"UMMI..kite datang sini nak cari ape?", soal Qasrina pada Puan Maizurah.Sudah hampir 30 minit mereka berjalan di Setia City Mall,tapi tidak pula ade sesuatu yang berkenan di mata ibunya.Entah ape yang di cari pun die sendiri tidak tahu.
"Kawan ummi suruh belikan barang die.Ummi tolong lah", Puan Maizurah menjawab dengan suara yang lembut.
"Ohh..", ringkas jawapan dari Qasrina.Matanya melilau memandang sekeliling.Tidak ade satu pun barang yang menarik perhatiannya.Bosan!
"Penat ke?", Puan Maizurah berhenti dari melangkah.Pandangannya tertumpu pada Qasrina.
"Hmm..sikit lah", tudung di kepalanya di betulkan.Sebenarnya penat banyak ni.Tapi..die tak nak lah 'memotong' mood ibu nya untuk bershopping.
"Tak pelah.Kalau macam tu Rina cari lah mana-mana kerusi.Duduk rehat dulu.Ummi nak masuk kedai ni jap..", telunjuknya menunjuk ke arah sebuah kedai pakaian muslimah.
Qasrina sekadar mengangguk.Die berpaling dan matanya terus meliar mencari kerusi.'Mana kerusi?tak de pun.Hm..kat depan kedai aiskrim tu agaknya'.
Die terus menyusun langkah menuju ke arah sebuah kedai Baskin Robbins di hadapannya.'Hah!tu pun'.Dengan pantas kakinya melangkah ke arah sebuah bangku kecil di hadapan kedai aiskrim tersebut namun..
DUSH!
Tubuhnya terlanggar sesuatu dan sekelip mata Qasrina terjatuh ke atas lantai.Beg tangannya yang di pegang tadi terus terseret ke dinding.'Hish!tak guna punya manusia!'.Die mendongak memandang manusia yang melanggarnya tadi.
Wajah lelaki berkaca mata hitam yang sedang berdiri di hadapannya ditenung penuh geram.Wajahnya sudah memerah menahan marah.Dah lah punggungnya sakit terjatuh atas lantai,lepastu semua mata tertumpu pada mereka berdua.Memalukan betul.
"Oi!.buta ke?jalan pandang depan tak boleh?", Qasrina sedikit menjerit.Die bingkas bangun dari duduknya.Wajah lelaki itu tenung tajam.Bak kata orang,macam nak telan saje lelaki di hadapannya ini.
"Sorry..saya..tak nampak", lelaki itu bersuara.Nada nya biasa saje.Tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah.
"Memang lah tak nampak!yang pergi pakai kaca mata hitam dekat dalam mall ni siapa suruh?bukannya ade cahaya matahari pun kat dalam ni!", Qasrina masih geram.Beberapa pasang mata yang memandangya tidak hiraukan lagi.
"Saya mintak maaf", lelaki itu bersuara lagi.Beg tangan Qasrina yang terseret tadi di ambil.Belum sempat die menghulurkan beg tangan tersebut,Qasrina terus merampas.
"Tak payah nak buat baik!", tanpa menunggu,Qasrina terus meninggalkan lelaki itu dengan 1001 kegeraman dalam dirinya.'Tak guna!menjatuhkan maruah aku je!harap muka je handsome,tapi mata letak dekat kepala lutut!sakit punggung aku.Ni kalau retak ni memang aku saman mamat tu!'.Bebel Qasrina di dalam hatinya.
Lelaki itu hanya memandang langkah Qasrina yang semakin menjauh.Segaris senyuman terbit di wajahnya.
Senyuman ape?adakah senyuman itu menandakan 'padan muka'?siapa sebenarnya lelaki itu?
**bersambung di bab seterusnya**
YOU ARE READING
Love you,Mr Add Math!
RandomRayyan Zhafrin,seorang guru Add Math yang telah jatuh cinta pada pelajarnya.Sejak insiden yang membawa kepada pertemuan pertama,hatinya benar-benar merasakan gadis comel itu adalah jodohnya.Sejak dari itu,mereka berdua sering terjumpa.Berjiran pula...