Sudah setahun berlalu semenjak perkahwinan Nur Qistina dan Iqbal. Impian mereka untuk bunting pelamin tidak menjadi kenyataan. Namun mereka bersyukur kerana Nur Qistina tetap mengandung walaupun sedikit lewat.
Kini Nur Qistina sudahpun mengandung enam bulan anak sulung mereka. Bukan sahaja Nur Qistina, malah Nur Adila juga kini sedang mengandung anak kedua. Ini bermakna Qaseh Diana bakal bergelar kakak tidak lama lagi.
Manakala Nur Dhuha kini berada di tahun akhir pengajiannya. Ini bermakna Nur Dhuha akan mengikuti latihan industri dan menjadi cikgu praktikal. Dia mengambil keputusan untuk tinggal bersama Nur Adila.
Ini disebabkan kerana kakaknya kini sarat mengandung dan terpaksa menjaga Qaseh Diana yang masih kecil. Jadi Nur Dhuha mengambil keputusan tinggal bersama kakaknya untuk meringankan beban kakaknya itu.
Sedikit sebanyak dia dapat membantu wanita itu menguruskan rumah. Jadi dia mengambil keputusan untuk mencari tempat praktikal yang berhampiran dengan rumah kakaknya sahaja. Rakannya iaitu Sofea ada mengajak tinggal bersama.
Dia memberi alasan untuk menjaga kakaknya kepada Sofea setelah rakannya kerap mendesak untuk tinggal bersama di rumah gadis itu. Dia sebenarnya afak tidak selesa tinggal bersama gadis itu.
Walaupun orang tua gadis itu sangat mengenalinya, namun dia tidak mahu menyusahkan orang lain. Selain itu dia juga agak tidak selesa setiap kali tinggal di rumah Sofea, sudah pasti rakannya itu membawa pulang Ridhwan.
Setiap kali Ridhwan berada di rumah itu, sudah pasti dia akan berada dalam keadaan mamai pada sebelah malam. Dia juga akan sentiasa bermimpi ynag dia terbabit dengan hubungan threesome bersama mereka.
Sejak itu lah dia dapat rasakan semua itu bukan mimpi, sebaliknya benar-benar terjadi. Dia dapat rasakan Sofea dan Ridhwan telah melakukan sesuatu ke atas dirinya sehingga menyebabkan dia menjadi mamai.
Itulah sebabnya dia mengelak mahu tinggal bersama dengan rakannya itu. Lebih baik dia mengambil keputusan untuk tinggal dengan kakaknya sahaja. Jadi tubuhnya tidak menjadi santapan mereka.
==================================================================================
Nur Dhuha terbaring kepenatan setelah pada sebelah siang dia menghabiskan masa di sekolah. Tidak pernah dia terfikir kerja sebagai cikgu amat memenatkan walaupun hanya sebagai guru praktikal sahaja.
Tidak dapat dibayangkan apabila dia sudah menjadi guru sepenuh masa, pasti bebanan kerja semakin bertambah. Sebelum ini, bagi Nur Dhuha kerja guru adalah senang. Balik kerja lebih awal berbanding kerja pejabat.
Sama-sama bercuti dengan pelajar ketika musim cuti persekolahan, jadi waktu kerjanya sangat singkat dalam setahun. Guru juga ada kelebihan dengan mendapat pelbagai elaun yang menguntungkan.
Namun apa yang dia bayangkan selama ini meleset sama sekali. Walaupun sudah tamat waktu persekolahan, dia masih perlu hadir ke sekolah di sebelah petang untuk menjalankan aktiviti ko-kurikulum.
Pada sebelah malam pula dia terpaksa menghabiskan masa menyemak kerja sekolah pelajar-pelajarnya. Terasa masa berjalan begitu pantas apabila dia menghabiskan setiap waktu mentelaah buku-buku tersebut.
Niat untuk bermain dengan anak saudaranya pada sebelah malam juga terbantut kerana kanak-kanak itu tidur awal malam. Tanpa disedarinya jam telahpun menunjukkan detik sebelas malam.
Ketika itulah perutnya berbunyi dan mula terasa lapar setelah menyiapkan kerja yang menimbun. Dia baru sedar yang dia tidak menjamah sesuap makanan pun semenjak pulang dari sekolah.
