MASKOT berwarna biru cair itu ditenung aku lama. Damn! Biar betik? Aku terus toleh ke arah Husna disisi. Husna pula hanya tayang sengih tak bersalah dia.
"Kau biar betul ni Una?" soal aku dengan muka jijik.
Husna ketawa terhibur. "Betul la weh! Kau ikut aje idea aku ni. Aku gerenti hati dia akan terus lembut bila nampak kau pakai maskot ni." Dengan penuh bersungguh-sungguh Husna membalas.
"Maksud kau, maskot Doraemon yang hodoh dan kering ni?" bidas aku masih kurang berpuas hati.
"Lagi satu kan... apa pasal Doraemon kau ni macam tak cukup zat aje? Kering kontang semacam aje aku tengok. Kena kencing manis ke dia ni? Rasanya, spesis Doraemon dalam tv tu berisi. Hmm..." Aku usap dagu. Berfikir.
Husna mencebik. "Sampai hati kau body shaming dia. Comel apa Doraemon ni. Kau tu aje yang pelik. Itulah kecil-kecil dulu orang tengok kartun, kau sibuk mengidolakan Coboy Junior! Kan dah sesat."
Aku jeling Husna. Amboi! Sempat lagi tu dia bash idola aku. Kurang asam.
"Coboy Junior aku jangan main. Sensitif..."
Husna gelengkan kepala dia. Muka memang malas nak layan aku. Silap-silap nanti, maunya dia tekup muka aku dengan kepala Doraemon biru kering ni.
"Tapi serius la kena pakai benda ni? Apa idea kau dah cetek sangat ke? Macam dah tak ada benda lain yang boleh buat. Hish!" Aku merengus panjang.
Dua hari lepas, memang aku sendiri yang mengadu pada Husna. Aku bagitahu dia yang Amirul dah semakin dingin dengan aku. Reaction Husna? Semestinya over! Kalau tak over, dia tak akan heret aku ke kedai serbaneka ni.
Idea pakai maskot ni? Dia juga! Katanya, nak buat surpise bila aku berjumpa dengan Amirul nanti. Masalahnya, aku risau Amirul pula yang kena sakit jantung bila tengok Doraemon yang dah macam kena kanser tahap empat ni.
"Pakai ajelah! Mesti dia terhibur dengan kau nanti. Bila dia dah happy, barulah kau tanggalkan maskot tu. Macam mana? Bijak tak?" cadang Husna penuh teruja.
Aku diam. Fikir lagi.
"Taknak la! Buat malu keturunan aku aje nanti. Pujuk tak dapat, malu aje yang dapat. Nah ambil balik Doraemon kering kau ni. Double it and give it to the next person." Kepala Doraemon itu aku hulurkan ke arah Husna semula.
Husna cebirkan bibir sambil dia menyambut kepala itu semula. "Eyy, susahlah kau ni. Semua benda taknak! Haa, pandai-pandailah kau fikir sendiri. Aku taknak tolong kau dah." Tangan disilang separa dada. Gaya merajuk.
Huh, merajuk pula! Perlahan-lahan, kakiku diatur ke seluruh ruang kedai serbaneka ini. Husna dibelakang hanya ditinggakan begitu saja. Malas nak layan. Dan tiba-tiba, ada sesuatu yang dapat menangkap perhatianku.
Lekas-lekas aku berlari ke arahnya. Aku tersenyum lebar.
"Ni baru comel..." gumamku perlahan. Maskot katak berwarna hijau itu dibelek-belek. Ini barulah maskot. Bukannya macam Doraemon tak cukup zat tu!
"Una!" laungku sedikit kuat. Tangan dilambai-lambat, isyarat memanggilnya.
Husna angkat sebelah kening. "Kenapa?"
"Sini ajelah!"
Urgh! Jeling aku sekali sebelum dengan pasrahnya dia mengatur langkah ke arahku. Sampai disisiku, Husna cekak kedua belah pinggangnya.
"Hmm, apa dia?" soalnya malas. Tak habis lagi rupanya drama tiga sen dia!
"Comel tak?" tanyaku penuh teruja. Maskot katak tadi diangkat dihadapannya.
YOU ARE READING
SENJA [OG]
RomanceSENJA NIRMALA. Nama yang tidak seindah perwatakan. Perwatakannya yang lebih kepada 'boyish' buatkan Senja sering dijauhi kaum Adam. Tekad untuk berubah, buatkan Senja mencuba bermacam-macam cara untuk mengubah perwatakaannya. Salah satu caranya, dia...