"DIAN ELYSA!"
Ketika namanya dipanggil, Dian segera berdiri daripada tempat duduknya. Kaki mula disusun menuju ke bilik tiga. Tempat dimana jururawat memanggil namanya tadi. Perlahan-lahan pintu tadi cuba ditolak masuk.
"Dian Ely-"
Sama-sama terdiam. Sama-sama mengangkat sebelah kening. Tak semena-mena seorang doktor lelaki terdiam memandang wajahnya. Ke-Kenapa?
"Eh?" Nadanya meninggi. Dian tersentak tatkala mendengar nada itu.
"Awak bukannya yang ada kat taman hari tu?" Soal Nuqman. Terkedu Dian dibuatnya. Lama gadis itu menatap wajah lelaki di hadapannya, dia baru teringat lelaki yang menegur diri itu minggu lepas di taman.
Dia seorang doktor?
"Ma-Mana Dr. Monica?" Tanyanya. Sedikit gagap. Dia salah masuk bilik ke? Kemana Dr. Monica?
"Dia ada urusan dekat luar. Jadi saya ambil syif dia." Lelaki itu menjawab serius. Sementara Dian berdiri menatap seorang lelaki bernama Dr. Nuqman. Kenapa dia ada di sini?
"Habistu yang-"
"Saya yang ambil alih sementara Monica tak ada."
Sekali lagi Dian terpaku. Selama ni hanya Monica saja tahu tentang penyakitnya. Tiba-tiba ada doktor lain yang mengetahuinya juga, Dian mula rasa tak selesa.
"Oh..." Dian cuba mengangguk perlahan. Lambat-lambat langkah gadis itu disusun mendekati meja yang ada di hadapannya. Sesekali dia mengetap bahagian bawah bibir itu.
Kenapa dia kena berdebar macam ni?
"Moderate dementia."
"Awak diagnosis dengan penyakit tu, kan?" Nuqman mengangkat kepalanya lalu mengalihkan tatapan ke wajah Dian. Lantas, Dian meneguk air liurnya sedikit payah. Lelaki itu sempat membelek satu fail berwarna hijau di atas meja.
Mungkin itu tentang rekod perubatannya.
"Y-Ya..." Suara Dian mula gagap. Perlahan-lahan dia melabuhkan punggung di atas kerusi. Saat tiba-tiba mata lelaki itu bertembung dengan matanya, Dian menunduk.
"Kita terserempak dekat taman hari tu, kan?" Soal Nuqman. Masih ragu. Tetapi dia masih ingat bagaimana wajah gadis yang dia temui tempoh hari. Ingatannya masih kuat, mana mungkin dia sudah lupa.
"I-Iya..."
"Kenapa awak gagap?"
"Hah?" Dian mengangkat kedua keningnya. Entahlah, dia sendiri tak tahu kenapa tiba-tiba dia jadi gagap. Padahal berdepan dengan seorang doktor saja.
"Takut eh?" Lelaki itu mempamerkan sengihannya. Sengaja dia mengusik nakal gadis itu bila melihat Dian kebingungan. Siapa sangka pertemuan mereka kali kedua di hospital. Bukan sebagai orang asing. Tetapi doktor dan pesakit.
YOU ARE READING
𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧
Romance𝐋𝐮𝐭𝐡 𝐐𝐚𝐲𝐲𝐢𝐝 | 𝐍𝐮𝐫 𝐒𝐲𝐢𝐟𝐚 𝐈𝐤𝐡𝐚𝐰𝐚𝐧𝐚 Mereka kata perkahwinan itu membahagiakan. Perkahwinan itu menyeronokkan. Tetapi kenapa apa yang dirasakan selama ini hanyalah sebaliknya? Dicurangi, dihina bahkan maruah diri itu seakan-aka...