Dengan perasaan malas, dia bangkit dari atas kerusi lalu berjalan menuju ke dapur. Di angkat tudung saji yang berada di atas meja. Kelihatan nasi goreng berserta dengan telur dadar tersedia di atas meja tersebut.
Terasa bersalah pula apabila difikirkan balik. Ini kerana niat asalnya tinggal bersama kakaknya adalah untuk meringankan bebanan wanita itu. Namun sekarang dia pula menambahkan bebanan kakaknya.
Kakaknya itu pula yang terpaksa menyediakan makanan untuknya. Mungkin selepas ini dia perlu mencari waktu untuk membantu kakaknya. Dia kemudian mengambil pinggan lalu menyenduk nasi ke dalam pinggannya.
Tanpa melengahkan masa, dia terus sahaja menjamah makanan yang dimasak oleh kakak sulungnya itu. Sedang dia asyik menjamah makanan, kelihatan sosok tubuh seseorang berjalan menuju ke dapur.
"Baru nak makan ke adik?" Kelihatan Nur Adila menghampiri dapur dengan hanya berkemban tuala.
"Haah, tiba-tiba rasa lapar perut ni. Sedap kak long masak." Puji Nur Dhuha lalu melemparkan senyuman.
"Along masak nasi goreng jelah. Tu pun nak puji ke?" Nur Adila berasa pelik.
"Tapi still sedap. Hampir-hampir sama dengan masakan ibu." Balas Nur Dhuha. Sambil tangannya menyuap makanan di dalam mulut, tangan kirinya pula menekan-nekan lehernya.
"Kenapa dengan leher adik tu?" Soal Nur Adila setelah melihat kelakuan adiknya itu.
"Urat-urat kat leher dan bahu ni rasa tegang sangat. Yelah petang tadi kena ajar budak-budak main bola jaring, malam terus menanda buku latihan pelajar." Jelas Nur Dhuha.
"Along pun sama, semenjak dua menjak ni memang lenguh betul badan alang." Ujar Nur Adila.
"Habis tu kak long buat apa nak bagi hilang lenguh tu?" Nur Dhuha ingin tahu.
"Along minta abang Man lah yang urutkan." Jelas Nur Adila.
"Untunglah ada suami. Adik ni pula, siapa lah yang nak urutkan." Nur Dhuha membuat muka sedih.
"Nak tak abang Man urutkan badan adik?" Pelawa Nur Adila.
"Dia nak ke?" Nur Dhuha inginkan kepastian.
"Nanti along tanya dia. Adik makanlah dulu ye." Nur Adila kemudian berlalu pergi menuju ke bilik tidurnya.
Adila kemudian mempercepatkan suapannya ke dalam mulut. Dia memang betul-betul mahu tubuhnya diurut kerana terlalu lenguh. Nasib baik kakaknya sanggup membantu dengan menggunakan suaminya.
==================================================================================
Jam di dinding sedang menunjukkan waktu sudahpun melepasi detik 12 malam. Kelihatan Nur Dhuha hanya berkemban kain batik dan sedang duduk di atas sofa. Dia sedang menunggu kakak dan abang iparnya.
Ini adalah kali pertama dia akan hanya berkemban kain batik di hadapan matanya. Walaupun malu kerana agak terdedah, namun kakaknya tetap mengarahkannya untuk berpakaian seperti itu. ini supaya senang akan proses urutan.
Mahu tidak mahu, dia turuti sahaja arahan daripada kakaknya. Ini kerana dia faham proses urutan memerlukan pakaian yang minimal. Sedang asyik menunggu, akhirnya kelibat kakak dan abang iparnya muncul.
"Qaseh dah tidur?" Soal Nur Dhuha.
"Dah." Balas Nur Adila yang masih lagi berkemban tuala.
"Tak menyusahkan abang Man ke malam ni?" Nur Dhuha inginkan kepastian.
"Tak lah, abang tak kisah pun." Balas Rahman yang hanya mengenakan kain pelikat dan tidak memakai baju.
"Boleh lah kalau nak mula mengurut tu." Ujar Nur Adila.
"Nak mula macam mana ni?" Soal Nur Dhuha pula.
"Adik baring atas meja ni." Arah Nur Adila.
Bersambung...
YOU ARE READING
1. Bersaksikan Bulan
Romance🔞🔞🔞 Ikutilah kisah perjalanan hidup Nur Dhuha yang dipenuhi dengan ranjau dalam mencari cinta sejati dalam Bersaksikan Bulan.