RKT | 12

1.7K 148 8
                                    

HANYA dengan sekali lafaz, Umairah sah menjadi isteri kepada Ziyad

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

HANYA dengan sekali lafaz, Umairah sah menjadi isteri kepada Ziyad. Pakaian yang kelihatan serba putih dan suci menjadi tumpuan orang ramai yang hadir dalam majls akad nikah itu. Tak payah cakap betapa cantik dan segaknya pasangan itu, sebab mereka diciptakan saling melengkapi.

"Aunty Syifa!"

Belum sempat Syifa bergerak, tiba-tiba tubuh kecilnya didakap oleh Orked. Tak semena-mena dia kaku di tempatnya berdiri.

"Tolong Orked, aunty! Haqqim kejar!" Orked menjerit sekuat hati dek takut dikejar Haqqim. Dari kejauhan saja dia sudah nampak Haqqim buat gaya seperti raksasa.

"Ya Allah, nampak tak uncle Ziyad ada kat atas pelamin tu. Jangan lari-lari, nanti bagitau mama korang berdua." Syifa sudah bagi amaran. Tak serik betul dua orang budak ni bila bermain. Mereka saja yang meriuhkan rumah itu.

Semalam pun, sanggup berjaga sampai jam dua pagi. Teruja punya pasal. Kuat sangat mereka ni bermain.

"Haqqim! Jangan lari-lari!" Orked menjerit cuba menghentikan Haqqim. Seketika Haqqim juga turut menghentikan langkah itu kemudian menatap wajah Syifa.

"S-Sorry aunty..." Haqqim tundukkan kepala. Bila tengok saja muka serius Syifa, terus takut nak memandang.

"Kalau nak main, main dekat dalam. Jangan dekat luar ni. Nanti terlanggar orang macam mana?"

"Okey..." Dua anak kecil itu membalas lemah. Siapa suruh nakal sangat, tak semena-mena kena marah dengan maksu.

Apabila dua kanak-kanak tadi menghilang daripada pandangan, Syifa menghembuskan nafas berat. Seluruh tubuhnya mula rasa sakit disebabkan terlalu banyak bekerja dan bergerak. Ditambah pula nak buat desert untuk majlis ini. Penat sangat.

"Syifa..."

Ketika mendengar namanya, Syifa terus memusingkan tubuh. Mata tidak berkelip saat menatap figura yang cuba datang menghampirinya.

Luth Qayyid.

"Dah makan?" Soal Luth. Dengan pakaian baju Melayu berwarna hijau tua, lengkap bersama songkok dan sampin membuatkan Syifa terpaku. Segak. Tak pernah dia nampak Luth memakai baju Melayu.

"Belum."

"Nak makan sama-sama?"Ajak Luth lagi. Kali ini tiba-tiba menyebabkan detak jantung Syifa semakin laju. Sebenarnya dia boleh saja makan seorang diri, tapi bila Luth ajak. Rasa lain sedikit.

"Awak makan dulu, saya makan nanti..."

"Tak syok bila makan seorang. Lagipun Zayran ada suruh ajak awak makan tadi."

"Abang saya?"

Luth mengangguk. Sebelum dia bertemu dengan Syifa, dia jumpa dengan Zayran dulu. Itupun Zayran yang suruh dia supaya ajak Syifa makan sekali. Kalau tak diajak, sampai bila-bila pun gadis itu takkan makan.

𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧 Where stories live. Discover now