BAB 1

384 5 0
                                    

"alhamdulilah, graduate juga adikkk" kata mama sambil mengusap-usap belakang badan anak gadisnya. Ayu gadis itu memakai baju kurung berwarna hitam bersulam emas di sekitar lengan dan bawah baju. Turut dililit tudung bawal hitam yang dihiasi topi konvokesyen Institut Pendidikan Guru. Jubah biru gelapnya disarung menyelimut tubuh.

" thank you, mama.... thank you semua" bunga yang dihadiahkan buat dirinya dicium.. Wangi baunya. " lepas ni, tinggal tunggu dapat posting lah ye?" papanya bertanya. Anggukan diberi sebagai pengganti bicara. " abang, tak nak bagi adik hadiah ke?" tanya gadis itu. Abangnya hanya diam memeluk tubuh memandang dirinya. Tergeleng kepala abangnya menjawab soalan adik perempuannya itu.

" ish kedekut betul la abang ni" kata gadis itu. " eleh, biarlah... nanti guna duit aku juga, daripada aku bazir beli bunga yang tak tahan tu baiklah aku pergi beli makanan kat food fest JB esok" penuh sinis abangnya berbicara. "assalammualaikum" sapa seorang jejaka lingkungan umur 60 - an datang menyapa keluarga itu. " waalaikumussalam, eh Man... ya Allah lamanya tak jumpa" jawab papa sebelum memeluk erat rakan lamanya itu. Abang turut menyantuni Dato' Sri Rahman Syukri yang usai memeluk papa.

" besar panjang dah bujang seorang ni ya" ditepuk-tepuk perlahan bahu abang sebelum matanya beralih ke arah seorang gadis yang tampaknya salah seorang graduan juga. " ini, Layla ye?" terangkat kening Layla, buntang matanya. " uncle kenal saya?" Rahman tersenyum. " kenal lah, kamu tu dah macam anak perempuan uncle dah" senyum manis Rahman hadiahkan buat Layla. Bertambah manis senyum apabila ada lesung pipit di pipi sebelah kanan. " tunggu kejap, uncle panggil auntie dengan anak uncle" kedengaran sebaris nama wanita dan nama jejaka dipanggil. Tidak lama kemudian, hadir seorang wanita yang lebih kurang sama umurnya dengan Uncle Rahman dan juga seorang jejaka lampai mengenakan baju kemeja hitam dan seluar slack hitam. Dilipat lengannya hingga ke siku, menampakkan segala urat tangan yang jelas berwarna hijau dan biru.

" Layla, ini auntie kamu. Datin Sri Amylia Umairah. Ini pula anak tunggal uncle, Muhammad Adam Rizalman Syukri" Layla menyantuni Datin Sri Amylia sebelum memandang tepat ke wajah anak tunggal Uncle Rahman. Jejaka itu hanya menghadiahkan senyum. Jika tadi, Rahman memiliki lesung pipit di sebelah kanan, manakala Amylia memiliki lesung pipit di sebelah kiri, anak tunggal mereka memiliki lesung pipit di kedua -dua belah pipi. Bertambah manis senyum jejaka itu.

" hoi, jangan lama sangat pandangnya" tersentak lamunan Layla tatkala abangnya menyapa dari belakang. Tergelak kecil Adam dibuatnya. " hai Layla" sapa Adam sambil melambai tangannya. Layla turut melambai perlahan ke arah Adam. " hai, abang Adam" terus Layla memalingkan wajahnya. Rasanya sudah terlalu lama dia memandang wajah Adam. " congartulations sayang auntie... esok kamu balik JB ye?" Layla menganggukkan kepalanya menjawab pertanyaan auntie Amy nya. " Amy, esok kami ada buat doa selamat dengan makan - makan, jemputlah datang ye, lepas isyak" mama memotong.

" kenapa adik tak tahu?" hairan Layla. " eh suprise, memanglah awak tak boleh tahu" semua yang berada di situ, tertawa termasuk Adam. Haiiihhh manisnya seorang Adam Rizalman Syukri ni..
" Lay, ambil gambar jom" salah seorang rakan baik Layla datang menyapa. Layla menoleh ke arah rakannya dengan penuh riang. " jom jom, mana yang lain?" tertoleh - toleh kepalanya mencari rakan mereka yang lain. " ish diorang ni, dah balik kut weh aku rasa" maklumlah jam juga sudah menunjukkan jam 5.30 petang. semua sudah mula beransur pulang ke pangkuan keluarga masing - masing. Berbaki Layla dan rakan baiknya, Shima dan juga keluarga mereka.

" takpela Lay, kita ambil je gambar sesama. bila - bila kita jumpa diorang kita ambil gambar lagi" Shima memujuk. " hmm okay lah... eh, tapi siapa yang nak tolong ambilkan gambar kita?" sudahlah kelibat keluarganya tidak kelihatan. " jap, Abang Adam!" Layla memanggil Adam yang sedang duduk bermain dengan telefon pintarnya. Tertoleh kepala Adam mendengar Layla memanggil namanya. " yes, Layla?" tanya Adam.

Layla menghulurkan camera Canon G7X milik Shima " boleh tolong ambilkan gambar kitorang?" pintanya sambil menayangkan puppies face nya. " boleh je" Adam mengambil huluran Layla sebelum mengambil gambar dua orang gadis itu. " Encik Adam, encik berdirilah sebelah Lay, saya ambilkan gambar encik dengan dia" kata Shima. Adam menayang senyum sebelum menoleh ke arah Layla. " Layla, ambil gambar berdua jom" Adam mengajak. Layla yang tadi sibuk membetulkan awning tudungnya menyahut seruan Adam. " jom!" sahut Layla riang.

Mereka mengambil gambar bersama dengan penuh riang gembira. Kadangkala mereka menyabung mata, kedua - dua nya memiliki anak mata yang sangat cantik, Layla berwarna pure brown eyes manakala Adam memilki warna Honey brown eye. Keserasian mereka berdua persis sepasang suami isteri. Manis gelagat mereka.

CINTA YANG KEMBALI : MARS AND HIS NIGHT [COMPLETED]Where stories live. Discover now