37

714 26 8
                                    

Falliq telah mengazankan bayinya. Farha yang masih tidak sedarkan diri dipandang dengan pandangan sayu.

"Abang harap nanti kalau abang takde, sayang boleh didik anak kita. Alhamdulillah anak lelaki, boleh jaga sayang kalau abang takde nanti" Kata Falliq perlahan sambil mengusap rambut Farha. Falliq mengucup lama dahi isterinya.

Falliq sudah memberitahu ahli keluarga yang lain. Tidak lupa juga sahabat isterinya. Mereka pun dah sampai. Falliq memberi peluang pada mereka untuk melawat Farha dan bayi.

Falliq duduk disofa didalam bilik itu sambil termenung memandang kemeriahan didalam wad itu. Seronok tengok keluarga meriah macam ni.

"Anak ni dah ada nama ke?" Tanya Puan Fazilah. Farha terdiam lalu memandang Falliq. "Abang dah fikir ke?" Tanya Farha. Mereka pernah membuat deal tentang nama anak. Disebabkan jantina pun tidak tahu ketika itu, mereka sudah menyiapkan kedua dua nama.

"Muhammad Fairel Atharizz Calief" Kata Falliq. "Najihah?" Tanya Falliq kembali. "Hm, Najihah ikut abang lah" Kata Farha. "Betul ni?" Tanya Falliq ingin kepastian. Yelah Farha yang melahirkan, dia perlu mengutamakan Farha.

Farha mengangguk. "Fairel anak umi" Farha menyambut huluran daripada ibunya. Farha mencium dahi Fairel lembut. Tak sangka dia dah jadi seorang ibu. Macam baru semalam dia main lari lari kat sekolah rendah.

"Comel betull anak buah aku" Puji Fareez. Matanya tak lepas memandang Fairel. "Kahwin cepat cepat, boleh dapat anak jugak. Ni nak tunggu tua ke" Perli Puan Fazilah. "Alah, ibu nanti lah" Dalih Fareez. Malas nak fikir lagi.

"Muka memang copy paste Wan ye" Kata Puan Farah. Comel sangatt. Falliq tersengih bangga. Anak dia tu.

Anak bongsu Puan Farah tidak dapat hadir memandangkan dia sedang bercuti bersama kawan kawannya di Korea.

Setelah semua pulang, Falliq duduk dikerusi sebelah katil Farha. "Nanti kita daftar nama anak sama sama" Kata Farha. "InshaAllah kalau umur masih panjang" Kata Falliq. Farha terus memukul lengan tegap Falliq.

"Abang kalau tak merapu sehari memang tak sah kan" Kata Farha dengan nada marah. Tak suka betul dia kalau Falliq berkata begitu.

"Iyelah sayang.. Abang cuma pesan je. Nanti abang tak sempat takdelah abang kena tuduh mungkir janji" Kata Falliq dengan sengihan. Mata Farha sudah mula berair.

"Abang cakap benda merapu lagi Najihah taknak cakap dengan abang seminggu" Ugut Farha. Falliq tergelak besar. Falliq mencubit pipi Farha.

"Kejap lagi Hafizah datang sini balik. Dia makan tadi. Abang nak balik, mandi dulu. Boleh?" Tanya Falliq lembut sambil mengusap kepala Farha yang berbalut tudung sarung itu.

"Taknak.. Abang tinggalla sini dulu.. Najihah tak sedap hati.. Jangan tinggal Najihah" Kata Farha dengan nada sayu. Falliq mencium dahi Farha lama. "Mengarut lah. Abang pergi sekejap je. Nak mandi, siap je pakai baju abang terus start engine gerak ke sini. I promise" Kata Falliq bersungguh- sungguh.

"Janji?" Tanya Farha dengan bibir yang dimuncungkan. "Yee, abang janji." Kata Falliq lalu mencium bibir Farha. "Tak payah nak muncung sangat" Kata Falliq dengan senyuman manis. Bahagia betul.

"Abang nak pesan, nanti abang takde, didik Fairel. Biar dia berjasa sikit kat sayang. Sayang layan Fairel baik baik. Jaga dia. Abang takut abang tak sempat nak buat semua tu. Abang minta maaf sangat sebelum ni abang buat macam macam kat sayang. Sweetheart abang kuat. Walau apa pun jadi dimasa depan, sweetheart abang kena tabah, kuat. Redha dengan apa yang jadi. Mungkin Allah nak gantikan dengan yang lebih baik. Halalkan makan minum yang sayang pernah buat. Sedap sangat. Takde siapa boleh tandingi masakan sayang. Tapi umi kena nombor 1 lah.. heheheheh.. Sweetheart abang kena ingat, abang sentiasaa sayang sweetheart. Abang minta maaf tak dapat nak lindungi sayang sama ada dulu atau sekarang." Luah Falliq. Berat hati nak tinggalkan Farha sekarang.

Mr's FalliqWhere stories live. Discover now