ENJIN motor skuterku dimatikan dengan serta-merta. Rumah banglo mewah yang tersergam indah dihadapanku ditatap lama. Sesaat baru aku fikirkan balik keputusan aku sekarang. Patutkah aku masuk atau berpatah balik semula?
Namun, masih ada sesuatu yang harus aku lakukan disini. Nafas ditarik panjang. Perlahan-lahan, kaki mula diatur ke arah pintu pagar. Tali beg sandangku digenggam kemas.
Tekan loceng sekali, sebelum aku terus berganjak kebelakang.
Masih tiada balasan.
Tekan lagi.
Dan automatik pintu pagar mula terbuka luas. Pandang kiri kanan dulu sebelum aku terus meloloskan diri ke dalam. Sampai dihadapan pintu utama, aku tarik nafas panjang lagi. Tiba-tiba rasa oksigen macam terhad pula disini.
Tak perlu tangan naik mengetuk pintu, ada manusia yang terlebih dahulu membuka pintu dari dalam.
"Eh? Senja kan?" Si dia menyoal penuh teruja.
Aku sekadar sengih-sengih kambing disitu. Belakang tengkuk digosok-gosok. Canggung!
"Senja, dah bertudung?" Bersinar-sinar anak matanya merenungku.
Sekali lagi aku tertunduk malu. Senyum sedikit sebelum aku angguk mengeyakan.
"Baru aje aunty..." jawabku ala-kadar.
"Alhamdulillah sangat-sangat. Ni ada apa Senja datang rumah aunty?" soalnya lagi.
Aku gigit bibir bawah. "Err... sebenarnya saya nak cari Fawzul. Dia ada dekat sini?" Setelah sekian lama, akhirnya tergagah juga permintaan itu keluar.
Aunty nampak blur disitu.
"Fawzul?" Dia soal aku balik dengan muka yang seakan tidak percaya.
"Ya Fawzul." Aku pula bingung disitu. Apa aku tersalah rumah ke? Rasanya yang depan aku ni dah betul mummy Amirul dan Fawzul.
"Fawzul tak ada... Dia dah lama keluar dari rumah ni. Masuk harini dah tiga hari..."
Terbuntang mata aku disitu. No way! "Habistu sekarang dia duduk mana aunty?" soalku ingin tahu. Tak sangka sampai begitu sekali...
"Rumah lama daddy dia. Dia cakap rumah tu dekat dengan tempat kerja baru dia. Aunty biarkan ajelah... Tapi boleh aunty tanya Senja satu soalan."
Dup dap... Dup dap... Tiba-tiba jantung buat senaman. Rasanya aku dah boleh agak soalan apa yang akan terpacul keluar dari mulutnya.
"Apa dia aunty?"
"Senja tahu kenapa Fawzul tiba-tiba boleh berhenti dari restoren tu?" soalnya dengan nada lembut, namun panahan matanya buatkan aku telan liur sekali.
That's it! Aku dah agak!
"Sa...saya tak tahu aunty. Sebab tu saya datang sini nak cari dia," balasku jujur.
Aunty mengeluh perlahan. Kemudian dia paksakan sebuah senyuman. "Tak apalah... Dia aje yang tahu kenapa dia berhenti." Pasrah.
Aku turut mengangguk.
"Eh, masuklah dulu. Kita borak panjang-panjang dekat dalam. Kat luar ni panas," pelawanya. Pintu rumahnya dikuak sedikit lebar bagi memberi laluan untuk aku masuk.
Tanpa fikir panjang, selipar dikaki terus dicabut. Setelah itu, aku masuk ke dalam beringan dengannya.
BINGKAI gambar yang terletak elok di atas kabinet itu ditenung aku lama. Lucu betul gambar Amirul waktu kecil ni. Dah macam ceplos tak cukup zat! Tanpa sedar, aku tersenyum sendiri di situ.
YOU ARE READING
SENJA [OG]
RomanceSENJA NIRMALA. Nama yang tidak seindah perwatakan. Perwatakannya yang lebih kepada 'boyish' buatkan Senja sering dijauhi kaum Adam. Tekad untuk berubah, buatkan Senja mencuba bermacam-macam cara untuk mengubah perwatakaannya. Salah satu caranya, dia...