Raykal melihat sekilas wajah abahnya, Dato Tengku Rafiq Arfan yang tiba-tiba berhenti menceritakan apa yang terjadi dengan kisah lalu atok dan nenek Raykal. "Abah? Apa yang jadi selepas tu?" Raykal hairan dengan abahnya yang tiba-tiba berhenti bercerita itu.
"Ni surat perjanji abah dan keluar mafia yang pernah Uncle Marco pinjam dulu. Uncle Marco pernah pinjam duit dengan keluarga mafia yang sangat terkenal dengan kekayaan dan kekejaman." berkerut dahi Raykal apabila tahu Uncle Marco pernah meminjam duit dengan keluarga mafia yang sangat kejam itu.
"Dulu, Uncle Marco pernah pinjam duit dengan keluarga mafia itu. Disebabkan kewangan syarikat Uncle Marco yang semakin merosot tu membuatkan Uncle Marco tiada pilihan dan Uncle Marco terpaksa meminjam duit daripada keluarga Mafia itu." Raykal masih tidak faham dengan Uncle Marco itu. Kenapa mesti meminjam dengan Keluarga mafia tu? Kenapa bukan dengan keluarganya sendiri??
Dato Tengku Rafiq Arfan melihat ke arah jam yang menujuk waktu masa itu telah pukul 12:03am." Can you continue?" ujar Raykal sambil menarik tangan abah itu, Dato Tengku Rafiq Arfan. "Uncle Marco tak dapat membayar hutangnya yang terlalu banyak itu. Sampai nyawa Uncle Marco tergadai." tanpa sedar air mata Dato Tengku Rafiq Arfan mengalir ke pipi.
Raykal mengagukkan faham dengan apa yang cuba di maksudkan oleh abahnya itu."Abah harap Raykal tak ceritakan hal ni dekat sesiapa. Biar jadi rahsia di antara kita berdua." Raykal mengagukkan sahaja tanda faham dengan abahnya itu. Setelah itu, Raykal berjalan pergi ke arah biliknya. Dan meniggalkan abahnya, Dato Tengku Rafiq Arfan seorang diri di situ.
KEESOKKAN HARINYA... Raykal turun daripada tingkat atas dan menuju ke arah meja makan. Di meja makan itu, Terlihat adiknya, Qalish dan ummi, Datin Hasnah yang sedang bermanja-manja dengan menyuap makanan sesama mereka. Manakala, abahnya, Dato Tengku Rafiq Arfan baru sahaja duduk di meja makan itu.
"Good morning abah, ummi." ujar Raykal. berkerut dahi Qalish melihat abangnya yang hanya pakai kemeja biasa dan seluar jeans biasa. "Abang? Kau memang dah tak nampak aku ke? Ke aku ni langsung tak wujud?" geram sahaja Qalish masa itu. Tak kan la Raykal langsung tidak perasan dengan kehadiran Qalish itu?
Raykal hanya ketawa kecil sebelum dia melambaikan tangannya ke arah Qalish. "Abah, Ummi, Raykal tak makan breakfast hari ni. Raykal nak keluar kejap jumpa Eric. Ada benda sedikit yang Raykal nak bincang dengan Eric." berkerut dahi Qalish melihat Raykal itu. Raykal lupa ke hari ni masih hari rabu? "Kau tak masuk office ke?" Raykal menggelengkan sahaja kepalanya dengan soalan Qalish itu.
SETELAH ITU.. Seperti yang telah di janjikan oleh Raykal dan Eric. Mereka akan berjumpa di cafe. Cafe milik Eric yang tidak jauh dengan rumah abahnya itu, Dato Tengku Rafiq Arfan itu. Raykal masuk ke dalam cafe itu. Mata Raykal melihat ke arah sekeliling cafe itu untuk mencari kelibat sepupunya itu.
Terlihat susuk tubuh seseorang lelaki yang berpakaian serba hitam itu. Duduk di meja yang tidak jauh dengan pintu keluar cafe itu. Raykal berjalan menuju ke arah Eric. Eric yang perasan dengan kehadiran sepupunya itu, Raykal. Eric tersenyum sedikit ke arah Raykal yang baru sahaja duduk di hadapan Eric itu.
"Asal kau nak jumpa aku? Kau tak kerja ke hari ni?" ujar Eric sambil Eric membuat sedikit kerjanya di laptop di depannya itu. "Aku nak tanya kau sedikit. Aku harap kau tak terasa la." Eric melihat sekilas ke arah Raykal and mengagukkan sedikit kepalanya. "Kau tahu apa punja daddy kau mati?" soalan yang baru sahaja keluar daripada mulut Raykal membuat Eric terdiam.
Tak kala itu, Eric menutup laptop yang berada di depannya dan fokus melihat ke arah Raykal. "Apa yang kau nak tahu pasal daddy aku?" soalan itu paling Eric benci. Dia tahu kematian daddy Eric itu sangat pahit. Sungguh pahit bagi Eric kerana daddy Eric mati semasa mummy Erci tengah mengandungkan Eric.
Eric masih tak faham macam cerita itu sampai ke Raykal. Macam mana Raykal boleh tahu? "Kau tak nak balas dendam dekat mafia tu?" sekali lagi soalan Raykal itu membuatkan hati Eric terasa sakit. "Mampu ke aku nak lawan dia? Aku ni sorang je. Dia ramai kut!" Eric tahu yang dia tak mampu untuk buat apa-apa.
"Aku ada. Aku nak tolong kau balas dendam!" berkerut dahi Erci melihat Raykal yang bersungguh-sungguh ingin balas dendam atas kematian daddy Eric itu. "Tapi kenapa kau nak tolong aku? Daddy aku tu hanya Uncle angkat kau." Eric masih tak faham kenapa Raykal nak tolong dia.
"Uncle Marco tetap keluarga aku walaupun dia bukan abang kandung abah aku." Eric mengagukkan kepalanya tanda setuju dengan Raykal. "Okay. Aku setuju. Kita boleh start plan benda tu sekarang." Raykal dan Eric mula plan untuk membalas dendam kepada keluarga mafia itu. Walaupun telah di karang oleh abah Raykal, Dato Tengku Rafiq Arfan. Tapi Raykal tetap ingin membalas dendam.
YOU ARE READING
SECRET BETWEEN US [C]
RomanceFIRST STORY <3 Disebabkan oleh janji, Raykal tekat untuk membalas dendam dengan keluarga Reyyana. Tanpa sedar dalam masa dirinya sebuk membalas dendam. Hati Raykal mula tertarik dengan Reyyana. Dan mula timbulnya rasa dendam bersulam cimta antara m...