"Apa kau buat dengan Hana?" Layla menyisip sedikit airnya. Haris tergelak kecil sebelum menjawab pertanyaan Lay, "Kau pun tahu kan? Dia tu kahwin dengan aku sebab dia dah hilang dara je. aku juga yang merasa" Layla melepas tawa besar. "Keluarga kami ni memang akan hilang dara dulu aku rasa. Kau tahu tak, dalam keluarga kami, yang paling bodoh ialah Hana" Layla meletakkan cawannya di atas meja sebelah Haris. "Kenapa kau cakap kakak kau tu bodoh pula? bukan kau paling jaga ke dia tu?"
"Bodoh sebab pilih kau sebagai seorang suami"
Tersentak Haris mendengar kata-kata itu keluar dari mulut Layla. "Kau nak cakap aku tak guna ke?" Layla menoleh ke arah Adam. "No wonder aku cakap kakak aku bodoh. Ada husband pun tak boleh nak berfikir" Layla berlalu untuk masuk ke dalam, tetapi tangan Haris menahan. "Kau ingat kau akan lepas dari aku macam tu je?" Layla menghirau ugutan Haris dan menepis kasar tangan itu. "Kau takkan pergi mana-mana Lay" Haris menjembak kasar rambut Lay beralas tudung sarung itu, serentak itu Layla mengalihkan tangan Haris dan melempang kasar wajah Haris sehingga terduduk ke lantai. Cangkul di sebelah meja kopi digapai dan disangkut ke atas bahu. "Apa kau buat dengan Hana?" Layla menapak perlahan mendekati Haris, Haris mengengsot perlahan menjauhi Layla.
"LAYLA" teriak Hana. Terbangun seluruh ahli keluarga mereka melihat Layla seolah sudah hilang kawalan. "Sayang, letak cangkul tu!" Adam mendekati Layla, tetapi Layla mengangkat cangkul itu dan dijatuhkan tepat di sisi kepala Haris.
"ABANG"
"LAYLA"
Bergema panggilan itu di seluruh rumah. "Jawab pertanyaan aku, Haris. Apa yang kau buat dengan Hana?" Haris diam tidak menjawab. Layla melepas tawa kecil sambil menjembak kasar rambut Haris dan mengangkat Haris untuk bangun. "Apa. Kau. Buat. Dengan. Hana?" tanya Layla dengan mulutnya mengetap gigi. "Aku ada pukul dia, dera dia" Layla membawa keluar pisau lipat dari seluarnya, diacu di hadapan mata Haris. "Lagi?" Haris menelan liur, "A-aku c-curang dengan dia" kali ini Layla menolak kasar badan Haris sehingga jatuh melutut di depan Hana. "Dengan siapa?" Layla melipat semula pisaunya dan dilap cap jari miliknya. "D-dengan Shayra" kali ini, Adam yang melopong. "Shayra?"
"Bekas bini abang, kan?"
Adam mengangguk mengiyakan. "Muhammad Haris Zikri bin Hairul Zikri, percintaan kau dan Shayra Qaisarah binti Shahrizal berakhir malam ini. MUKTAMAD" Layla berlalu ke bilik meninggalkan keluarganya di ruang tamu, sebelum dia masuk ke bilik sempat dia mengingatkan Haris. "Kalau kau tak putuskan hubungan kau dan Shayra malam ini, Dan kau tak minta maaf dengan Hana malam ini, esok akan menjadi majlis tahlil untuk kau dan Shayra" pintu bilik dihempas kasar tanda mengamuk.
