RKT | 19

996 97 2
                                    

AMMAR terus menerus menatap temannya seorang itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

AMMAR terus menerus menatap temannya seorang itu. Sedari tadi, Luth tampak berdiam diri. Selalunya banyak mulut. Entah kali keberapa sudah dia melihat Luth mengerling telefon bimbit di tepi. Hairan.

"Kenapa?" Akhirnya Ammar beranikan diri untuk menyuarakan soalan. Keningnya terjongket naik sembari mencicip sedikit jus oren di atas meja.

"Mar, aku nak tanya..." Tiba-tiba Luth mengangkat kepala. Tubuh mula didekatkan dengan meja. Teliti.

"Hah, aku memang tunggu kau nak cakap benda ni. Sejak semalam lagi aku tengok kau ni macam tak tentu arah. Apasal? Fikir pujaan hati yang asyik reject kau?"

Luth terpempan. Tak usah cakap pun, Ammar dah boleh tahu. Tentu semuanya Ammar tahu daripada Rose. Mana mungkin Ammar boleh tahu direct daripada Syifa sedangkan Luth sendiri kenal Syifa bukanlah perempuan yang senang untuk didekati.

"Aku dah pesan dekat kau awal-awal, kan? Dia tu bukan senang nak dekat. Perempuan bila dah tawar hati dengan namanya cinta, susah nak letakkan kepercayaan tu. Lagi-lagi orang baru macam kau." Ammar dah mula berpesan. Entahlah ini kali keberapa sudah. Mungkin dah berbuih mulut saja pesan benda yang sama. Dia tahu Syifa memiliki masa silam yang langsung tidak terjangkau olehnya.

Dan tak hairanlah kenapa Syifa sentiasa berhati-hati dalam mengenali seorang lelaki. Apatah lagi lelaki yang baru gadis itu kenal.

"Tapi Mar, aku rasa aku gilalah." Luth gelengkan kepala kemudian dia mengerut dahi sendiri bila memikirkan diri itu. Tentang Syifa saja, dia jadi tak keruan.

"Apahal?" Kepala dah mendongak sedikit.

"Aku betul-betul tak faham dengan diri aku. Pasal Syifa je aku jadi macam ni, macamlah aku dah lama kenal dia. Tapi aku dah-"

"Namanya kau dah jatuh cinta. Selama ni kau tak rasa macam ni ke?" Pintas Ammar sambil menatap wajah Luth. Sejak dulu, baru kali ini Ammar dapat melihat Luth seperti orang yang tidak memiliki haluan. Dan rasanya ini pertama kali Luth menyukai seseorang terlebih dahulu.

"Rasa tu rasalah tapi tak macam ni."

Ammar tersengih. Luth ni selalu buat dia tak kering gusi. Siapa sangka lelaki yang selama ini hanya menjadi tetamunya tiba-tiba dah tangkap cintan-cintun dengan sepupu isterinya.

"Usaha lagi, Luth. Tunjukkan effort kau kalau kau nakkan dia. Perempuan ni boleh jadi sekeras-keras yang dia nak, tapi pada akhirnya dia boleh jadi selembut-lembut yang kau nak. Tapi aku nak pesan je lah, kalau dah dapat jangan sia-siakan. Once kau dah dapat, jangan bagi peluang untuk lepaskan sebab bila perempuan merajuk. Dunia kau boleh runtuh sekali," pesan lelaki itu berdasarkan pengalaman. Bukannya dia tak tahu macam mana sikap perempuan.

Dia saja sudah bertahun-tahun berdepan dengan sikap Rose bila merajuk. Nasiblah sayang, kesabaran bukan main tinggi lagi daripada kebiasaannya.

"Tak ada mustahil bila usaha diiringi dengan doa. "

𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧 Where stories live. Discover now