Jejaka-jejaka itu sungguh kelihatan muda. Betul apa yang Reyyana Adlyna rasakan. Tetamu yang datang di rumahnya ini bukanlah kawan Uncle Alexzen. "Awak semua ni siapa??" ujar Reyyana Adlyna.
Reyyana Adlyna berasa sungguh hairan dengan kehadiran mereka bertiga yang dia langsung tidak di kenali oleh Reyyana Adlyna sendiri.
"Saya Issac. Issac Raiden." Ujar jejaka itu. Jejaka yang berambut kelabu dan bermata ember bangun dan berjalan ke arah Reyyana Adlyna.
Issac Raiden juga memberikan senyuman manis kearah Reyyana Adlyna yang masih terdiri di hadapan pintu itu. Namun, senyuman Issac Raiden itu hanya di balas dengan riak wajah curiga oleh Reyyana Adlyna.
"Eh!! You nak buat apa ni! Stay away from me!!" ujar Reyyana Adlyna. Tanpa menunggu lama Reyyana Adlyna terus menghalang Issac Raiden daripada datang mendekat dengan dirinya.
Reyyana Adlyna berasa tidak selesa dengan orang yang asing. Bagi Reyyana Adlyna, orang asing tidak boleh senang dipercayai. Reyyana Adlyna takut jika Issac Raiden ingin mengambil kesempatan keatasnya.
"Reyyana, duduk dulu. Uncle ada benda yang uncle nak bincangkan." ujar Uncle Alexzen. Tangan kanan Uncle Alexzen menupuk-nepuk sofa yang berada di sebelahnya sebagai isyarat kepada anak buahnya, Reyyana Adlyna untuk duduk di sebelahnya.
Reyyana Adlyna yang masih pelik dengan tindakkan Uncle Alexzen itu. Reyyana Adlyna hanya berdiam diri dan menuju ke arah sofa yang berhadapan dengan dirinya.
Lalu Reyyana Adlyna duduk di sebelah uncle kesayangannya, Uncle Alexzen. Issac Raiden juga kembali ke tempat duduknya yang berhadapan dengan dua orang lelaki.
"Hi.. I'm Zayn.. We same Reyyana." Ujar jejaka yang berambut perang itu tersenyum ke arah Reyyana Adlyna serta melambaikan tangannya ke arah Reyyana Adlyna.
"Uh? Same? Same like what??" soal Reyyana Adlyna. Reyyana Adlyna berasa bertambah pelik dengan apanya di katakan oleh Zayn Erzi itu. Dia juga tertarik dengan Zayn Erzi kerana Zayn Erzi mempunyai lesung pipit di tepi bibirnya dan apabila Zayn Erzi tersenyum terlihat indah apabila melihat senyuman Zayn Erzi. Terdapat lesung pipit yang terukir setiap kali Zayn Erzi tersenyum.
"My father from Malaysian while my mother from Italian. Same like you right? Papa saya sudah banyak mengajar saya cakap bahasa melayu. Jadi.. Saya fasih cakap bahasa melayu dan italiano." ujar Zayn Erzi. Setelah mendengar penerangan daripada Zayn Erzi. Reyyana Adlyna akhirnya faham apa yang ingin di maksudkan oleh Zayn Erzi tadi.
" Oo.. Ya la!!! Sama la.." ujar Reyyana Adlyna. Reyyana Adlyna memberikan senyuman ke arah Zayn Erzi yang daripada tadi memandangnya tanpa henti dan bibirnya yang tidak berhenti memberikan senyum ke arah Reyyana Adlyna.
"At least you parents still alive. Not like me. I'm orphans. I only have Uncle Alexzen and Aunty Merynda. If I lose them. I don't have family anymore." Ujar Reyyana Adlyna. Tatkala itu, senyuman Zayn Erzi yang daripada tadi yang terukir di bibirnya akhirnya hilang.
Tidak tahu pula Zayn Erzi tentang kematian ibu bapa Reyyana Adlyna. Semasa Zayn Erzi datang ke sini bersama Issac Raiden dan Eric Mickle, dia ingatkan Reyyana Adlyna hanya datang je rumah agama milik Uncle Alexzen kerana ingin melawati Uncle Alexzen and Aunty Merynda. Ternyata andaiannya seratus peratus salah!
"I'm sorry, Reyyana. I wasn't know about that. I'm so sorry.." ujar Zayn Erzi. Zayn Erzi berasa bersalah kerana dia telah mengingatkan Reyyana Adlyna kepada ibu bapanya. Zayn Erzi pasti bahawa Reyyana Adlyna agar terkesan sedikit apabila dia menyebut nama ibu bapa Reyyana Adlyna.
"It's okay. It's wasn't your fault." ujar Reyyana Adlyna. Terukir senyuman tawa di hujung bibir Reyyana Adlyna. Dia berasa sedikit terkesan dengan Zayn Erzi tapi dia tidak memarahi Zayn Erzi kerena Zayn Erzi tidak tahu menggenai kematian ibu bapanya.
"Reyyana?" ujar Zayn Erzi. Eric Mickle yang daripada tadi tidak bersuara akhirnya bersuara. Agak terkejut Reyyana Adlyna Setelah mendengar Eric Mickle memanggil namanya.
"Yes? What can I help you?" soal Reyyana Adlyna. Reyyana Adlyna memalingkan kepalanya ke arah Eric Mickle yang duduk bertentangan dengan tempat duduknya.
"Can you take me some water? I'm so thirsty. I tak kesah tahu air apa-apa. But kalau you nak bawakkan I air manis make sure it not too sweet. I tak suka benda yang terlalu manis." ujar Eric Mickle.
Reyyana Adlyna mengagukkan kepalanya tanda faham dan setuju dengan arah yang dengan penerangan yang ringkas daripada Eric Mickle kepada Reyyana Adlyna.
SETELAH MASUK KE RUMAH... Uncle Alexzen mengambil gelas di atas mejanya. Lalu yang ada di dalam gelas itu. "Reyyana? Kalau kita bincang esok boleh? Uncle rasa dah lewat sangat ni. Better Reyyana masuk tidur dulu ya? Uncle pun dah penat. Maaf sebab uncle dah buat Reyyana tertunggu - tunggu." ujar Uncle Alexzen.
Gelasnya itu di letakkan kembali di atas meja. "It's okay, uncle. Reyyana pun memang dah letih ni. Reyyana masuk tidur dulu ya?" ujar Reyyana Adlyna. Alexzen memberikan senyuman ke arah anak buahnya itu. Manakala Reyyana bangun lalu menuju ke bilik tidurnya.
YOU ARE READING
SECRET BETWEEN US [C]
RomanceFIRST STORY <3 Disebabkan oleh janji, Raykal tekat untuk membalas dendam dengan keluarga Reyyana. Tanpa sedar dalam masa dirinya sebuk membalas dendam. Hati Raykal mula tertarik dengan Reyyana. Dan mula timbulnya rasa dendam bersulam cimta antara m...