Sesampainya dirumah..
"assalamualaikum , ibu !" Laung farha setelah kakinya menapak diatas lantai rumahnya . Tanpa menoleh kekiri , kekanan , farha menonong ke tingkat atas .
"Hei , far ! meh sini ada tetamu . Duk laju beno nak naik atas tu dah kenapa" Pelawa Puan Fazilah . Dahi Farha berkerut . 'Sapa lak ni ?'
"ha ? a-assalamualaikum aunty" Ucap Farha sopan lalu menyalam tangan wanita tersebut .
"Haih , manis je bakal menantu aku ni " Kata wanita itu . Lagi la buat Farha terkejut ! Matanya terbeliak mendengar apa yang disebut oleh wanita itu .
"mom what is thiss?" Bisik Farha . "Nanti ibu jelaskan ye sayang" Balas Puan Fazilah . Farha tidak senang duduk namun tetap kekal tenang .
"Rasa dah lama aku kat sini . Aku balik dulu lah . Pertimbangkan lah apa yang aku cakap tadi ye.." Kata wanita itu . Mereka menghantar wanita itu sampai kekeretanya setelah itu Farha terus menarik Puan Fazilah masuk kedalam rumah .
"Ibu , apeni ? Far tak faham" Tanya Farha . "I'm sorry sayang , but i really hope you will accept this" Kata Puan Fazilah .
"APEEE??" Tanya Farha marah . "Ibu dengan Aunty Farah rancang nak satukan Farha dengan anak dia ." Jelas ibu .
Farha terus naik tangga dengan muka bengang . "FAR ! HEY tunggu lahh ! Ibu tak habis cakap lagi ni" Jerit Puan Fazilah . Farha memekakkan telinga dan berlalu masuk kedalam bilik .
"Argh ! Apeni ?! Why ibu kena buat decision sorang sorang?! Bukan ibu yang nak kahwin . It's me ! Baik ibu yang kahwin ceni !" Jerit Farha .
Setelah menenangkan diri , Farha turun kebawah untuk makan .
"Far ." Panggil Puan Fazilah . "Hm?"
"Accept please . Im begging you . Aunty farah banyak berjasa kat keluarga kita . Ibu tak sanggup nak tolak . Please , sayang?" Pujuk Puan Fazilah.
"Ibu , anak dia kita tak tau lagi dia tu baik ke tak ! Farha takut ibu ... Farha takut disakiti lagi , please... faham Farha sikit je" Rayu Farha
"Tapi Farha kenaa faham ibu jugak . Anak dia baik Far .. really and i know him so well ! I know he can take care of you !" Kata Puan Fazilah .
"Fine . Just do what you want , i don't care dah . Memang Far nekad ikut je apa yang ibu suggest ." Kata Farha . Puan Fazilah tersenyum lebar ..
"Thank you sayang!" Kata Puan Fazilah lalu memeluk erat Farha . Farha tetap dengan muka tidak berperasaan nya .
Keesokan harinya , Farha bersiap seperti biasa untuk kekelas , namun hari itu dia tidak bersarapan dan terus keluar rumah , tetapi ditahan Puan Fazilah .
"Far , makan lah dulu .. ibu dah masak ni" Panggil Puan Fazilah . "takpe lah Far dah lambat ." Balas Farha lalu menyalam ibu dan berlalu pergi .
"Far- hm takpe lah hati hati ye memandu" Pesan Puan Fazilah . Dia sedikit terkilan dengan sikap anaknya .
"Ibu , mana Farha ?" Tanya Fareez . "Dah pergi kampus . Haih , ibu tak tau nak buat ape . Mungkin dia marah lagi kut kat ibu pasal semalam" Kata ibu sayu .
"Haih , ibu tak mungkin lah dia nak buat macam tu . Mesti ada sebab dia pergi cepat tu .. Ibu jangan la fikir negatif . Sejak kecil lagi dia kalau marah kat ibu sekalipun , tak pernah lagi dia tak layan ibu" Kata Fareez meyakinkan Puan Fazilah .
