١- البداية قبل كل شئ

6K 179 32
                                    

كان صوت فتاة يصدح في أرجاء المكان ، حيث كانت تصرخ في ذلك الغبي أمامها " انت حيوان و قليل الادب و انا هعرف آخد حقي منك و اذا كنت مفكرني عبيطة احب اقولك اني احسن من عشرة زيك "
ضحك الفتى بسخرية و أردف "و يا ترى قطة زيك هتعمل ايه "
ابتسمت هي و اردفت " القطة دي تبقا امك يا روح امك "

جحظت عينا الشاب و أردف " دا انتي طلعتي بلدي "
ضحكت هي و اردفت " اه و كمان عايشة في حارة مع اهلي في بيت عيلة يلا بقا "

امتعض وجه الفتى فتابعت هي " و البلدي دي هتعرف تاخد حقها منك ..اوعى تكون مفكرني بنت من بنات اليومين دول تزغلل عيني بعربية و لا فلوس لا يا حبيبي فوق كدة و اعرف انت بتكلم مين دا انا رقية العدلي "

ابتسم الشاب بسخرية فأضافت" يعني عمي عصام العدلي لواء و يحبسك يا متحرش "

بعد مرور بعض الوقت كانت رقية تقف في مكتب العميد
نظر العميد لرقية و أردف " جرا ايه يا آنسة رقية دا انا حتى لسة مكرمك من فترة علشان تفوقك "

تصنعت رقية الندم و الحزن ثم اردفت " حضرتك و الله انا مش بتاعة مشاكل انا هحكي لحضرتك اللي حصل و حضرتك احكم "

أومأ لها فتابعت  " انا كنت واقفة بكلم ماما في التيليفون و بسألها هي عاملة اكل ايه قالتلي انها عاملة محشي كرنب و انا بحب محشي البتنجان.."

قاطعها العميد و أردف " انجزي يا رقية "

اومأت رقية و اردفت " المهم بقا و انا في عز انشغالي في المكالمة الشخص دا اتحرش بيا و انا مقدرتش اسكت زي بنات كتير و اجرأه اكتر بالعكس المفروض أعلمه الأدب و اوقفه عند حده و لا ايه "

أومأ لها العميد و طلب مراجعة الكاميرات و بالفعل اتضح أن ذلك الشاب مذنب ، فأمر العميد بفصله اسبوعين

كانت رقية تجلس في المحاضرة حتى دلف المعيد الجديد كانت كل الفتيات تتحدث كم هو رائع و وسيم و الخ .. و لكن تركيزها كان منصب على المحاضرة فهي تغض بصرها قدر الإمكان

قال المعيد " اولا اعرفكم بنفسي انا حمزة الأمير معيد جديد هنا في كلية الآثار و حبيت أعلن عن رحلة انا عملتها بالتعاون مع الكلية لزيارة الآثار الرومانية"
تنهد حمزة و أردف " ثانيا انا حابب اسألكم شوية اسئلة اشوف تفكيركم ماشي ازاي علشان التعامل بينا يبقى سهل"

‏اشار إلى خلود فوقفت مترقبة للسؤال فقال حمزة " تقدري تقولي لو حصلت معاكي اي مشكلة هتتصرفي ازاي"

‏احست خلود بأنها تجمدت و كل إجاباتها قد محيت و وقفت صامتة ، ‏ابتسم حمزة و أردف " طيب ممكن علشان لسة اول مرة نتكلم سوا تبقي متوترة اتفضلي اقعدي يا آنسة"

‏ثم اشار لرقية و سألها ذات السؤال فأجابته قائلة
" هتصرف على حسب نوع المشكلة بمعنى أنها لو مشكلة دراسية مادة صعبة مثلا او مشكلة في الكلية هحاول احلها بنفسي بس لو كبيرة شوية هلجأ لمعيد أو عميد الكلية و لو المشكلة كبيرة اوي هلجأ لأهلي طبعا "

غريبة في بلادي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن