Raut wajah Rayyan yang tersenyum penuh harapan berubah tersentak. Tidak menyangka gadis ini meresponkan perkataan sebegitu. Dan balasan itu juga la membuatkan bunga dalam hati Rayyan yang segar berubah menjadi layu.
"M.. Mya.." panggil Rayyan dengan nada suara bergetar.
"Saya tak setuju kalau mama awak tak setuju."
"Mama setuju, sayang."
Lantas Mya menoleh ke arah gerangan suara itu.
"Mama restui pernikahan kamu berdua. Jangan risau. Teruskan. Mya pun dah pakai pakaian macam pengantin.. jadi.. teruskan la" ujar Datin Rosdina bersama senyuman penuh keikhlasan.
"Tapi datin.. siapa nak walikan pernikahan kitorang?" tanya Mya.
"Biar pakcik walikan pernikahan kamu berdua."
Mya, Rayyan dan Datin Rosdina beralih ke arah suara garau itu.
"Eh Pak Ngah? Kiera mana? Bukan ke Pak Ngah heret dia keluar ke tadi?" soal Rayyan pelik.
"Budak nakal tu biar mama dia uruskan dia. Buat masa sekarang ni.. teruskan majlis kamu.. kesian orang dah tertunggu majlis kamu ni."
Bunga yang layu tadi kembali segar. Rayyan mengukir senyuman lalu mengangguk. Dia kenudiannya menggerling ke arah Mya di sebelahnya.
"Macam mana? Setuju?"
Senyuman pada bibir Mya di tarik lalu mengangguk kepalanya tanda setuju.
Kesemua menantikan jawapan dari Mya menghela nafas lega. Syukur la gadis itu setuju.
"Mari. Kita teruskan."
Maka dengan itu, majlis perkahwinan Rayyan bersama dengan Kiera bertukar menjadi majlis perkahwinan Rayyan dan Mya.
Setelah selamat Rayyan akad nikah atas nama Mya. Semua menghela nafas bersyukur. Datin Rosdina yang berada di sebelah Mya mengulum senyuman lebar.
"Tahniah" ucap Datin Rosdina seraya memeluk ringkas tubuh Mya itu.
"Datin dah tak bencikan saya?" tanya Mya penuh berhati hati setelah meleraikan pelukkan itu.
Datin Rosdina menggeleng kepala sambil tersenyum.
"Saya dah tak bencikan awak, Mya. Saya bodoh sebab lebih percayakan Kiera daripada awak.. dan saya pun nak minta maaf sebab dah banyak buat awak tersentuh dengan perkataan kasar saya.. and then, tak payah la panggil saya datin apa semua.. panggil mama je, okay? Sebab Mya bukan lagi bekas pembantu rumah mama dan Mya sekarang adalah menantu mama." Hidung mancung Mya dicuit sekilas.
Mya menggulum senyuman serta tertawa kecil.
"Okay mama." Dan sekali lagi mereka berpelukkan sehinggalah Rayyan tiba di hadapan mereka.
"Ha.. dah dah la tu.. giliran Rayyan pulak berkepit dengan Mya.. sebab kitorang dah halal~" tutur bangga Rayyan seraya mengangkat tangan dan menunjukkan jari manisnya yang tersarung dengan cincin sliver.
Datin Rosdina menggulingkan mata manja. Dia mula bangun dari duduk.
"Eleh.. sebelum kahwin pun berkepit jugak.." sindir Datin Rasdina.
YOU ARE READING
RAYYAN MIKHAEL [✔︎]
Aksi"Kau jangan jadi bebal sangat boleh tak?" - RAYYAN MIKHAEL "Sampai hati panggil saya bebal.." - MYA ELMIRA "Dah kau bebal nak buat macam mana?" - RAYYAN MIKHAEL RAYYAN MIKHAEL adalah lelaki yang bila berbicara langsung tidak menjaga hati dan perasa...