RKT | 14

1.1K 113 0
                                    

+ Assalamualaikum aunty

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

+ Assalamualaikum aunty...
+ Ni Luth, kawan Ammar.
+ Boleh tak saya minta izin dengan aunty untuk bawa Syifa keluar?

BERKERUT dahi Puan Sri Kinan membaca isi mesej di atas layar skrin telefon bimbitnya. Entah dari mana pula Luth dapat nombor telefonnya. Dari Ziyad? Dari Zayran atau dari Ammar?

"Aik ibu, kenapa berkerut dahi tu?" Tanya Zayran yang kebetulan masuk ke dapur sambil membawa botol susu kecil di tangan. Memandangkan hujung minggu, Zayran dan Raudhah bermalam di rumah besar itu. Riuhlah rumah itu dengan tangisan Amrin setiap malam.

"Ini hah, Luth." Puan Sri Kinan bersuara.

"Kenapa dengan dia?"

"Dia nak minta izin dengan ibu. Nak bawa Syifa keluar."

Zayran terpaku sekejap. Laju dia menatap wajah ibunya dengan kening terangkat sedikit. Wow! Gentle nya.

"Wow, siap minta izin. Dia suka kat Hirah ke?" Soal Zayran. Walaupun kebanyakan ahli keluarganya sudah memanggil Syifa dengan nama baru itu, tapi Zayran tetap setia dengan nama Zahirah.

"Entah. Kenapa? Kamu rasa macam tu ke?"

"Selalunya lelaki macam tu. Ibu tak perasan ke Luth tu suka bila dekat dengan Hirah?" Zayran mula bersuara. Selama ini dia cuma memerhati. Malas nak ulas panjang tetapi firasat seorang lelaki pasti akan mengatakan hal demikian.

Luth Qayyid sukakan adiknya, Zahirah atau nama baru adiknya, Nur Syifa Ikhawana.

"Tak tau." Polosnya Puan Sri Kinan membalas. Dia tak terfikir pun Luth akan sukakan anak perempuannya. Tapi bila difikir-fikirkan semula, Luth pun nampak sepadan dengan Syifa. Elok saja anak lelaki itu melayan Syifa.

"Ibu..."

Kedua-dua bahu tersentak. Mata menatap figura yang tiba-tiba muncul entah dari mana.

"Apasal terkejut?" Syifa menegur. Bila melihat Zayran dan Puan Sri Kinan tersentak dengan suaranya, dia ketap bibir serapat yang mungkin. Kuat sangatkah suaranya itu?

"Kamu tu tiba-tiba datang. Ingatkan siapalah tadi." Dada diusap lembut. Nafas dihela perlahan. Kus semangat, Ya Allah nasiblah jiwa masih muda!

"Oh, sorry. Syifa ingat nak ambil roti untuk Haqqim tadi. Tak sangka pula abang dengan ibu ada dekat sini."

"Cakap pasal roti, roti dah lama habis. Lain kali ibu belikan," beritahu Puan Sri Kinan sekali lagi. Selalunya yang menghabiskan roti cuma Haqqim dan Zayran. Yang lain pula tak ada guna dengan roti, semuanya nak makan angin. Malas sangat nak sarapan, paling tidak pun cuma makan buah-buahan.

𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧 Where stories live. Discover now