20

690 32 4
                                    

"Sumpah demi Allah, aku tak buat semua tu Pijah.. Ape pulak ujian aku kali ni ya Allah.." Rintih Farha. Dia masih terkedu dengan fitnah yang ditaburkan

"Alhamdulillah.. Aku rasa diorang memang sengaja nak fitnah kau. Kau perhatikan muka jantan tu. Khaisar kan? Aku tak pasti tu Khaisar atau tak, tapi kalau dia yang nak aniaya kau, memang siap aku kejekan jantan sial tu" Kata Hafizah penuh tekad

Farha tidak mampu berkata kata lagi, baru ingin keluar kelas Falliq masuk. Mukanya seperti menahan amarah

'Mungkin dia dah tahu' Getus hati Farha. Rasa takut menyelebungi diri. Dia terus berundur dan duduk ditempatnya semula.

Falliq memulakan kelas seperti biasa, namun dia tidak senyum walau sedikit pun. Matanya tidak lepas memandag isterinya manakala Farha dari mula kelas hingga habis kelas termenung

"Farhatul Najihah, can you give me your attention while I'm teaching? Please be a professional." Tegur Falliq setelah habis kelas.

Tanpa mendengar balasan Farha, Falliq terus mengambil langkah keluar dari kelas. Farha yang baru tersedar bagaikan mahu menghamburkan semua air matanya sekarang. Namun diri menahan.

"Termenung sebab terkejut dah kantoi ke, hm?" Tanya Mia sinis. "Kau nak ape dari aku, hah?!" Tanya Farha balik. Entah kenapa dia rasa Mia dalang semuanya

"Aku? HAHAHA, aku rasa aku takde masalah ape ape kot.. Kau tu yang patut check diri kau balik. Layak ke kau untuk Sir Falliq? Hm? Layak ke perempuan murah yang dah kena tebuk macam kau untuk Sir Falliq?!" Jerkah Mia dengan senyuman sinis.

"Kau fikir aku tak tahu kot.. Rahsia terbesarrrr kau! Kau nak aku bongkarkan ke?" Bisik Mia dengan senyuman jahatnya

"Sudahlah!" Jerit Hafizah. Terus direntap tangan Farha. Mereka terus keluar kelas. Bibir Farha terketar ketar manahan air mata.

"Aku nak balik.." Rintih Farha dengan suara yang bergetar. "Sabar.. lagi satu kelas je Far. Kau kuat kan? Sabar ye.. Habis kelas, aku bawak kau kebilik Sir." Pujuk Hafizah sambil menggosok gosok belakang Farha.

"No. Aku taknak pergi bilik Falliq. Kau hantar aku balik rumah mak aku boleh? Please" Pinta Farha. "Ta-" Belum sempat Hafizah menegah Farha memotong. "Please.." Rayu Farha

"Okay, fine" Balas Hafizah. Setelah Farha berasa tenang sedikit, mukanya dinormalkan semula.

Belum sempat sampai kekelas, Khaisar menahan mereka berdua. "Sayang? Why are you crying?" Tanya Khaisar acah acah prihatin.

"Pfft, nak buat drama ape depan aku ni? Kau blah sebelum lumpuh aku kerjakan belalai kau tu." Ugut Hafizah. Geram dengan jantan play victim ni

"I'm not talking to you eh bitch." Balas Khaisar menyampah. Selesai Khaisar menghabiskan ayatnya, kaki Hafizah naik menyepak 'adik' Khaisar.

Tak cukup dengan itu, Khaisar yang sudah tumbang disepaknya sekali lagi. "Fuh, puas hati aku. Itu makannya untuk orang yang tak faham bahasa. Jom, Far" Kata Hafizah.

"Fuck, sakit sial! Babi punya perempuan sial! Auch, senak kimak!" Jerit Khaisar.

Setelah habis kelas, Farha tidak menoleh kebelakang lagi apabila dipanggil dengan nama lonte.

Yang terlintas dalam otaknya hanya ibunya. Dia perlukan pelukan ibu. Kaki melangkah dengan lebih pantas.

"Far, tunggu lah aku! Kau ni laju sangat lah" Panggil Hafizah. "Aku nak keluar dari kampus sial ni la" Balas Farha senada.

