Dipagi hari yang indah , ada seorang bidadari yang baru sahaja bangun daripada tidurnya .
"Assalamualaikum ibu !" Sergah Farha . Puan Fazilah terkejut lalu mengurut dadanya .
"Waalaikumussalam anak ibu .. nasib baik ibu tak mati heart attack kat sini tadi !" Marah Puan Fazilah . Farha terkekek kekek melihat ibu terkejut tadi .
"Sorry maderr .." Ucap Farha lalu mengerdipkan mata berkali kali . "Hm , pegilah makan . Ibu masak nasi goreng kampung ." Kata Puan Fazilah sambil mengelap dapur .
Farha makan dengan sopan lalu membasuh pinggan semula . Kalau tak basuh memang kena kejar dengan kuali le nanti .
"Ibu , Far nak gerak ni ." Kata Farha lalu menyalam tangan Puan Fazilah . "Bawak kereta elok elok . Jangan bawak laju laju" Pesan Puan Fazilah .
Farha menekan punat alat kawalan jauh kereta myvi miliknya . Farha membaca doa menaiki kenderaan dan terus bergerak .
Sesampainya dikampus , matanga tertuju pada orang yang berkerumun di depan library . Pasaipa pulak tuu ??
Matanya melilau mencari Hafizah . Ha dah jumpa . "Pijahh !" Laung Farha . Hafizah menoleh .
"Kenapa korang berkerumun kat sini ?" Tanya Farha sebaik sahaja Hafizah memandangnya .
"Katanya ada lecturer baru . Hensem . Aku tak nampak sebab ramai sangat . Tak silap aku nama dia .. Falliq ! Ha" Kata Hafizah dengan nada yang sedikit kuat . Ia kerana mereka yang bising .
"Oh.. Ingatkan ade benda yang interesting . Setakat lecturer baru , heh . Tak heran aku ! Entah nya dah ada bini . Dahla aku nak masuk class" Balas Farha bosan .
"Woi tunggu la akuu" Laung Hafizah sambil berlari anak kearah Farha . "Ingatkan kau nak sambung usha " Perli Farha . Yela minah ni memang selalunya kepoh sikit .
"Malas aku . Duduk situ kalau nampak takpe lah . Ini batang hidung pun yilek" Balas Hafizah . "By the way cantik outfits kau harini" Puji Hafizah .
"Aik , kau ni aku rasa ini paling simple aku pakai" Balas Farha . "Ala puji je" Kata Hafizah .
Sesampainya dikelas , Farha terus duduk ditempat biasanya . Seperti biasa , pasti ada makanan , ataupun bunga diatas mejanya .
"Pijah . Kau tau kan kerja kau ? nah la ambik . Aku taknak" Kata Farha lalj memberikan chocolate cadburry tersebut .
"Wuish rezeki !" Kata Hafizah teruja . Farha membuka novel Dendam Bersulam Cinta sementara menunggu Mr.Hafizi .
Tanpa Farha sedar air matanya jatuh setitik . Mungkin kerana konflik yajg terlalu sedih didalam novel tersebut . Pada masa yang sama juga , seorang pensyarah baru sahaja masuk ke dalam kelas .
"Woi , lecturer baru ke tu ?!!" Tanya Hafizah teruja . Farha cepat cepat berdiri lalu mengelap air matanya . Potong mood betulla . Aik mana Mr.Hafizi ?? Dan siapa pula mamat kat depan ni ? Nampak terlalu muda nak jadi pensyarah
"Assalamualaikum" Ucap pensyarah itu . "Yes , Saya tahu awak semua pasti terkejut sebab Mr.Hafizi takde right ? For you guys information , Mr.Hafizi terpaksa pindah ke negeri Johor . I mean we exchange la.. So , im here as your new lecturer ." Kata pensyarah itu .
Farha sedikit tergamam , takkan la semuda ni dah jadi pensyarah ?! Oyemji ! "Before we start our lesson , let me introduce myself.. . Saya , Falliq Zaqwan . You guys can call me as Mr.Falliq . Any question ?" Tanya Mr.Falliq .
Salah seorang pelajar mengangkat tangan . Farha malas nak menoleh kebelakang , so dengar jela soalan dia apa
"How about your age Mr ? Because you seems like too young !" Tanya gerangan tersebut . Dari suaranya pun dah kenal . Siapa lagi kalau bukan , Myra . Geng geng pick me .
"Uhm , saya nampak je muda . Umur saya dah cecah 30" Balas Mr.Falliq . Setelah itu tiada lagi yang mengangkat tangan .
"Kalau korang takde soalan , boleh saya tanya soalan ?" Tanya Mr.Falliq . Semua mengangguk .
"What's your name ?" Tanya Mr.Falliq lalu menunding jari kearah Farha . Farha terkejut .
"H-huh ? Urm , saya Farhatul Najihah ." Balas Farha gementar . "Oh.. Okay . Why are you crying just now ?" Tanya Mr.Falliq lagi . Haih sebok je nak tahu
"Reading .. novel ?" Balas Farha teragak agak . "Ouh ingatkan apa tadi . Its okay , awak boleh duduk" Arah Mr.Falliq .
Lah itu je dia nak tanya ? "Saya nak terangkan rules dalam kelas saya . Jangan ingat saya baik depan awak sekarang , awak boleh pijak kepala saya . Rules number 1 , don't you ever late comes to my class , even 1 minute . Number 2 , don't sleep in my class . Number 3 , jangan ponteng kelas saya . Kalau awak langgar semua rules ni , means you're out of this class . Okay ?" Kata Mr.Falliq tegas . Jelas sisi tegasnya .
Selesai habis kelas , kedengaran suara yang tidak berpuas hati . "Harap je handsome , rules bukan main ketat" Kata seorang pelajar . Farha tergelak kecil .
"Pijah , tinggal satu class je lagi . Lepastu aku balik tau ." Kata Farha . Hafizah mengangguk . Dia pun nak balik jugak . Nasib harini kelas 2 je .
Setibanya dicafe , mata Farha tertacap pada susuk tubuh seorang lelaki yang sedang bermesraan dengan seorang perempuan . Sakit hati melihatnya .
Dalam pada masa yang sama , memori indah bersama sidia muncul disanubari . Tanpa disangka air mata jatuh mencurah curah .
Hafizah yang perasan terkejut melihat nya . Dia memandang kearah mata Farha menuju . Terus diusap belakang Farha .
"Sabar ye , Far.. Bukan dia seorang je yang ada atas bumi ni . Ramaii lagi !" Pujuk Hafizah . Farha menggeleng .
"Aku tak sedih dia bukan milik aku , aku kecewa teringatkan bertapa bodohnya aku percaya semua dusta tu !" Kata Farha lalu mengesat air matanya .
Farha tekad . Tidak akan membuka pintu hatinya pada sesiapa melainkan lelaki yang bergelar suaminya . Tidak , dia tidak akan memilih bakal suaminya , namun dia hanya akan menurut Puan Fazirah .
YOU ARE READING
Mr's Falliq
RomanceNur Farhatul Najihah Binti Fahmi Adlan . Sebaris nama itu boleh membuatkan seorang lelaki gembira . Namun , derita yang dihadapi oleh Farhatul sangat dasyat . Dibaling telur , dicaci maki , difitnah . Itu cukup membuat Farhatul mendapat tekanan . De...