TANGAN naik menyelak helaian baju-baju yang tergantung disitu. Satu persatu dibelek dengan teliti, namun masih tiada yang berjaya menambat hati. Kaki diatur ke sebelah kanan. Bahagian dress wanita yang berkilauan dari jauh itu dituju. Sampai disana, tangan naik menyelak lagi.
"Bosanlah... Tak ada design lain ke? Asyik-asyik pesen macam ini aje," rungutku dengan dengusan panjang.
Husna disisi hanya menjeling. Tangan dia juga masih sibuk bergerak-gerak. Ada kalanya, sehelai dress dilekapkan di tubuhnya. Kemudian diletakkan semula ke tempat asalnya. Begitulah kejadiannya sehingga hampir empat jam kami berada di dalam butik yang sama.
"Kau nak design yang macam mana? Cuba bagitahu aku. Kat sini ada beratus-ratus helai baju Senja. Ambil ajelah mana yang kau berkenan."
"Masalahnya semuanya aku tak berkenan. Ey gelilah nak pakai dress sampai boleh sapu lantai ni. Semua yang ada kat sini, nampak terlalu perempuan—"
Pap!
Alamatnya, bahu kiri aku ditepuk Husna penuh geram.
"Habistu kau tu spesis apa? Jantan? Ee kau ni Senja, kau cakap kau nak tunjukkan dengan dia orang yang kau bukan Senja yang dulu? Then, inilah masanya untuk kau buktikan kata-kata kau tu. Aku tak sabar nak tengok reaction sorang-sorang nanti." Penuh teruja Husna membalas.
Aku disisi hanya tayang muka bosan. Kalau dulu, memang aku ada simpan dendam kesumat pada dia orang. Tetapi seriring berjalannya waktu, aku dah penat. Biarlah tanggapan dia orang pada aku masih sama atau tidak, aku tak hairan.
"Aku dah tak berminat nak balas dendam Una. Suka hati dia orang la nak anggap aku ni apa. Aku dah tak kesah. So conclusionnya dekat sini, aku taknak pergi majlis reunion tu," putusku mendatar. Setelah difikir-fikir, mungkin dengan cara ini adalah keputusan yang terbaik.
Melarikan diri.
Mendengarkan itu buatkan Husna terus menarik lengan aku dengan laju. Dalam kelu , aku terpaksa mengikuti langkahnya. Tubuh aku ditolak separa kasar ke arah sofa empuk disitu. Husna hanya berdiri dihadapan sambil dua belah tangan sudah melekap di pinggang.
"Kau rasa dengan cara tu boleh buat hati kau tenang? Tak Senja... Orang yang larikan diri dari masalah ni, bermakna dia seorang yang pengecut. Dan kalau kau tarik diri dari majlis tu, aku akan anggap kau ni seorang yang pengecut. Sampai mati." Penuh dingin Husna berkata-kata.
Lidahku terus kelu. Hanya mampu menatap wajah sahabat baikku dihadapan dengan mata yang terkebil-kebil.
"Kau kata kau dah ajak Amirul kan?"
Angguk.
"Lepastu apa lagi yang kau nak? Plus one dah dapat, sekarang ni semuanya terletak dekat tangan kau. Sama ada kau nak tunjukkan yang kau bukan Senja yang dulu, atau teruskan jadi pengecut. Berselindung la kau sampai mati." Sesudah itu, Husna jegilkan matanya.
Aku tahu kalau topik ini dibahas, pasti punggung Husna tak akan senang duduk. Persoalannya sekarang, kenapa dia yang lagi bersungguh-sungguh dari aku ni?
"Bagi aku masa untuk fikir dulu. Kalau..." Tak sempat aku menghabiskan sisa ayatnya, lengan aku sekali lagi direntap Husna.
"Tak ada nak fikir-fikir! Sebelum aku bertukar jadi mak lampir, baik kau cari pergi cari dress yang kau nak pakai dekat majlis tu nanti. Empat jam kita kat sini, kau jangan nak sia-siakan masa aku." Belakang tubuh aku ditolak Husna ke arah kawasan yang menempatkan dres labuh tadi.
"Kecoh la mak lampir ni..." cebik aku masih tak berpuas hati. Ingat berjayalah taktik aku tadi, rupanya hampeh!
"JANGAN cuba-cuba nak tarik diri lagi. Kalau kau buat lagi macam tu, kita putus kawan," pesan Husna dengan muka seriusnya. Nampak dari raut wajahnya, aku rasa dia memang tak bergurau.
YOU ARE READING
SENJA [OG]
RomanceSENJA NIRMALA. Nama yang tidak seindah perwatakan. Perwatakannya yang lebih kepada 'boyish' buatkan Senja sering dijauhi kaum Adam. Tekad untuk berubah, buatkan Senja mencuba bermacam-macam cara untuk mengubah perwatakaannya. Salah satu caranya, dia...