RKT | 35

1.6K 111 4
                                    

YA ALLAH buang masanya! Syifa mendengus dalam hati bila jalan raya terlalu sesak

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

YA ALLAH buang masanya! Syifa mendengus dalam hati bila jalan raya terlalu sesak. Dah hampir dua jam dia terperangkap. Bergerak pun macam siput, hampir saja dia kehilangan rasa sabar. Fuh!

"Akak dekat mana dah?" Soal Maysa daripada hujung talian. Terdengar seperti orang panik.

"Ni hah masih sesak, May. Ya Allah akak tak tahulah boleh sempat sampai ke tak. Kalau lambat, boleh tak Maysa tolong cover sikit?" Syifa dah menjilat bahagian bawah bibir itu. Tipulah jika dia tidak gugup dengan tugasan pertamanya sebagai pembantu cef. Walaupun cuma praktikal, tetap saja dia merasakan getaran itu.

"Okey boleh."

"Thank you Maysa! Sorry tau sebab ganggu awak."

"Tak apa, akak. Saya faham," balas Maysa dengan nada lembut.

"Okeylah. Insya Allah kejap lagi akak sampai. Bye, assalamualaikum!"

"Waalaikumsalam..." Sekali lagi gadis itu membalas lembut. Panggilan segera ditamatkan. Tak semena-mena timbul rasa bersalah dalam hati Syifa. Sepatutnya itu bukanlah kerja Maysa, tapi dia pun satu boleh pula terlajak tidur.

Puas mengomel di dalam hati, tiba-tiba telefon bimbitnya berdering. Pantas Syifa meraih telefon bimbit di atas kerusi sebelah lalu disambungkan dengan airpod miliknya.

"Ya?"

"Assalamualaikum tunang Luth." Suara garau dan serak basah menyentuh gegendang telinga membuatkan jantungnya laju berdetak. Tangan di atas stereng ikut terpaku. Sekali lagi dia memandang telefon bimbit sendiri.

Luth!

"W-Waalaikumsalam..." Gagap. Macam manalah dia tak boleh perasan ada nama Luth di situ.

"Kenapa gagap ni?" Tanya Luth spontan. Syifa meneguk air liurnya sedikit berpasir.

"Kenapa awak call saya? Selalunya awak call saya malam-malam. Ini pagi. Apasal?" Dahinya berkerut. Hairan juga bila Luth tiba-tiba menelefonnya awal pagi sedangkan sebelum ini Luth biasa menelefonnya waktu malam. Katanya waktu untuk berehat jadi senang nak bercerita.

"Saja. Saya nak pastikan awak dah bangun ke tak. Semalam awak tidur lewat, kan?"

Syifa terpaku.

"Ma-Macam mana awak tahu?" Kali ini nadanya naik sedikit. Terkejut. Entah dari manalah Luth boleh tahu dia tidur lewat semalam. Semuanya sebab memikirkan tentang hari ini.

"Sebab saya boleh nampak activity status awak dekat IG. Rasanya awak lupa matikan, sebab tu saya boleh nampak. Walaupun dah jam dua, masih nampak bulat-bulat hijau dekat sana," jelas Luth penuh teliti. Syifa menelan air liur kelat.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: 3 days ago ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧 Where stories live. Discover now