MAJLIS tunang yang diadakan secara kecil-kecilan di kediaman besar itu. Sedari tadi Syifa cuma memandang diri mengenakan baju kurung moden berwarna lilac. Rambut pula telah ditata khas oleh beberapa orang yang diupah oleh Luth. Begitu juga solekan pada wajahnya.
Dia mana ada pandai bersolek. Jadi nak tak nak kena minta orang lain yang bantu.
"Syifa, dah boleh keluar dah..."
Begitu namanya diseru, Syifa bangkit daripada tempat duduk. Langkah mula bergerak keluar daripada bilik itu. Mata langsung melihat beberapa orang tetamu yang hadir pada malam itu. Gugup? Siapa saja tak gugup. Kali terakhir dia merasakan ini semua adalah beberapa tahun yang lepas ketika bertunang dengan bekas suaminya.
Perlahan-lahan dia menuruni anak tangga itu. Mata meliar melihat kawasan. Semua mata mulai menatap ke arah penampilan diri itu.
"Wah, cantiknya aunty Syifa!" Walaupun jauh, tetapi Syifa boleh mendengar suara Haqqim. Bukan main lantang lagi. Haih budak ni...
Syifa tetap membawa diri. Melihat pelamin kecil bertemakan taman bunga di sudut, dia mula bergerak menuju ke arah itu. Pada masa yang sama, ada satu figura yang menarik perhatiannya. Seorang lelaki yang memakai baju kurta dengan warna yang sama, lilac.
Tiba di atas pelamin, punggung cuba dilabuhkan di atas bangku. Datin Adruja datang menghampiri sambil diiringi dengan dulang kecil membawa sekotak cincin.
Wanita itu tersenyum. Perlahan-lahan tangan lembut Syifa cuba diraih. Begitu melihat wanita itu bersiap sedia ingin menyarungkan cincin baru pada jari itu, bahagian bawah bibirnya dikemam rapat.
"Tahniah..." bisikan halus Datin Adruja membuatkan gadis itu mengangkat kepala. Wajah wanita itu menjadi tatapannya.
"Terima kasih aunty..."
"Eh, kenapa nak panggil aunty. Panggil je lah umi."
Syifa langsung senyap. Sebelum ini dia biasa memanggil Datin Adruja dengan panggilan aunty, rasa kekok pula bila dia panggil dengan panggilan lain.
"U-Umi..."
"Hah, kan elok macam tu..."Datin Adruja tersenyum lebar.
Selesai menyarungkan cincin itu, Syifa mengucup kekura tangan Datin Adruja dengan lembut. Sempat mereka berlaga pipi sebelum Datin Adruja pergi meninggalkannya. Dan ketika itu juga, anak matanya memerhati Luth yang sedang bergerak menghampiri.
"Okey, rapat sikit..." ucap jurugambar itu. Syifa teguk air liur kelat. Jambangan bunga yang ada dalam genggaman semakin erat. Degupan jantung semakin laju. Hampir saja nak tercabut. Terasa sungguh betapa dekatnya posisi Luth ketika itu.
"One step closer..." Bisikan itu jelas kedengaran di dalam halwa telinga Syifa. Terus saja Syifa mengalihkan pandangannya ke wajah Luth.
"Satu langkah lagi, saya nak halalkan awak." Tekad Luth menyebabkan Syifa menundukkan kepala itu. Malu.
YOU ARE READING
𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧
Romance𝐋𝐮𝐭𝐡 𝐐𝐚𝐲𝐲𝐢𝐝 | 𝐍𝐮𝐫 𝐒𝐲𝐢𝐟𝐚 𝐈𝐤𝐡𝐚𝐰𝐚𝐧𝐚 Mereka kata perkahwinan itu membahagiakan. Perkahwinan itu menyeronokkan. Tetapi kenapa apa yang dirasakan selama ini hanyalah sebaliknya? Dicurangi, dihina bahkan maruah diri itu seakan-aka...