M E | 1 3

88 10 0
                                    

INDRA memanggung kepala melihat jam dinding yang elok tergantung di dinding bertentangan dengannya. Jarum pendek dan panjang masing-masing menunjukkan nombor satu dan dua belas. Sekejap dia melepaskan keluhan melalui celah bibirnya sebelum bangkit dari kerusi pejabat.

Dia berjalan melalui kaki lima, menuju ke rumah satu. Seterusnya, ke ruang dapur. Ingin menjenguk keadaan di sana. Biasanya kalau Mak Da berada di sini, pasti dia akan siapkan makan tengah hari buat dia dan Emir.

Mata Indra tertumpu pada meja makan di tengah-tengah ruang makan. "Banyak Mak Da masak hari ni. Ada orang nak datang ke?"

"Mana ada banyak, Indra. Tak ada sesiapa nak datang pun. Nanti boleh ajak Tiyara makan sekali."

Matanya mengimbas sekali lagi lauk-pauk yang dihidangkan Mak Da di atas meja. Ada tiga jenis kesemuanya. Sangat membuka selera.

"Duduklah dulu, Indra. Makan. Mak Da pergi panggil Tiyara sekejap. Dia dekat rumah dua, ya?"

"Tak apa, Mak Da. Biar saya yang panggil dia." Kasihan melihat wanita separuh abad itu. Pasti penat menyediakan segala hidangan makan tengah hari mereka sejak tadi.

Indra mula mengatur langkah kembali ke rumah dua.

Setibanya di bilik bacaan, pintu itu dikuak dengan cermat. Sengaja dia buat begitu demi menghasilkan bunyi seminima mungkin. Dia hendak mengintip Tiyara sewaktu gadis itu melakukan kerja.

Nak tahu sama ada gadis itu curi tulang atau spesis yang rajin.

Sisi tubuhnya elok disandarkan di bingkai pintu. Apa yang baru melintas di pandangannya sangat mengejutkan. Automatik Indra menggeleng-gelengkan kepala melihat telatah Tiyara yang sedang menari serupa orang di kelab malam. Sekejap-sekejap bahu dia terbuai ke kiri dan kanan.

"Kamulah makhluk Tuhan, yang tercipta yang paling sexy, cuma kamu yang bisa, membuatku terus..." Tiyara mendekatkan bibirnya pada kepalan tangan sendiri, seakan-akan sedang menyanyi di mikrofon halimunan.

"Allahuakbar! Terkejut saya, tuan. Boleh tak tuan bagi salam dulu sebelum muncul?" Terbelalak biji mata Tiyara saat menangkap kelibat Indra sedang terpacak di pintu lagi satu. Mujur bukan carutan yang keluar dari bibirnya.

Bilik bacaan itu dilengkapi dengan dua pintu. Satu pintu yang menghubungkan pejabat Indra dan bilik bacaan dari dalam. Lagi satu pintu untuk menghubungkan ruang luar dan bilik bacaan. Biasanya digunakan untuk orang luar jika Indra mempunyai urusan dengan tetamu.

Kelam-kabut jari runcing Tiyara menekan butang jeda pada skrin telefon. Wajah Tiyara mula meruap panas. Malu tujuh keturunan macam ni, oi!

Suasana jadi hening seketika waktu.

Tiyara sudah menekur memandang permaidani. Indra pula masih melontar pandangan tajam kepada Tiyara.

Menyesal dia buka lagu yang bukan-bukan. Tujuan asalnya tadi hanyalah untuk memenuhi ruang tersebut dengan bunyi lagu. Memandangkan Tiyara rasa sunyi bekerja sendirian. Tapi... Lain pula yang jadi.

Jarinya menguis-nguis belakang telapak tangan.

Selalu saja begitu. Sudahlah Indra datang diam-diam, langsung tiada bunyi. Gamaknya lama-lama Tiyara bekerja di sini, dia boleh dapat penyakit jantung. Asyik saja perlu menghadap kedatangan Indra yang tiba-tiba.

Dahi Indra berkerunyut melihat reaksi Tiyara. Salah ke dia nak berdiri di sini pun sedangkan setiap kawasan ini adalah hak milik dia?

"Aku cuma berdiri dekat sini. Kau aje yang gelabah."

Tiyara menggosok belakang tengkuknya dengan telapak tangan. Sambil tayang senyum kerang busuk.

"Errr... Tuan perlukan apa-apa ke?"

MASIH ENGKAU | OGWhere stories live. Discover now