5. Eerste dag als huishoudster.

134 2 0
                                    

(Vanessa)

Gisteren namiddag was Stefanie bij mij. We verkenden het kleine huis en bij het uitladen van de auto stond het al snel vol met verhuisdozen om uit te pakken. En dat was dan ook het eerste werk dat Stefanie en ik afgerond hadden. Daarna hadden we wat tijd om rond het domein te wandelen in de grote tuin. Stefanie gluurde door de ramen naar binnen en  zei iets tegen mij over het gebruik van het zwembad en dat het mocht volgens het contract. Ik denk gewoon dat ze zichzelf aan het uitnodigen was voor een duik in het zwembad. Gelukkig mocht ze niet in het huis, want dat zou het volgende zijn waar ze zou gaan rondneuzen. 

Het is nu maandagochtend en dit is de eerste keer dat ik word in mijn nieuwe huisje. Ik neem een snelle douche, eet een stevig ontbijtje en neem de sleutels van de villa uit het sleutelkastje dat ik aan de zijkant van mijn voordeur heb gehangen. Ik sluit mijn eigen deur en snel me naar de villa. Ik krijg de deur gemakkelijk open en baan mijn weg naar de kast met poetsspullen. Ik kijk naar het lijstje dat ik aan de binnenkant van de kastdeur gehangen heb. Een herinnering voor wat ik moet doen per dag. Vandaag is het vooral de keuken en strijk, maar die ligt er niet. Dave is volgens dat Ilse zei op zakenreis naar Amerika en zou zeker nog een week wegblijven.

Ik controleer eerst alles in zijn koelkast voor de vervaldatum en gooi een karton met melk weg die al een lichte zure geur ontwikkeld. Al de rest is nog zeker meer dan twee weken houdbaar. Daarna reinig ik de koelkast, de microgolf, de oven van het grote fornuis. Tegen dat ik het weet is het al middag. Ik stap naar het huisje en groet de tuinman die bezig is in de tuin. 'Hallo, ik ben Vanessa.'

'Hallo, Vanessa. Ik ben Bram. Ben jij de nieuwe huishoudster?'

'Ja, vandaag is mijn eerste werkdag.'

'En?' Vraagt hij met opgetrokken wenkbrauwen.

'Het is nog even wennen, maar ik kom er wel.'

'Goed zo. Als je zin hebt om te praten? Ik ben hier altijd de maandag. Het kan eenzaam zijn op het domein.'

'Bedankt, ik hou dat in mijn achterhoofd,' antwoord ik met een groene lach.

Ik eet van mijn boterham en sip af en toe eens van mijn koffie terwijl ik een aflevering van Friends bekijk op tv. Een berichtje komt binnen en ik open deze:

Welkom op uw eerste dag als mijn huishoudster. Hopelijk heeft Ilse alles mooi uitgelegd en begrijpt u het contract een beetje. Mijn excuses dat ik er niet zelf bij kon zijn. Met vriendelijke groeten, Dave Lavens.

Ik kijk bedenkelijk naar het bericht en vraag me af wat ik moet antwoorden. Ik typ in en verbeter af en toe nog eens voor ik op verzenden duw.

Beste, meneer Lavens.

Ilse heeft me alles heel erg goed uitgelegd en als ik het niet terug vond, dan stond het mooi in detail uitgelegd in het contract. Deze was dus zeker duidelijk genoeg voor mij.

Groetjes, Vanessa.

Oké, boodschap begrepen.

Ik kom vervroegd naar huis. Zaterdag ochtend ben ik thuis. Zou je de volle melk zeker niet willen vergeten? Voor de rest zijn de spullen van op het contract allemaal oké.

En het is trouwens Dave, geen meneer Lavens!

Ik lach als ik kijk naar zijn bericht. Hij heeft snel mijn sarcasme door zo te zien. Ik antwoord nog met een simpele oké en vraag daarna via sms aan mijn vriendin of ze tijd heeft om met mij te gaan winkelen. Daarna start ik terug met mijn werk. Ik ben veel te laat gedaan tegen dat ik de hele keuken en mijn washok heb gereinigd. Het is zeker niet werken als huishoudhulp. Daar kon ik in vier uur bijna een heel appartement poetsen.

Het is vrijdagavond en ik leer al snel dat tegen de tijd ik alle ruimtes gepoetst heb, er niet veel tijd meer over is voor andere dingen. Alles is klaar voor Dave zijn aankomst. Ik hoop dat hij niet valt over het feit dat ik geen volle melk mee heb, maar magere in de plaats. Ik kon er echt niets aan doen, maar de goedkopere volle melk was uitverkocht en ik weet het budget niet op de kaart. Na het eten van mijn pizza, neem ik een lang warm bad en lees nog even een boek in mijn bed. Het duurt niet lang voor ik in slaap dommel.

Huishoudster (Nederlands)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu