Bab 23 - RAYYAN MIKHAEL

3.5K 100 3
                                    

Kiera melangkah turun dari tangga. Bola matanya meliar liar ke setiap sudut ruang tamu.

"Sunyinya? Mama Dina dah pergi kerja dah ke?" omel Kiera lalu berpaling ke arah jam jarum yang tergantung di dinding. Jarum jam tersebut menunjukkan pukul 8:40 pagi.

"Hmm.. dah pergi kerja la tu agaknya.."

Kemudian itu, Kiera berjalan ke arah pintu. Pintu dibuka. Terlihat Pak Cik Liyas sedang mengelap kereta. Dia seterusnya mula menyahut selipar lalu mengatur langkah ke arah Pak Cik Liyas.

"Hey orang tua, Datin Rosdina dah pergi kerja eh?" soal Kiera. Percuma betul kalau si Kiera ni belajar tinggi tinggi tapi langsung tiada adab bila bercakap dengan orang tua.

Ilmu ada tapi adab ke laut.

Mendengar teguran yang agak kasar itu membuatkan kelakuan Pak Cik Liyas terhenti. Dengan takutnya Pak Cik Liyas memandang Kiera yang sedang berdiri sambil menyilang tangan pada dada itu.

"Err, d.. dah puan.. datin dah pergi kerja dah pukul 8 tadi.. kenapa ye?" jawab Pak Cik Liyas dengan penuh berhati hati.

"Tak ada pape. Saja je tanya. Tak boleh?"

Pak Cik Liyas mengemam bibir lalu perlahan lahan menundukkan pandangannya memandang lantai. Kalau bukan disebabkan perempuan di hadapannya ini anak saudara majikannya, dah lama Pak Cik Liyas ganyang mulut dia guna minyak petrol.

Biarnya terbakor je mulut puaka dia tu!

"Nih. Aku nak tanya kau.. Rayyan dah balik?"

"R.. rasanya belum lagi puan."

"Kau tahu dia pergi mana?"

Pak Cik Liyas terdiam. Terkenang pula tentang Rayyan telah memberi amaran kepadanya agar jangan pernah sesekali memberitahu di mana tempat dia selalu berada selain rumah ibunya ini.

"S.. saya tak tahu puan."

"Bohong! Kau sebenarnya tahu kan?! herdik Kiera. Fuh! Pantang betul orang main sorok sorok rahsia dengan aku nih!

"Be.. betul puan.. saya tak tahu.." jawab Pak Cik Liyas yang semakin menundukkan pandangannya sambil memejam mata rapat. Sakit pula telinga aku bila dia herdik macam tu.

"Kalau kau tak tahu kenapa kau jawab gagap? Selalunya orang gagap ni maksudnya dia tengah menipukan orang sekarang ni!"

"D.. dah.. puan tanya.. sa.. saya jawab laa.." balas Pak Cik Liyas. Sesungguhnya, dia tidak dapat mengawal tutur katanya agar lancar menjawab. Tapi tu la. Kalau dah kena herdik macam ni. Mau tak maunya gagap nak jawab.

Ye la. Dah berapa tahun Pak Cik Liyas bekerja dengan Datin Rosdina. Sepatah haram pun Datin Rosdina tidak pernah menengking ataupun bercakap kurang beradab dengannya.

Ingatkan si anak saudara dia ni turut sama la perangai dengan mak saudara. Tapi, sangkaan ku salah sih. Dia memang kurang ajar sama orang tua!

Cincang buat air cincau baru tahu budak angkuh ni.

Balasan Pak Cik Liyas tadi cukup membuatkan Kiera merasa geram. Berani orang tua nak mampus ni menjawab aku?!

"Eee menjawab kau eh? Kau ni memang nak ken—"

Tangan Kiera yang naik ke udara untuk memukul Pak Cik Liyas terhenti tatkala dia terdengar pintu pagar besar terbuka. Pantas dia memandang ke arah pintu pagar tersebut. Terlihat sebuah kereta yang agak mewah masuk ke dalam pangkaran rumah.

Tarik saja handbreak. Giey langsung keluar dari kereta dan berlari anak ke arah pintu belakang. Pintu tersebut dibuka lalu keluarlah seorang jejaka dari perut kereta itu dengan penuh gayanya.

RAYYAN MIKHAEL [✔︎]Where stories live. Discover now