BAB 1 (PART 1)

1.7K 26 1
                                    

Eh, kejap! Apa aku merepek ni? Dia senyum sinis? Aku terus tersedar. Sekali lagi mata pandang dia. Ya... Dia tengah senyum sinis. Macam tengah mengejek aku. Macam dah tahu itulah reaksi perempuan tiap kali terpandang wajah dia. Membuktikan lagi teori aku tadi. Menularnya virus T.I di udara. Cis!

"Dah habis tenung dah? Tak nak ambil gambar ke? Letak bawah bantal. Malam-malam boleh cium." Sarkastik suara dia sesarkastik senyuman di bibir merahnya.

Merah muka aku! Kurang ajar! Aku mendengus geram. Terus aku mengalih pandang. Nampak Magnum aku dah cair di atas lantai. Rasa kembali marah dengan dia.

"Lain kali jalan guna mata. Menyusahkan orang aje. Sebab tu Tuhan ciptakan mata kat kepala. Bukan kat lutut," marahnya lagi.

Inilah kelemahan manusia. Bahasa tak seindah wajah. Amboi, sedap mulut mamat ni bercakap! Tegur baik-baik tak boleh ke? Lagi... Memang salah aku ke? Aku rasa dia yang salah. Sepatutnya aku yang marah dia. Jalan main rempuh orang aje. Ingat ni apa? Ragbi? Dia ingat dia besar daripada aku, dia boleh buli aku ke? Dia ingat dengan muka handsome dia tu aku nak control ayu ke?

Hei... Salah orang la derrr!

"Ya... Memang Tuhan tak ciptakan mata kat lutut. Tapi Tuhan pun tak ciptakan mulut kat punggung. Cakap elok-elok sikit tak boleh ke, sedara?" marahku lagi. Dia nampak terkebil-kebil mendengar bahasaku.

Kalau dia cakap aku buta, aku nak dia tahu aku cakap mulut dia macam longkang! Patut ke aku masuk balik 7-Eleven ni, pergi beli clorox kalau ada jual? Bagi mamat ni minum seteguk dua. Manalah tahu boleh cuci kesan-kesan degil yang melekat di kotak suara dia!

"Sedara?" Aku tak tahulah maksud suara dia itu apa. Dia faham ke sebab muka dia nampak blur? Baru mendarat dari planet Utarid ke apa mamat ni? Sedara pun tak tahuke?

"Ya... Sedara. Saudara-saudari cikebong cikebong." Aku cakap lagi kot-kot dia tak faham. Siap lagu bagi tu!

Lagi sekali mata dia mencerlung pandang aku. Muka serius. Aku buat tak tahu.

"Lagipun sedara, saya rasa sedara yang salah. Sedara yang langgar saya." Aku pula tuduh dia.

Betul apa? Nasib baik tak terbalik aku tadi. Ingatkan langgar tiang. Rupa-rupanya orang. Gegaran otak aku sebab terlanggar dada dia tu.

"Jangan nak..."

"Baby..." Baru aje dia nak menjawab, datang seorang wanita cantik mencelah.

Hei... Tengah-tengah orang nak bertegang leher ni, siapa pula cari baby dia yang hilang ni?

"Baby... What's wrong?" Manja suara wanita itu bertanya. Lengan si baby besar anak gajah depan aku itu dipaut mesra. Meluat... Tak tahu kenapa. Walaupun aku tak kenal mereka berdua.

"Nothing, darling. Ada salah faham sikit. Ni budak ni. Dah dia langgar I, dia tak nak mengaku salah. Tak reti minta maaf. Budak-budak zaman sekarang." jawab si baby tu. Mengadu.

Aku jeling dia. Tak payah nak budak-budak sangat la! Aku tengok tu baby depan aku ni bukannya tua sangat pun. Rasanya beza umur mungkin cuma beberapa tahun. Masam muka aku. Mesti dia ingat aku budak lepas sekolah. sebab dengan tinggi aku, orang selalu tersalah kira umur aku. Aku rasa si baby ni pun sama..

"Mana ada saya langgar. Kalau betul pun. Saya terlanggar. TER. Kata imbuhan lagi kata kerja yang tidak disengajakan." Haaa... Kelas bahasa Melayu aku bagi.

"Bukannya saya sengaja pun. Sekarang ni, sedara tengok, saya dah tak dapat makan aiskrim saya," sambungku lagi. Serius kau, Hazel? Ayat terakhir kau tu dah macam budak enam tahun.

Dia pandang aku. Pandangan dia... Wow!

"Alah... Baby. Takkan you nak bergaduh dengan budak sekolah?"

Haaa.. Kan aku dah cakap! Hai, si darling ni! Budak sekolah kau cop aku. Padahal umur aku hampir dua puluh dua.

DR. ALPHA MALEWhere stories live. Discover now