"Hm , Fareez makan cepat nanti kena marah pulak datang lambat ke office" Kata Puan Fazilah .
Sesampainya dikampus , Farha teringatkan Puan Fazilah . "Haih sebersalah pulak aku . Bukan aku taknak makan , tapi takut lambat kelas Sir Falliq .." Kata Farha sendiri lalu dicapainya telefon pintar miliknya .
Tut ..
Tut.."Hello , assalamualaikum ibu ."
"Waalaikumussalam , kenapa Far ada tinggal barang ke?"
"Taklah , Far nak minta maaf tak sarapan tadi .. Far takut terlambat kelas je tadi.. Sorry awakk"
"Haih takpelah , jangan risau ibu tak makan hati pun .. Belajar rajin rajin ye ."
"Okay , ibu .. bye assalamualaikum"
"Waalaikumussalam"
"Far , takde coklat lagi ke bawah meja kauu" Tanya pijah . "Haih kau ni , entah la harini takde pulak barang atas meja aku . Biarlah lagi aku suka" Balas Farha .
"Apa la kau .. kau patut bersyukur ada yang minat.. tak macam aku sorang pun tak hingin !" Kata pijah .
"Otak kau . Aku tau je sape yang suka kau . saja taknak bagitau , takut kau kembang hidung je lebih nanti" Kata Farha . "Serious lah ?! siapaa?! beritahu jela" Pujuk pijah .
"Taknak aku , dia suruh rahsiakan .. tengok la nanti dengar cite nak lamar kau habis graduate nanti" Balas Farha dengan senyuman sinis .
"Haih kau jangan la bagi aku fake hope .. tak caye aku" Kata Pijah tidak percaya . "Lantak kau la nak caye ke idok . Aku jalan kan tugas jeee" Kata Farha meleret lalu terus mematikan senyuman apabila susuk tubuh Sir Falliq memasuki kelas .
Seisi kelas diam .
"Assalamualaikum" Sapa Sir Falliq . Seisi dewan membalas salam .
"Okay so , this is our first lesson right ? Before we start I would like to appointed someone to be my assistant . Maksudnya that person yang akan uruskan apa yang saya mintak , assignment yang saya mintak buat .." Jelas Sir Falliq .
"Okay , anyone volunteer nak jadi ke ?" Tanya Sir Falliq . Krik krik .. Memang takde orang la nak jadi . Wuish kerja tu memang menyusahkan hidup .
"Haih , nampaknya takde sape pun yang nak kan ? What if I choose it ?" Tanya Sir Falliq . Seisi dewan mempersetujui .
"Hm.. that girl yang semalam crying because of novel tu" Kata Sir Falliq lalu menunding jari kearah Farha . Farha tercengang .
"S-saya ?" Tanya Farha meminta kepastian . "Yes la awak . Sape lagi yang menangis semalam pasal novel ." Balas Sir Falliq .
Farha hanya tersenyum paksa , walaupun dalam hati rasa nak meletup . 'AKU ?! TAK SENANG HIDUP AKU SABTU AHAD KENA KACAU MACAM NIII' Bisik hati Farha .
"B-boleh sir .." Balas Farha terpaksa . "Okay , give me you number and i will contact you if there's any work for you ." Panggil Sir Falliq . Farha
melangkah kearahnya dengan muka yang terpaksa ."Okay thank you .." Kata Sir Falliq setelah menyalin nombor Farha . Farha tersenyum paksa .
jap jap before kita end this chapter , let me show you Farha's outfit for that day .
ib: Pinterest laa
YOU ARE READING
Mr's Falliq
RomanceNur Farhatul Najihah Binti Fahmi Adlan . Sebaris nama itu boleh membuatkan seorang lelaki gembira . Namun , derita yang dihadapi oleh Farhatul sangat dasyat . Dibaling telur , dicaci maki , difitnah . Itu cukup membuat Farhatul mendapat tekanan . De...