BAB 5

12.1K 401 3
                                    

"OKAY..mungkin semua dah tahu kenapa saya ajar awak kan?", lelaki itu membuka bicara.Matanya memandang semua pelajar-pelajar di hadapannya.

"Dah..,cikgu", semua menjawab serentak.

"That's good.Baiklah,sebelum kite mulakan kelas untuk hari ini,saya nak memperkenalkan diri terlebih dahulu.Nama saya Rayyan Zhafrin.Boleh panggil cikgu Rayyan atau pun cikgu Zhaf.Tapi..nak senang panggil je cikgu Zhaf.Boleh?",

"Boleh..", sekali lagi mereka menjawab serentak kecuali Qasrina.Die hanya membatu.Pandang Rayyan pun tidak.Matanya hanya memandang pada whiteboard di belakang Rayyan.

"Tapi..tak best lah kalau awak semua kenal saya tapi saya tak kenal awak kan?", Rayyan berkata lagi

"Betul tu..cikgu nak kitorang buat sesi pengenalan ke?", Khalif menyoal Rayyan.

'Ape punya soalan lah si Khalif ni.Dah cikgu kate macam tu,maksudnya mestilah nak buat.Tak faham bahasa kut die ni.Atau pun lambat pick up'.Sempat lagi Qasrina mengumpat rakan sekelasnya.

"Yup..saya nak buat sesi suai kenal.So,saya nak mulakan dengan kawan kite di hujung sane tu.Bagitahu nama penuh,cita-cita dan alamat", telunjuk Rayyan di hala pada seorang lelaki yang duduk di tepi tingkap.

Maka dengan itu,sesi suai kenal pun bermula.Seorang demi seorang memberitahu Rayyan dan rakan-rakan yang lain tentang diri mereka.Sehinggalah tiba pada giliran Qasrina.

"Okay..awak yang menyorok bawah meja tadi.Silakan..", Rayyan sekadar mengusik.Die mendekati meja Qasrina yang beberapa langkah saje di hadapannya.

Qasrina bangun perlahan-lahan.'Suke hati je cakap aku menyorok bawah meja'.

"Nama saya Qaseh Qasrina binti Amrin.Cita-cita saya nak jadi seorang wedding planner dan ala..", tidak sempat Qasrina menghabiskan ayatnya,Rayyan mencelah.

"Wedding planner?menarik cita-cita tu.Boleh saya..err..maksud saya,kami tahu kenapa awak nak jadi wedding planner?", Rayyan memeluk tubuh.Pandangannya tepat ke arah wajah Qasrina.

Qasrina mengeluh perlahan.Antara dengar atau tidak.Masalahnya bukan die seorang saje yang mempunyai cita-cita yang menarik di dalam kelas ni.Tapi mengapa die juga yang perlu di tanya?

"Er..saya nak jadi wedding planner sebab saya suke.Saya nak sangat merealisasikan impian pelanggan saya.Saya suka tengok orang happy", entah logik atau tidak jawapan yang Qasrina bagi.Sebenarnya die sendiri pun tidak tahu mengapa die ingin menjadi seorang wedding planner.Yang pasti..die memang suke untuk menjadi seorang wedding planner.

Rayyan mengangguk faham."Okay..jawapan yang bagus.So,ape hobi dan alamat awak?",

"Hobi saya baca novel dan saya tinggal di Taman Angkasa 3A/KU7",

Kata-kata Qasrina membuatkan Rayyan tersenyum.Semakin lama semakin lebar pula senyuman nya.Pelajar-pelajar lain dan termasuk Qasrina juga hairan.

'Waras ke tak cikgu ni?senyum tiba-tiba pula'.Gumam Qasrina.

"Kenapa cikgu senyum?", Qasrina menyoal.Hilang sabar pula die melihat cikgu di hadapannya tersenyum senyum sendiri.'Aku ada buat lawak ke tadi?'.

"Takde ape.Okay,awak boleh duduk.Next..", Rayyan meneruskan kembali sesi suai kenal.Wajahnya bertukar serius kembali namun di dalam hatinya..sedang berbunga mekar.'Kalau dah jodoh takkan ke mana'.Hatinya berbicara sendiri.


"WEYH..handsome gila lah cikgu Add Math kite tu.Geram je aku tengok", Lia bersuara.Mujur mereka bertiga sahaja di pondok itu.Jika yang lain terdengar,mahu mereka bertiga di cop 'penggedik' oleh pelajar perempuan yang lain.

Love you,Mr Add Math!Where stories live. Discover now