BAK kata Husna, hari yang sepatutnya bahagia buat kami, akhirnya bertukar ngeri. Setelah kes kami bercakar ayam dalam dewan malam itu, aku terus dikejarkan ke hospital, dan alhamdulillah hari ini aku dah boleh discharge dari hospital. Kata doktor, luka dikepalaku tidak terlalu parah, dan hanya mungkin mengambil sedikit masa untuk sembuh.
Tragedi kelmarin, aku langsung taknak ingat semula. Pahit. Betullah keputusan aku selamani, tak ada guna pun aku datang kesana. Buang masa dan buat malu tujuh keturunan aje. Ini semua salah Husna! Cakap pasal Husna, aku nampak dia tengah sibuk kemas-kemas beg pakaian aku. Padan muka, tak memasal jadi bibik tak berbayar aku.
"Kau nak aku hantarkan balik ke?" Husna menyoal, buatkan tajam mataku merenung ke arahnya.
"Habistu, kau nak suruh aku balik jalan kaki?" langcang mulutku membidas.
Husna ketawa dulu. "Iyalah, mana tahu nak encik pujaan hati kau tu tolong hantarkan balik. Ni cakap pasal dia, mana Amirul kau? Tak nampak pula batang hidung dia?" Husna toleh kiri dan kanan mencari bayang Amirul. Begitu juga dengan aku.
Aku jongket sebelah bahu.
"Baliklah tu... Lagipun, dia bukannya suami aku sampai nak kena tunggu dekat sini dua puluh empat jam," balasku mendatar.
Husna senyum senget. Mulalah tu nak mengusik.
"Kalau korang berdua kahwin mesti comel kan! Sorang lembut, sorang pulak ganas! Mesti dekat rumah, isteri jadi suami, suami jadi isteri. Eee comelnya!" Dia tepuk-tepuk tangan aku tanda penuh teruja.
Aku terus tepis tangan dia. "Sakitlah gila! Aku ni baru nak membaik tahu tak?" Husna disisi dijelam tajam. Kata-kata Husna tadi bagai angin lalu di tepi telinga. Malas nak layan.
Dan tiba-tiba, pintu wad aku ditolak seseorang. Aku dan Husna segera berpaling. Amirul melangkah masuk dengan senyuman manis yang sudah siap terbias di wajah. Penampilannya tampak lebih segar, mungkin sudah siap mandi di rumah. Di tangan ada satu beg kertas warna coklat.
"I dah settlekan semua bil. Jom balik," ajaknya lembut.
Aku terkedu. Amboi gaya macam suami mithali betul!
"Kenapa kau bayarkan, aku boleh bayar sendiri la." Masih tak berpuas hati. Aku taknak terhutang budi dengan dia banyak-banyak. Lagipun, aku tak pernah balas jasa dia lagi.
"I tahu you boleh bayar, tapi I tetap nak tolong." Ringkas dia membalas. Kemudian, Amirul capai beg pakaianku yang sudah siap dikemas Husna tadi. "I hantarkan you balik." Dia pandang Husna seolah-olah memberi isyarat, supaya Husna meninggalkan kami berdua.
Husna sudah sengih-sengih kambing. Dia bangun dari duduk.
"Okeylah! Kalau macam tu aku balik dulu la ya Senja. Apa-apa nanti update aku." Bahu aku ditepuk-tepuk sebelum Husna terus berlalu keluar wad itu. Dan sekali lagi meninggalkan aku dan Amirul disitu.
"Tunggu apa lagi? Ke you nak bermalam lagi sehari dekat sini?" Cis! Selamba dia aje menyindir aku. Aku jeling dia, sebelum terus berjalan melintasinya. Beg-beg pakaian aku dia tolong bawa keluar. Best pulak jadi princess darkweb dua tiga hari ini!
BILA kereta dia berhenti dihadapan salah sebuah yang aku sangat kenal, aku terus sepetkan sedikit aku. Aku dah agak! Bila dia cakap nak hantarkan aku balik, mesti ada udang disebalik batu.
"Kenapa kau bawa aku kesini?" Aku menyoal geram. Katanya tadi dia akan hantar aku terus balik ke rumah. Tapi lain pula jadi, bila kami betul-betul dah berada depan rumah orang tuanya. Tiba-tiba sangat seret aku kesini.
"Mummy nak jumpa you." Ringkas dia membalas.
Dan mataku terus terbeliak. Sekarang?! Dengan keadaan dahi masih tengah berbalut lagi ni? Oh no no! Aku geleng laju-laju.
YOU ARE READING
SENJA [OG]
RomanceSENJA NIRMALA. Nama yang tidak seindah perwatakan. Perwatakannya yang lebih kepada 'boyish' buatkan Senja sering dijauhi kaum Adam. Tekad untuk berubah, buatkan Senja mencuba bermacam-macam cara untuk mengubah perwatakaannya. Salah satu caranya, dia...