2

967 37 23
                                    

في الصباح كان عصام يعمل حتي اتي له ياسر ...

عصام ببتسامه :" صباح الخير .. عامل ايه "

ياسر :" كويس .. عصام انا هدخل في الموضوع علي طول .. انا عايز حقي من ورث ابويا عشان هسافر "

عصام بعد ان ترك ما في يده :" ورث ايه دا ابوك مات مش سايب جنيه حتي الورشه دي بالمكن اللي كان فيها كان إيجار مش ملك ... عايز كام عشان تسافر وانا ادفعهولك .. هتسافر فين ؟  "

غضب ياسر ليتحدث بصوت عالي :" انت مالك هسافر ليه ولا فين .. انت مش هتجبي عليا يا نصاب اللي بتقوله دا مش حقيقي "

عصام :" اولا وطي صوتك .. ثانيا هنصب عليك ليه ليك عندي ايه يا ياسر "

بدأ ياسر يتكلم ويشتم بصوت عالي لدرجة ان العاملين في المكان تركوا ما بيدهم و التفوا حولهم حتي يشاهدون ما يحدث ...

عصام بغضب محاول تمالك نفسه :" طيب نكمل كلام ف البيت يلا"

تركه وذهب ليتبعه ياسر ...

ما ان دخلوا المنزل حتي فقد عصام اعصابه
و صفع ياسر علي وجهه بشده عدت مرات حتي أتت امهم ..

فاطمة بفزع :" في ايه يا عصام سيبه و كلمني"

لم يرد عليها .. حاول ياسر الإفلات من يديه ليمسكه من شعره بإحكام ويكمل ضربه بعشوائية...

ياسر :" سبني يا حيوان يا همجي "

عصام :" انا اللي همجي ومبقدرش اتحكم في صوتي و كلامي .. انا هوريك الهماجيه اللي بجد"

دفعه ليقع علي الأرض ليخلع حزامه وقبل ان يبدأ بضربه به امسكت امه يديه

فاطمة :" هو في ايه .. بتضربه ليه يا عصام "

عصام :" البيه جالي الورشه يطالب بحقه ف ورث ابونا ولما حاولت افهمه انه مفيش اصلا قل ادبه وعلي صوته فرج علينا اللي يسوا واللي ميسواش"

فاطمة :" طيب سيبه .. وانت قوم من الأرض .. براحه كدا مفيش اصلا ورث ابوك مسابش جنيه لما مات وانت فاكر يا ياسر و فاكر الايام السوده اللي عشناها لحد ما اخوك وقف ع رجله وبني كل اللي احنا فيه دلوقتي دا ... وبعدين ياعصام مش تشوفه عايز فلوس ليه اصلا ؟"

عصام :" قالي عشان عايز يسافر .. قولتله عايز كام و هديهوملك و هتسافر ليه .. قل ادبه ويقولي بتجبي وبتتحكم "

ياسر :" ايام سودا لحد ما اتعلم يمسك الشغل مش لحد ما فتح شغله الخاص "

فاطمة :" يعني مش كفايه مكدب اخوك ومش قايله انت عايزهم ليه اصلا لا كمان بتكدبني ! .. عموما بليل لما نتجمع انا هقولكم اللي حصل ساعة لما مات ابوكوا و هطلع الورق اللي يثبت كلامي " وتركتهم لتدخل غرفتها

دخل شهاب من الباب ليجد اجواء المنزل متوتره .. و عصام ينظر له بغضب

عصام :" انت كنت فين .. واستأذنت مين اصلا عشان تخرج ها !!"

اخوتيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن