"JAUH betul termenung seorang ni. Hari ni tak kerja ke?" Tanya seorang wanita yang memakai jubah panjang. Melihat anak lelakinya sedang duduk di atas sofa sambil merenung jauh, dia juga tidak ketinggalan untuk bertanya. Jarang-jarang Nuqman termenung.
"Tak. Hari ni off lepas syif malam," beritahu Nuqman. Mujurlah dia tak masuk hospital hari ni, kalau tak banyak lagi kerja yang dia kena uruskan.
Mendengarkan itu, Puan Yatie angguk kepala. Dia memandang wajah Nuqman begitu lama.
"Lain hari ni bonda tengok along? Along fikir pasal apa? Termenung pun jauh sangat tadi. Tak pernah-pernah bonda nampak along macam ni." Si ibu dah mula bersuara. Dia kenal Nuqman macam mana. Tapi sekarang, Nuqman dah kerap sangat termenung seperti memikirkan sesuatu.
"Bonda, nak tanya..."
"Apa dia?" Puan Yatie mula menumpukan fokusnya kepada Nuqman.
"Bonda kenal siapa Dian?"
"Dian?" Wanita itu mengerutkan dahi.
"Dian Elysa."
Mendengar sebaris nama itu, Puan Yatie terdiam untuk sejenak. Lama dia menatap muka Nuqman tanpa sebarang kata.
"Bonda, along tanya ni. Kenal siapa dia?"
Lambat-lambat Puan Yatie mengangguk. Bahagian bawah bibir itu digigit perlahan.
"Dia dah balik Malaysia?" Tanya bondanya menyebabkan Nuqman makin tertanya-tanya. Macam mana Puan Yatie tahu?
"Ma-Macam mana bonda tahu?"
"Kamu tak ingat? Bonda pernah kenalkan dengan kamu sebelum kamu habis belajar dekat Oxford dulu."
"Hah?" Nuqman hanya ingat-ingat lupa. Sudah bertahun-tahun lamanya dia meninggalkan zaman belajarnya di Oxford. Dan sekarang dia sudah menginjak umur tiga puluhan.
"Dian Elysa, anak kawan arwah papa. Yang bonda cuba jodohkan along dengan dia."
Terdiam.
"Bonda ada pernah tunjukkan gambar dia dekat along lepastu kamu sendiri yang bersetuju dengan keputusan bonda. Cuma lamaran tu tak kesampaian bila Dian nak fokus dengan pengajian dia di Paris," jelas bondanya satu persatu. Dalam ketika itu juga, barulah Nuqman mengingat semula. Patutlah selama ini dia agak familiar dengan wajah Dian.
Rupa-rupanya gadis itu hampir menjadi bakal isterinya.
"Kamu jumpa dia ke?" Tanya Puan Yatie.
YOU ARE READING
𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧
Romance𝐋𝐮𝐭𝐡 𝐐𝐚𝐲𝐲𝐢𝐝 | 𝐍𝐮𝐫 𝐒𝐲𝐢𝐟𝐚 𝐈𝐤𝐡𝐚𝐰𝐚𝐧𝐚 Mereka kata perkahwinan itu membahagiakan. Perkahwinan itu menyeronokkan. Tetapi kenapa apa yang dirasakan selama ini hanyalah sebaliknya? Dicurangi, dihina bahkan maruah diri itu seakan-aka...