Secret Between Us|Chapter 38

90 3 0
                                    

Sejak Raykal mula rampat dengan Reyyana dia mula susah untuk meneruskan rancang balas dendamnya disebabkan rasa sayangnya kepada Reyyana.

Setiap kali dia melihat ke arah Reyyana dia jatuh cinta dengan Reyyana. Pandangannya, sikapnya dan cara Reyyana. Dia tak mampu membuang perasaannya kepada Reyyana.

Raykal cintakan Reyyana. Tetapi dia masih keliru dengan perasaannya. Betul ke ini cinta?

Setiap kali dia terserempak dengan orang yang seakan-akan Reyyana mesti dia akan ingat itu adalah Reyyana. Kadang-kadang dia pernah terfikir kenapa dia tiba-tiba menyukai Reyyana.

"Kalau Allah dah tentukan kau jodoh dia. Kau dengan dia akan tetap kahwin juga. Lambat atau cepat mesti dia akan jadi isteri sah kau juga." bebel Qalish.

Raykal hanya terdiam. Betul apa yang Qalish cakap. Kalau Reyyana jodohnya cepat atau lambat mereka akan kahwin juga. Tapi, nak ke Reyyana terima lelaki macam dia?

"Trust Allah. Allah knew all the best for you." ujar Qalish. Raykal hanya mengagukkan sahaja kepalanya. Dia percayakan semua ketentuan Allah.

Cuma, Raykal masih takut jika suatu hari nanti Reyyana tahu yang dia hampir pernah kena bunuh dengan Raykal. Raykal takut jika itu akan merosakkan hubungan mereka berdua.

Kalau enemy to lover boleh tak mustahil kalau lover to enemy. Tak mustahil kalau suatu hari nanti hati Reyyana berubah daripada sayang kepada benci dengan Raykal. Dan mungkin Reyyana akan berhenti mencintai Raykal.

"At least kau ada harapan untuk memiliki dia. Bukan macam aku ni." ujar Qalish. Raykal memandang sekilas ke arah Qalish. Bukan macam aku? Apa yang Qalish cuba maksud kan? Dia pun mengalami benda yang sama ke?

Atau mungkin sama cuma situasi yang berbeza? "Kau pernah kena ke Qalish?" soal Raykal. Qalish hanya mengangkat bahunya seolah-olah tak ada apa-apa. Padahal ada seseorang yang ada di hatinya namun, gadis itu tak akan jadi miliknya.

Qalish tidak memilih untuk move on tetapi dia membiarkan dirinya mencintai gadis itu sehingga dirinya lebih dah memilih untuk melepaskan gadis.

Bukan manusia je tak suka dia paksa hati pun sama. Kalau Qalish paksa hatinya untuk move on mesti susah. Jadi Qalish membiarkan sahaja dirinya mencintai gadis ith walaupun dia tahu gadis itu bukan miliknya.

Mungkin mencintai lebih diam lebih baik daripada confess? "Apa perasaan kau bila orang yang kau suka tu suka kau juga?" soal Qalish.

Raykal memejam mata dia sekejap sebelum menjawab. "Happy. She like everything for me. But words can't describe my feelings about her." ujar Raykal.

Raykal sangat happy menceritakan perasaannya kepada Qalish manakala Qalish hanya mampu tersenyum seolah-olah menyembunyikan seribu kesedihan di sebalik senyuman dan tawanya.

"Kau jangan sia-siakan dia pula." ujar Qalish. Kalau dia boleh merasakan mencintai dan dicintai sekali semua hidupnya mesti dia akan bahagiakan?
Atau cuma anggap dia seorang je?

Mungkin salah dia terjatuh cinta dengan orang yang salah? Mungkin ada seseorang yang telah di takdirkan untuk dirinya cuma dia yang tak tahu?

"Kalau hidup dengan kau hanya sekadar mimpi. Aku harap aku tak terjaga dari mimpi tu." bisik hati Qalish. Bayang-bayang gadis itu mula bermain di fikirannya.

Senyum muka terukir di hujung bibir Qalish. Raykal merasai harian dengan adiknya, Qalish yang tiba-tiba senyum sorang-sorang." Gila ke adik aku ni? "bisik hati Raykal sambil mengelengkan kepalanya.

"Kau gila dah ke Qalish?" ujar Raykal. Tersentak Qalish dari lamunan apabila mendengar perkataan gila. "Siapa gila uh?" soal Qalish dengan riak wajah yang blur.

Sah! Qalish mengelamun tadi. Pecah tawa Raykal melihat muka Qalish yang blur. "Awat hang blur sangat ni?" soal Raykal sambil ketawakan Qalish.

SECRET BETWEEN US [C]Where stories live. Discover now