"IBU beli beg baru lagi?" Soalnya dengan nada sedikit tinggi. Terkejut. Dahi itu berkerut menatap beg bakul yang sudah berlambak di atas meja. Semuanya berjenama. Dia terpaku sambil merenung dalam wajah ibunya. Seperti tak percaya.
"Ya, cantikkan?" Tanya Puan Rogayah sambil menilik setiap beg tangan yang dibeli. Dalam masa yang sama, Fitriah terdiam.
"Berapa lagi duit yang ibu dah habiskan? Dari mana duit ni?" Fitriah mula menyoal. Entah dari mana duit yang Puan Rogayah dapat sampai boleh beli barang-barang seperti ini. Sedangkan dia selama ini cuba sehabis baik untuk mendapatkan duit bagi menyara hidup.
"Tak payah risau, Fit. Aku kerjalah..."
"Kerja apa?" Fitriah pandang wajah ibunya. Selama ini dia tidak tahu apa pekerjaan ibunya. Tiba-tiba saja dapat duit yang banyak hingga mampu membeli barangan mahal.
"Eh kamu! Boleh tak diam. Tak payah masuk campur urusan aku!" Nada Puan Rogayah mulai meninggi menyebabkan Fitriah mengetap bahagian bawah bibirnya.
"Jangan cakap ibu kerja dekat sana lagi?" Tanya Fitriah. Kali tatapannya begitu tajam merenung seraut wajah Puan Rogayah. Bukan dia tidak tahu apa yang dibuat oleh wanita itu selama ini.
"Fitriah! Boleh tak sekali ni jangan ganggu hidup aku. Suka hatilah aku nak buat apa dalam hidup ni!"
"Ya Allah ibu, sudah-sudahlah! Ingat sikit dunia ni, ibu tak takut ke apa yang jadi nanti kalau ibu masih nak hidup macam ni? Arwah ayah dah banyak kali pesan, arwah ayah dah lama bertahan dengan ibu. Tapi kenapa sedetik pun ibu tak nak berubah?" Remuk hati seorang anak. Dia paling tidak suka bila ibunya bekerja sebagai pelayan di pusat judi.
Kadangkala Puan Rogayah juga berjudi hingga mendapat berpuluh-puluh ribu.
"Aku dapat duit, Fitriah. Kenapa aku nak berhenti."
"Bu... tolonglah. Fit tak suka ibu macam ni. Sebab ibu macam nilah, ibu halau Kak Syifa dari rumah. Kak Sy-"
"Jangan sebut nama dia." Puan Rogayah mencantas kata-kata Fitriah begitu tegas. Mata mencerlung tajam ke wajah anak perempuannya tanpa dia mengeluarkan apa-apa kata lagi.
"Kalau kau sayangkan sangat Kak Syifa kau tu, baik kau langkah mayat aku dulu! Tahu tak arwah bapa kau terlalu agungkan dia sampai dia abaikan kau dan aku? Kau tak ingat ke Fitriah!" Mata wanita itu mula memerah. Terhinjut-hinjut bahu Fitriah saat mendengar jerkahan ibunya. Bohonglah jika dia tidak merasa takut. Namun apakan daya, Puan Rogayah tetap ibu yang telah melahirkannya.
"Fit tak suka ibu macam ni. Hati Fit sakit, tolonglah bu... Berubah! Berubah!" Fitriah benar-benar merayu. Sampai bila dia harus hidup begini? Sejak Syifa keluar daripada rumah itu, hidupnya makin sepi. Dia hanya gadis yang menginginkan peneman dan teman bicara
YOU ARE READING
𝐑𝐚𝐭𝐮 𝐊𝐢𝐫𝐢𝐦𝐚𝐧 𝐓𝐮𝐡𝐚𝐧
Romance𝐋𝐮𝐭𝐡 𝐐𝐚𝐲𝐲𝐢𝐝 | 𝐍𝐮𝐫 𝐒𝐲𝐢𝐟𝐚 𝐈𝐤𝐡𝐚𝐰𝐚𝐧𝐚 Mereka kata perkahwinan itu membahagiakan. Perkahwinan itu menyeronokkan. Tetapi kenapa apa yang dirasakan selama ini hanyalah sebaliknya? Dicurangi, dihina bahkan maruah diri itu seakan-aka...