BAB 51

16 0 0
                                    

"Maaf, Lay. Kandungan you, sekali lagi tak dapat diselamatkan. And the most saddest part is, your depression...... it came back. And it just getting worse. I harap you boleh bersabar dengan ujian ni, i doakan you and Adam kuat. It's okay, you masih ada chance to be a parents, i know", jelas Doktor Zahrain. Layla mengukir senyum pahit dan memngangguk beberapa kali sebelum mempamit diri. Bergetar tangannya saat nombor Adam terlayar di skrin.

        "Hello, abang?", Layla cuba sedaya upaya menukar nada suara. "Sayang, dah jumpa dengan Zahrain? How was it? Sayang okay tak?", tergaru - garu Layla. "Alhamdulilah, okay je abang", tipu Layla. "Kalau macam itu, abang datang ambil sayang eh. Sayang tunggu je tau", Adam mematikan panggilan. "Lay, how could you lied to your husband? Kenapa tak jujur yang you dah gugur? Kenapa, Lay?", tersentak Lay saat Zahrain mencelah di belakang.

        "Isteri mana yang nak tengok suami dia sedih, Zahrain?", hon kereta kedengaran, Layla pulang bersama Adam meninggalkan Zahrain yang masih kelu dengan peribadi Layla. "A-abang", panggil Layla dengan gugupnya. "Yes, my night? Kenapa?", Adam memegang tangan mulus Layla. "Lay rasa, belum sampai masa untuk Laaiq dengan Liyana ada adik lagi", Adam mematikan senyumnya. Adam memberhentikan keretanya di tepi jalan, "What do you mean belum masa, sayang? Why? Tell me, what's wrong? Sayang okay tak ni?", bertalu - talu soalan yang diberi.

         "Lay..... gugur", jawab Layla dengan tunduknya. "Lay dah cuba nak selamatkan tapi.... tak mampu", Layla menitiskan air mata yang kian lama bertakung di tubir matanya. "No, it's okay, sayang. Abang faham, takpe, we can try again. There's still chances for us, it's okay sayang", Adam memeluk Layla erat. Layla menangis meraung memohon ampun dengan Adam. Betapa besar khilaf yang dia rasakan, dan keampunan juga yang diinginkan.

          Sebulan kemudian, mereka mengadakan majlis tahlil untuk arwah mama dan papa. Adam melarang Layla untuk banyak bergerak dan hanya duduk di dalam bilik. Tetapi, Layla tetap degil dan membantu ahli keluarganya untuk menguruskan majlis itu. "Lay", panggil Shima dari belakang. Layla menoleh dengan penuh senyum manis, "Yes, Shima. Why?", Layla menyapa ramah. "Stop pretending that you're okay, Lay", sinis Lukman. Pantas Layla mematikan senyumnya dan meletakkan anaknya di atas sofa. "Jumpa dekat belakang", jawab Layla singkat.

        "Lay, aku tahu kau sebenarnya tak okay. Zahrain ada call aku tadi dan minta untuk aku stay close dengan kau. Cakap dengan aku, Lay. Kenapa ni?"

       "Aku gugur, Shima. Semua orang nak tinggalkan aku"

       "No, Lay. Aku ada dengan kau. Kami semua ada dengan kau-"

      "Tak semua, Shima. Mummy.... minta Adam kahwin lain. Adam dengan aku bergaduh. Adam akan bawa anak - anak tinggal jauh dari aku buat sementara waktu ni"

      "What?! Kenapa kau tak bagitahu aku, Lay?!", jerkah Lukman. Geramnya memuncak saat perkara itu meniti di bibir Layla. "Abang, duduklah dulu. Sabarlah, Lay baru je nak okay, kan? Malulah orang tengok", Shima menarik tangan Lukman untuk didudukkan di sebelahnya. "Lepas kami balik dari klinik, kami singgah rumah mummy"

"Aku nampak ada kotak atas meja, so aku buka kotak tu. Gambar aku bunuh Izham, bekas isteri Adam, semua orang yang aku pernah bunuh, semuanya ada. Aku tak tahu siapa yang buat semua ni, tapi.... Mujur masa tu mummy dengan daddy ada dekat bilik, Adam pun sama. Aku keluar, then aku bakar kotak tu. Bila aku masuk semula, Adam dah hempas pintu bilik tidur kami. Aku tak tahu apa jadi, aku naik, nak masuk bilik, tapi aku dengar mummy dan daddy gaduh"

Sebulan yang lepas....

        "Awak ni dah melampau tahu tak! Sampai hati awak buat anak - anak kita macam itu! Awak ingat mereka tu beruk ke apa, nak disuruh buat disuruh buat macam itu?! Lay tu baru hilang mak bapak, Amylia! Awak sendiri dah jadi yatim piatu, sepatutnya awak merasa simpati terhadap apa yang terjadi kepada Layla! Ini tak, boleh pula dia minta anak jantan dia kahwin lagi satu?!", jerkah daddy. Mummy masih memasang wajah masamnya, "Abang, abang tahu tak, menantu kesayangan abang tu pembunuh?! PEMBUNUH?! Saya yakin lah, bang. Keguguran dia ni sebab dia sendiri yang bunuh anak - anak dia! Saya tak nak cucu dan anak saya jadi mangsa pula nanti, bang!"

CINTA YANG KEMBALI : MARS AND HIS NIGHT [COMPLETED]Where stories live. Discover now