"Sampai hati kamu, Haris! Apa salah anak mama sampai kamu buat kami macam ni?" Mama bersuara seraya menitiskan air mata. Haris memeluk kaki Hana memohon maaf, "Abang minta maaf Hana, abang minta maaf sangat-sangat" Luth dan papa hanya menahan marah sedangkan Adam berlari mendapatkan Layla di bilik. "Takpe, abang. Hana sentiasa maafkan abang, tapi sekali Hana mohon, tolong ikut apa yang Layla suruh, dia bersungguh dengan kata-kata dia, abang. Hana tak sanggup hilang abang"
"Kau bukan tak tahu, Ris. Lay kalau dah keluar siren eye dia bermakna dia dah bertukar menjadi diri dia yang lain. Elok kalau kau turutkan kata-kata Lay sebelum kau merana di kemudian hari"
"Layla jadi macam tu sebab dia hilang ingatan, dia juga berdendam dengan pelaku yang dah hancurkan hidup dia dulu"
"Tolong, Haris. Tolong buat apa yang Lay suruh"
Semua ahli keluarga Haji Umar menyaksikan kebangkitan sisi Layla yang gelap di hadapan mereka. Jelas tergambar penyeksaan yang bakal Layla beri kepada mereka yang tidak menuruti arahan dan permintaannya. "B-baik, Haris akan ikut apa yang Lay suruh. H-haris akan b-buat. T-tolong, Hana, j-jangan biarkan Lay b-bunuh abang"
"Layla?" Adam membuka pintu bilik mereka. Layla berdiri di beranda sambil mendongak ke langit malam. "Layla abang?" sedikit pun Layla tidak menoleh ke arah suaminya. Perlahan Adam mendekati, semakin dia menapak, semakin terasa kebasahan di telapak kakinya. Tatkala matanya menunduk melihat lantai, darah sudah menyirami membasahi lantai beranda. Diangkat ke arah kehadiran darah itu. "Ya Allah, Layla!" Adam memusingkan badan Layla, baju lengan panjangnya kini dipenuhi darah, kekura tangannya menitiskan darah yang sangat banyak.
Adam menarik tangan Layla dan menitiskan air mata. "Kenapa sayang jadi macam ni?"
"One day you will know the truth and you will regret marrying me"
Adam menatap dalam mata isterinya, saat tangannya mengusap pipi mulus Layla, serta-merta mata Layla berubah menjadi tired eyes dan perlahan tubuhnya jatuh ke dalam pelukan hangat Adam. "S-sakit, abang" bibir merah Layla berubah tidak berwarna. "Sekejap sayang, kita turun cuci luka" Adam mencempung lembut tubuh Layla dan bergegas membawa isterinya ke dapur. "Adam, kenapa dengan Layla?" Hana berlari sambil Haris mengikuti dari belakang. Diletak tubuh isterinya di atas kerusi dan dibuka setiap satu kabinet untuk mencari kotak kecemasan.
Ubat kuning dan pembalut dibawa keluar. Kain dibasahkan sebelum dengan lembut membersihkan darah di tangan isterinya. "Ya Allah, Layla! Kenapa sampai macam ni, sayang mama?!!" tangis mama. "Eh Adam, ini kena bawa ke klinik ni, biar doktor je cuci lukanya.... Haishh budak ni, mesti tumbuk cermin kat bilik dia lagi" Luth membebel. Papa menyenggol sedikit lengan Luth agar berhenti. "Kamu ni, Luth. Jangan asyik nak membebel boleh tak? Kalau Adam bawa pergi klinik sekalipun, siapa nak melayan? Dah malam dah pun" terus Luth ditazkirah papa. "Takpe, papa. Esok Adam bawa pergi klinik, minta cuci luka Layla ni" kapas yang sudah dibasahkan dengan ubat kuning ditaruh di atas kekura isterinya yang luka dan terus dibalut dengan kemas agar darahnya berhenti mengalir keluar.
"Adam masuk dulu, semua" Hana mengambil kain buruk di singki dan mengelap darah yang tersisa di atas meja dan sekeliling dapur.
Adam membaringkan tubuh Layla di atas katil sebelum berlalu ke bilik air. Mop yang sudah basah dibawa keluar dan dibersihkan lantai beranda yang sudah dipenuhi darah isterinya. Setelah 10 minit membersih, Adam baring di sebelah Layla. Wajah Layla ditatap lembut, dialihkan helaian rambut yang menutup mata indah Layla. Biarpun terpejam, namun lentik bulu mata menggambar keindahan mata Layla. Dikucup sekilas mata Layla sebelum direhatkan dagunya di atas kepala Layla dan lena diulit mimpi.
YOU ARE READING
CINTA YANG KEMBALI : MARS AND HIS NIGHT [COMPLETED]
RomancePerkenalan yang terjangka dek akal membawa ke pertunangan... "Cikgu pernah bercinta dengan seorang guru dulu.." - LQM Namun, tergantung di tengah jalan. Sehinggalah, mereka bertemu semula... "Abang adalah tunang Lay dulu" - MARS Cinta mereka kembali...