Dalam fikiran Falliq hanya Farha. Tidak sabar ingin berjumpa Farha setelah habis kerjanya. Dia risau mental isterinya terusik. Kes ni bukan boleh buat main, silap haribulan kalau viral satu kampus memang kena buang lah.

Sesampainya dirumah Puan Nazirah, Farha terus menerjah tanpa memberi salam. Namun dia sedikit pelik apabila pintu rumah tidak dikunci.

Rumah Puan Nazirah sunyi. Hati Farha berasa tidak sedap. "Ya Allah jauh kan lah perasaan tu Ya Allah" Rintih hati Farha

Dengan perlahan lahan, Farha membuka pintu bilik Puan Nazirah.

Tiada orang. Namun pili air shower dibilik Puan Nazirah berbunyi. Pantas kaki dihayun kesana.

Pintu tersebut dikunci. Farha memanggil manggil Puan Nazirah, namun tiada sahutan.

"Ibu!! Bukak pintu ni! Ibu okay tak dalam tu?!" Jerit Farha. Hati berdebar debar. Lantas diambil kunci spare dari dalam laci.

Hampir luruh jantung Farha melihat ibunya yang terbaring diatas lantai bilik air dengan keadaan yang tidak sedarkan diri

"Ibu?!" Spontan Farha memanggil ibunya. Farha berlari kebawah memanggil sahabatnya.

"Pijah, ibu!! Tolong aku, call ambulans! Telefon aku takde bateri" Kata Farha cemas. Hafizah yang terpinga pinga terus ikut naik keatas. Jarinya menekan nombor emergency

Farha tidak dapat menahan air matanya terus mengalirkan. Diangkat kepala ibunya diletakkan diatas riba.

Tidak sampai 5 minit, ambulan tiba. Farha dikehendaki naik bersama.

"More faster! Patient tak sedarkan diri, nadi lemah!" Jerit petugas tersebut. Farha berzikir bagi menenangkan hati yang gusar.

Sesampainya di hospital, Puan Nazirah digegaskan ke wad emergency. Farha terduduk diatas lantai.

Hafizah telahpun menelefon Fareez. Dia cuba untuk menelefon Sir Falliq, namun tidak diangkat. Dia tidak kisahkan sesiapa sekarang, fokusnya hanya pada Farha.

"Far, duduk atas tu.. sini kotor" Kata Hafizah sambil memimpin tubuh Farha. Dapat dirasakan tubuh Farha yang longlai.

"Ape salah aku Pijah?" Tanya Farha dengan suara yang perlahan. "No, kau takde salah.. Ni semua takdir Allah. Ujian untuk kau. Allah takkan uji kau, kalau kau tak mampu. Aku tahu kau kuat, kan? Dah jangan fikir macam macam, aku nampak mini surau tadi. Pergi solat, tenangkan diri kau. Doa yang terbaik untuk ibu kau, dan diri kau jugak" Nasihat  Hafizah.

Simpati melihat sahabatnya begitu.

Fareez yang baru tiba, nampak sangat seperti berlari. "Mana Farha?" Tanya Fareez. "Solat.." Balas Hafizah.

"Allahuakhbar.. Dah call Falliq?" Tanya Fareez lagi. "Dah cuba call, tapi dia tak angkat" Balas Hafizah. "Hm, abang solat dulu lah" Pamit Fareez. Baru teringat belum solat Asar.

Falliq risau Farha tiada dalam bilik kerjanya. Dia tidak mahu pisang berbuah dua kali, phonenya dicas.

Terkejut melihat missed call dari unknown number sebanyak 30 kali. Falliq terus menekan punat call kembali

Hafizah yang sedang termenung terkejut dengan ringtone sendiri.

"Assalamualaikum, siapa ni?" Tanya Falliq. "Waalaikumussalam, sir saya ni. Hafizah kawan Farha." Balas Hafizah

"Ha, ye kenapa ye call saya?" Tanya Falliq. "Sir boleh datang hospital ***** tak?" Baru nak menyambung ayat, Falliq memotong. "Hah?! Kenapa? Najihah cedera ke?" Tanya Falliq. Risau yang teramat

Thats all from me for this month. Ni last kot update sebelum balik asrama. Double update ni sebab ada seko minah nak sangat. Jangan lupa vote and stay tuned for the new chapters! Selamat pulang keasrama bagi yang asrama dan selamat bersekolah kembali gaiss!

Mr's FalliqWhere stories live. Discover now