RKT | 20

1K 97 1
                                    

"DIAN

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"DIAN..."

Puan Kejora menyeru nama anak perempuannya. Dari kejauhan saja, dia boleh melihat apa yang Dian lakukan. Gadis itu sentiasa sibuk dengan kerja. Pagi malam selalu saja meluangkan masa dengan kerja sampaikan Puan Kejora sendiri boleh mengira dengan jari berapa kali Dian berehat.

"Dian tak ada simpan apa-apa rahsia dengan ma ke?" Soal Puan Kejora. Entah kenapa akhir-akhir ini firasatnya tidak baik tentang Dian. Ada saja sesuatu yang membuatkan diri itu gelisah.

"Rahsia apa?" Dian tarik senyuman. Beriak biasa.

"Kawan ma kata dia selalu nampak Dian dekat hospital," beritahunya. Kalau bukan sebab temannya yang bekerja sebagai jururawat di hospital, mungkin Puan Kejora takkan tahu apa yang Dian lakukan selama ini.

"Oh, Dian buat medical check up je."

"Medical check up? Kenapa? Dian sakit ke?" Nada suara si ibu naik bersama wajah penuh kerisauan.

Pantas, Dian menggelengkan kepalanya.

"Tak adalah. Dian sihat je. Biasalah nak buat medical check up sama ada nak tau tahap kesihatan diri." Sekali lagi Dian tersenyum nipis.

Namun begitu, Puan Kejora tetap resah memandang wajah Dian.

"Kamu ada jumpa Luth lagi?" Tanya wanita itu. Lembut. Anak mata bertemu dengan anak matanya. Setahu dia, Dian sudah lama menyukai jejaka bernama Luth itu. Bahkan mereka juga sudah pernah menjalinkan hubungan.

Tapi suatu hari, hubungan itu putus angkara kelakuan Dian.

"Tak ada."

"Dian sukakan Luth?"

Dian ketap bibir. Wajah Puan Kejora diperhatikan dengan lama. Suka?

"Jujur dengan ma, Dian. Kamu masih sukakan Luth ke?"

"Kalau Dian kata Dian masih sukakan dia. Apa ma nak buat?" Dian pandang muka mamanya. Lama.

"Tak salah Dian nak mulakan semula hubungan dengan Luth. Tapi Luth nak ke?"

Dian tersenyum nipis. Mungkin dia lupa yang dialah yang mengakhiri hubungannya dengan Luth.

"Entahlah..." Dian tolak wajah sendiri. Beberapa hari yang lepas, dia bertemu dengan Luth. Betapa gembiranya dia bertemu dengan lelaki itu. Tapi terselit juga rasa cemburunya apabila lelaki itu bersama perempuan lain.

Tengok saja penampilan, Dian tahu gadis itu memenuhi ciri-ciri idaman Luth. Tak macam dia. Sedikit pun Luth tak pernah pandang dia dulu, kalau bukan dia yang bergerak. Mungkin juga dia tidak akan pernah menjalinkan hubungan dengan Luth.

"Dian... ma tak faham dengan kamu. Hari tu kamu kata kamu tak pernah putuskan Luth. Tapi sekarang kamu tunjuk muka seolah-olah kamu mengiyakan apa yang kamu buat sebelum ni."

𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧 Where stories live. Discover now