Secret Between Us|Chapter 32

37 3 0
                                    

Tan Sri Harris Zafran mula perasan dengan Reyyana yang tekun melihat satu frame gambar yang besar yang telah di letakkan di tengah-tengah dinding ruang tamu itu. Tanpa Reyyana sedar, Tan Sri Harris Zafran mula berjalan ke arah Reyyana yang masih tekun melihat frame gambar di tengah-tengah di dinding yang di letakkan di ruang tamu itu.

Tan Sri Harris Zafran melihat ke arah frame gambar yang di letakkan di tengah-tengah dinding ruang tamu itu. Tak kala itu, Tan Sri Harris Zafran juga melihat ke arah Reyyana. Tanpa sengaja mata Reyyana dan Tan Sri Harris Zafran bertembung. Tanpa sedar, air mata Tan Sri Harris Zafran mengalir perlahan-lahan jatuh ke pipinya.

Reyyana menggarukan belakang kepalanya yang tidak gatal itu. Dia melihat ke arah frame gambar yang terletak di tengah-tengah dinding ruang tamu itu dan bersilih pandang ke arah papanya, Tan Sri Harris Zafran.

Hairan Reyyana di buatnya. Reyyana langsung tak faham kenapa tiba-tiba papanya menagis. Apa yang dia buat? Adakah dia ada terbuat sesuatu yang salah? Atau gambar itu mengingatkan Tan Sri Harris Zafran tentang sesuatu?? Reyyana hanya meneka-neka sahaja alasan atas emosi papanya itu, Tan Sri Harris Zafran.

Reyyana masih memandang ke arah Tan Sri Harris Zafran sekali lagi. Reyyana cuba untuk membaca perasaan Tan Sri Harris Zafran dengan memahan ke dalam anak mata coklat milik papanya itu, Tan Sri Harris Zafran. Reyyana merasakan mungkin dengan cara itu di dapat mengetahui sejauh mana perasaan sedih papanya itu.

Reyyana bukan tidak ingin menanyakan kepada papanya atas alasan apa papanya sedih. Riak wajah Tan Sri Harris Zafran sangat la sedih. Tak mampu Tan Sri Harris Zafran bersuara. Hanya air matanya yang mampu mengalir yang dapat menujukkan yang Tan Sri Harris Zafran itu bersedih.

"Papa? Boleh tak Reyyana tanya papa sikit?" Reyyana melihat sekilas gambar itu sekali lagi sebelum menolehkan semula muka Reyyana ke arah papanya, Tan Sri Harris Zafran. "Boleh, sayang. Tanya la apa Reyyana nak tanya dekat papa. Papa akan cuba untuk menjawab setiap satu persatu soalan Reyyana dengan jawab yang betul.

Papa akan berterus terang dengan semua soalan yang Reyyana akan tanya itu." perlahan-lahan Tan Sri Harris Zafran mengesat air mata yang masih mengalir di pipinya itu. Tan Sri Harris Zafran sudah bersedia dengan semua soalan yang bakal Reyyana soalankan kepada Tan Sri Harris Zafran itu.

"Gambar ni ada bawa apa-apa makna untuk papa ke? Kenangan macam mana? Sedih? Bahagia??" Tan Sri Harris Zafran mengesat sekali lagi air matanya sebelum menjawab soalan anak perempuan tunggalnya itu, Reyyana.

"Bahagia, gambar tu membawa sejuta makna bagi papa dan keluarga kita." Reyyana mengagukkan kepalanya. Reyyana cuba untuk memahami maksud papanya itu. Namun, dia masih keliru dengan pernyataan itu. Apakah kaitan frame gambar itu dengan keluarganya? Apakah maksud papanya, Tan Sri Harris Zafran gambar itu membawa seribu makna bagi Tan Sri Harris Zafran?

Reyyana mengarukkan kepalanya yang tidak gatal itu. Dia cuba untuk memahami apa yang di katakan oleh papanya, Tan Sri Harris Zafran tapi dia langsung tidak faham. Bukan kerana dia tidak memahami bahasa melayu sebab telah menetap lama di Italy. Tapi dia hanya tidak faham dengan maksud di sebalik penyataan yang di katakan oleh papanya itu, Tan Sri Harris Zafran.

Jika betul frame itu ada kaitan dengan keluarganya. Apakah kaitannya? Bahagia? Bahagia yang macam mana yang di maksudkan oleh Tan Sri Harris Zafran itu? Dia tidak faham..

Tan Sri Harris Zafran ynag perasan dengan riak wajah keliru Reyyana itu membuatkan dia tergelak kecil di situ. Bukan apa, sudah sangat ke nak faham apa yang di maksudkan oleh Tan Sri Harris Zafran itu? Rasa Tan Sri Harris Zafran apa yang di katakan itu benda yang sangat senang untuk di fahami.

Tapi tak sangka la Reyyana ni langsung tak faham apa yang di cuba maksudkan itu. "Maksud papa, gambar ini membawa seribu makna kerana gambar ini adalah gambar keluarganya kita. Dan..." tak sempat Tan Sri Harris Zafran menghabislan ayatnya. Hati Tan Sri Harris Zafran merasakan sebak semula. Rasa ingin menagis itu makin membuak-buak yang tak mampu untuk dia tahan.

Berkerut dahi Reyyana melihat papanya, Tan Sri Harris Zafran sudah berubah riak wajahnya. Yang tadi gembiranya kini menjadi sedih semula. Kesian Reyyana melihat papanya yang tidak mahu berhenti menagis itu. Reyyana tidak tahu apa yang patut dia katakan.

Reyyana jarang memujuk orang yang sedih. Lagi pun, tidak orang yang harus di pujuk sebelum ini. Tidak pernah Reyyana melihat seseorang yang menagis seperti Tan Sri Harris Zafran ini.

SECRET BETWEEN US [C]Where stories live. Discover now