KAMI adik beradik sudah siap menunggu jenazah arwah mak untuk sampai di tanah perkuburan Islam yang terletak tidak jauh dari rumahku. Ketika itu, semua warga kampung datang menziarahi. Tok wan dan adik-beradik belah arwah abah dan mak turut berada di situ sekali. Acap kali memberikan kata-kata semangat untuk kami tiga beradik.
Aku toleh ke sisi. Mata tertacap pada wajah sugul dua adik kembarku. Mereka hanya duduk membisu, dengan air mata mengalir di pipi. Said peluk bingkai gambar arwah mak. Waktu berita mak meninggal sampai pada mereka, dua-duanya tak dapat terima takdir. Menangis, meraung bagai orang hilang akal. Dan akulah sebagai si sulung yang terpaksa memujuk mereka, meski hatiku sendiri hancur berkecai.
"Akak, kenapa mak pergi?" soalan Saida buakan tubuh aku kejung. Lidah kelu. Hanya mampu menatap wajah mereka, dengan mata yang terkebil-kebil.
"Sebab Allah lebih sayangkan mak." Aku senyum payah. Biasalah jawapan skema. Jujur, aku sendiri tak tahu jawapan apa yang tepat untuk soalan itu. Aku terus tarik mereka berdua dalam pelukan.
Memujuk.
"Tak apalah, akak kan ada... Aku janji akak tak tinggalkan korang berdua. Kalau Said dengan Saida nak apa-apa, minta aje dekat akak. Lagipun kita dah biasakan hidup tanpa mak?"
Dalam payah mereka berdua angguk.
"Tapi kalau akak dah kahwin?" soal Said tiba-tiba.
Jeda.
Aku terus terdiam seribu bahasa. Lama kemudian, aku geleng kecil. "Akan, tapi bukan sekarang. Lagipun, akak tak rasa nak kahwin lagi. Buat masa sekarang, tugas akak untuk jaga kau orang berdua."
"Akak janji tau dengan kita orang, akak tak boleh pergi tinggalkan kita orang. Kami dah tak ada sesiapa dalam dunia ni selain akak," ujar Saida dalam tangisan.
Aku senyum payah. Air mata mereka berdua dikesat dengan telapak tangan.
"Akak janji, selagi akak masih bernyawa, akak tak akan benarkan sesiapa pun sentuh adik-adik akak."
"Senja..." Suara seseorang memanggil, buatkan aku lantas menoleh. Dari jauh, aku nampak Tok Wan berjalan merapati kami bertiga. Kemudian, bahu aku disentuh lembut.
"Sini sekejap, Wan nak cakap dengan kamu."
Turut. Aku bangun dari duduk dan terus mengekori Tok Wan ke arah kawasan yang lebih kosong tanpa sesiapa. Tok Wan berhenti dan berpaling menghadapku.
"Wan nak cakap apa dengan Senja?" Aku soal dahulu.
Tok Wan hela nafas berat. "Kami semua dah berbincang, kami ingat nak hantar Said dan Saida dekat rumah kebajikan..."
Dum! Dunia seperti terhenti sesaat. Mataku terbeliak. Masih tak percaya dengan kata-kata Tok Wan tadi. Aku ketawa sambil geleng kepala beberapa kali.
"Wan cakap apa ni? Wan, Senja hidup lagi tau. Said dengan Saida tu adik kandung Senja. Dah kenapa pulak Wan nak hantar dia orang dekat rumah kebajikan tu? Senja tak setuju. Kudrat Senja ni kuat lagi Wan. Senja mampu lagi nak tanggung mereka berdua," bidasku dengan nafas yang turun naik. Jujur aku marah. Sangat marah bila keputusan dibuat tanpa persetujuan aku. Dia orang ingat aku ni apa? Tunggul?
"Dengan gaji kau yang sebegitu, kau rasa kau mampu tanggung makan pakai dia orang? Fikir Senja. Jangan terlalu ikutkan ego kau sampai tak fikir dengan kebajikan adik-adik kau. Dekat sana nanti, semua cukup. Makan, pakai dah tak payah nak fikir." Suara Tok Wan mula tegas, seakan-akan mendesak aku.
Aku geleng, masih berkeras.
"Sebelum inipun, Senja yang tanggung dia orang berdua Wan. Mak ada ke tak, sama aje. Tetap Senja yang jaga dia orang. Kenapa lepas mak meninggal, baru Wan nak buat keputusan macam ni?" soalku kesal. Air mata mengalir lebat.
YOU ARE READING
SENJA [OG]
RomanceSENJA NIRMALA. Nama yang tidak seindah perwatakan. Perwatakannya yang lebih kepada 'boyish' buatkan Senja sering dijauhi kaum Adam. Tekad untuk berubah, buatkan Senja mencuba bermacam-macam cara untuk mengubah perwatakaannya. Salah satu caranya, dia...