RKT | 6

1.2K 123 0
                                    

"NAK kemana?

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"NAK kemana?

Satu suara menyentuh gegendang telinga menarik perhatiannya. Belum sempat dia mengatur langkah keluar dari kamar, tiba-tiba saja kelibat Puan Sri Kinan muncul di depan pintu bilik kamar itu. Raut wajah berubah lebih serius.

"Keluar..." Syifa tersenyum nipis. Baju blaus berwarna lembut dikenakan pada tubuh, rambut panjang paras bahu itu diikat dengan gaya messy bun.

"Dengan siapa?"

"Syifa nak pergi rumah aunty Ad..."

"Siapa tu?" tanya Puan Sri Kinan. Tak pernah dia mendengar nama itu. Dan entah dari mana juga Syifa mengenal wanita itu. Siap sebut aunty pula itu.

"Dia belajar kat kelas memasak yang sama dengan Syifa. Dia ajak Syifa datang ke rumah, macam tak elok kalau Syifa tolak." Lembut tutur kata si gadis. Bukannya apa, Datin Adruja juga sebaya ibunya. Rasa tak sopan kalau dia menolak.

"Oh... ingatlah siapa tadi." Puan Sri Kinan menganggukkan kepala. Mungkin selama ini Syifa dah mula berkenalan dengan orang-orang yang turut sama mengikuti kelas memasak.

Tahu sangat betapa sukanya Syifa dengan hobi memasaknya itu.

"Syifa pergi dulu tau..." pamit gadis itu sebelum menarik beg tangan di atas meja solek. Puan Sri Kinan pula hanya mengangguk memberi kebenaran Syifa keluar. Biarlah Syifa bahagia dengan diri sendiri, sekurang-kurangnya hati seorang ibu itu lega bila Syifa mampu melakukan sesuatu yang dia suka.

 Biarlah Syifa bahagia dengan diri sendiri, sekurang-kurangnya hati seorang ibu itu lega bila Syifa mampu melakukan sesuatu yang dia suka

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

DAHI Datin Adruja makin berkerut. Menatap penampilan anak lelakinya dari atas ke bawah menimbulkan sedikit tanda tanya. Nak pergi mana lagi seorang ni?

"Nak kemana?" Tanya si ibu. Kedua-dua kening itu hampir bercantum. Lama juga wanita itu merenung gerak-geri anak lelakinya yang lengkap berpakaian segak.

"Keluar. Ada urusan sikit."

"Kata cuti, takkan nak jumpa klien lagi?"

Melihat perubahan raut wajah ibunya, Luth mula mengemam bibir sendiri. Rasa bersalah, sedangkan dia sudah berjanji dengan Datin Adruja untuk duduk di rumah pada hujung minggu. Tapi tengok? Klien pula buat hal, tak puas hati dengan dakwaan.

𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧 Where stories live. Discover now