Part 67

2.5K 98 2
                                    

Mereka berdua duduk di atas sofa. Mata saling berbalas pandang sambil berbisik sesama sendiri. Setelah duduk berbincang di dalam bilik tadi mereka berdua telah mengambil keputusan untuk memberitahu berita itu.

"Along, dari tadi berbisik dengan Afaf. Berita apa yang along nak sampaikan tu?" Tidak betah menunggu, Puan Aida menyoal.

Affan membetulkan kotak suara. Dikeluarkan satu kotak bersaiz sederhana kecil dan diletakkan di atas meja. "Alhamdullilah, tak lama lagi abah, umi dan ibu nak dapat cucu."

"Alhamdullilah." Sahut mereka bertiga sambil menadah tangan bersyukur akan rezeki itu. Encik Fathi mengambil kotak yang berada di atas meja sebelum isinya dibuka. Kelihatan gambar ultrasound di situ. Puan Aida turut mengintai isi dalam. Riak terkejut jelas terpancar di wajah melihat gambar hitam putih tersebut.

"Kenapa Ida?" Puan Hajar menyampuk. Sedikit teruja melihat wajah Puan Aida. Puan Aida segera menunjuk kepada Puan Hajar.

"Dah berapa bulan, adik?" Soal Puan Hajar ingin tahu. Hati tuanya turut tersentuh melihat gambar hitam putih tersebut di mana perkembangan bayi itu terlihat sihat. Cukup sempurna.

"Usia kandungan Afaf dah masuk 14 minggu lebih." Ujar Afaf dengan nada serba salah. Langsung dia tak panggung kepala menatap mereka. Dia takut dan gelisah.

"Along minta maaf sebab rahsiakan hal ini terlalu lama. Along cuma tunggu green light daripada Afaf untuk beritahu hal ni. Iyalah, abah, umi dan ibu tahu sendirilah macam mana selama ini Afaf hadap mulut-mulut orang yang mengata isteri along. Along harap semua tak marahlah dengan along." Sedikit lega hati Affan saat menuturkan itu. Genggaman tangan Afaf dibawa ke bibirnya sebelum dikucup lembut. Mata dilarikan ke arah Afaf yang sudah mula berkaca.

"Adik.." Seru Puan Hajar lembut. Tidak disangka Afaf masih lagi menghadap perkara sebegitu walaupun anak itu telah berkahwin. Masih segar dalam ingatan hinaan dan cacian kepada Afaf sewaktu mereka di kampung dulu.

"Diorang marah Adra ke abang? Adra minta maaf sebab rahsiakan kandungan Adra. Adra bukan tak nak bagitahu cuma Adra tak tahu nak cakap macam mana. Lagipun Adra baru aje tahu. Adra tak ada pengalaman, Adra tak tahu.." Jujur Afaf. Terasa semput nafas apabila bercakap terlalu cepat.

"Eh, jangan nangis sayang." Affan bawa telapak tangan ke arah pipi Afaf. Hujung ibu jari mengusap lembut tubir mata Afaf.

"Slow-slow sayang. Mereka faham." Dibawa pula kepala Afaf ke arah dada bidangnya. Diusap belakang Afaf lembut.

Puan Hajar dan Puan Aida segera melangkah ke arah Afaf. Seolah memahami Affan segera bangun memberi laluan kepada kedua-dua wanita itu. Bertembung dengan pandangan Encik Fathi, abahnya turut mengukir senyuman kecil.

"Yeah, Anggun dapat kawan. Terima kasih walid." Anggun meluru ke arah Affan. Diterpa tubuh Affan terlebih dahulu. Affan duduk melutut. Tubuh Anggun dibawa ke dalam pelukan sambil ubun-ubun Anggun dicium berkali-kali.

"Anggun happy tak nak dapat adik? Walid minta maaf kalau selama ni layanan walid pada Anggun berkurang. Walid nak Anggun tahu yang sayang walid takkan pernah berkurang buat Anggun. Kalau walid ada terkurang atau apa, ingatkan walid, ya?" Setelah pelukan terlerai, Affan mengusap kedua-dua bahu Anggun.

"Happy sangat walid. Anggun pun sayangkan walid. Apa yang walid buat dah cukup untuk Anggun selama ni. Janganlah risau. Tak hensem dah walid Anggun ni kalau menangis." Anggun peluk semula Affan.

"Ibu, umi Afaf minta maaf sebab rahsiakan hal penting ni. Ibu dengan umi tak marahkan Afaf, kan?" Afaf segera bangun memberi ruang pada kedua-dua wanita itu untuk duduk. Setelah itu, dia duduk bersimpuh antara kedua-dua mereka. Mata mendongak memandang mereka bersilih ganti.

AFFAN_ADRA | In EditingWhere stories live. Discover now