QASRINA terkebil-kebil memandang sekotak cincin emas silver di atas meja.Sesekali dia memandang Raihan yang masih tidak lekang dengan senyuman di wajah nya yang sedang dusuk di hadapan nya.Biar betul aku ni?aku dah dilamar?Qasrina rasa macam nak tampar saje pipi nya.Tapi nanti dianggap mereng pulak oleh pelanggan restoran yang lain.
Raihan masih menanti keputusan dari gadis yang dicintai nya.
Tapi Qasrina masih diam.Tiada sepatah jawapan pun yang keluar daei mulut nya ketika ini.Fikiran nya pula dah kusut.Boleh pula dia dilamar dalam keadaan begini?dengan adik Rayyan pulak tu.Tapi bila difikir balik,ada elok nya jika dia terima.
'Sebab?'
Sebab nya,dia boleh melupakan Rayyan dengan menerima lamaran dari Raihan.
'Walaupun kau akan jadi adik ipar dia?'.
Alah,setakat adik ipar je.Bukan nya dia dan Rayyan akan tinggal sekali.Mesti Raihan akan beli rumah lain dan mereka akan tinggal berdua selepas itu.Yang penting,tiada Rayyan.
'Habis tu,Rayyan?'.
Kenapa dengan Rayyan?biarlah dia.Dia kan akan berkhawin dan bergelar suami kepada Nia.And thats sure,Rayyan akan melupakan nya bila dia dah jadi suami orang,kan?.
'Cinta kau pada Rayyan?mati macam tu je?tak nak usaha?kau dah tak sayang dia?'.
Cinta dia pada Rayyan takkan pernah mati sampai bila-bila.Banyak mana dia sayang Rayyan dulu,banyak itu jugalah sampai sekarang dan bila-bila masa.Bukan dia tak usaha,dia dah cuba tapi semua dah terlambat.Rayyan dan Nia akan berkhawin tak lama lagi.Dia perlu buat apa lagi?takkan dia harus menggagal kan perkhawinan diorang?tu kerja gila nama nya.Rayyan dah pilih Nia,jadi dia yakin bahawa Nia adalah yang terbaik buat Rayyan.Dan dia juga pasti bahawa Nia akan menjaga Rayyan dengan sebaik mungkin.
'Kau sanggup korbankan rasa sayang kau pada Rayyan semata-mata sebab nak tengok dia bahagia?kenapa kau sanggup buat macam tu?'.
Aku sanggup sebab aku nak berkorban untuk dia.Lyn ada cakap yang pengorbanan itu tanda nya kita betul-betul sayangkan seseorang tu.Jadi,aku betul-betul sayangkan Rayyan dan aku sanggup berkorban kebahgiaan aku semata-mata untuk dia.'
'Tapi selama ni kau dah cukup terseksa.Kau menangis dan meraung setiap hari.Itu juga dikira pengorbanan.Jadi tak perlulah sampai kau nak terima lamaran Raihan'.
Aku menangis dan meraung tu bukan pengorbanan.Itu balasan atas kesalahan aku sendiri.
'Tapi kau sedar tak yang kau akan berkhawin dengan Raihan kalau kau terima lamaran dia?kau tak rasa yang Rayyan diperbodohkan dan Raihan dipermainkan di atas perkhawinan tanpa cinta kau untuk dia?'.
Tak.Aku akan cuba untuk mencintai Raihan.Walaupun aku tahu,cinta aku pada dia tak setinggi cinta aku pada Rayyan.Aku akan tetap mencintai Rayyan sampai akhir nafas aku.
'Kau sure dengan keputusan kan?sekali kau buat,kau tak akan tarik balik.Ni hal khawin.Dan hal ni tak boleh di buat main'.
Ye..aku yakin.Ni bukan untuk aku,tapi ni untuk Rayyan.Sebab aku sayang dia,aku akn buat semua ni!
"Rina?", Raihan menyedarkan Qasrina yang seakan dah terbang jauh ke dunia nya sendiri.
Qasrina angkat muka memandang Raihan.Sempat pula dia berdebat dengan hati nya tadi sampai terlupa yang Raihan masih menanti jawapan dari nya.
"So,how?will you marry me?", soal Raihan bersuara romantik.Dalam hati nya,tidak berhenti berdoa agar Qasrina menerima lamaran nya.
Sure dengan keputusan kau,Rina?kalau ye,silakan..
"Yes..", Qasrina tersenyum paksa.Dia tiada niat nak mempermainkan Raihan.Sikit pun tiada.Cuma,hanya ni saje jalan yang dia nampak untuk dia terus melupakan Rayyan.Tapi ingat,rasa sayang nya pada Rayyan tidak akan hilang.Cinta untuk Raihan itu boleh dipupuk kan?
"Yes?really?alhamdullilah.Thanks a lot", Raihan sudah tersenyum senang.Tangan nya meraup wajah.Happy tak terkata!kalau ikut hati,nak je dia buat announcement agar seluruh pelanggan-pelanggan di restoran ini tahu bahawa Qasrina telah menerima lamaran nya.
Cincin di dalam kotak tadi dicabut lalu tanpa berfikir panjang,Qasrina terus menyarung pada jari manis nya.Dia tidak mampu untuk meloncat gembira seperti wanita lain yang dilamar.Jika dia dilamar oleh Rayyan,belum sempat Rayyan nak buka kotak cincin,pasti dia terlebih dahulu menyambar cincin nya.
Tapi,sebalik nya,Raihan yang melamar diri nya.Die sedikit kecewa tapi dia tetap menguntum senyuman buat Raihan.'Ni semua demi Rayyan!'.Dia bersemangat di dalam hati.
Tapi entah mengapa,dia jadi tidak sedap hati.Sebab apa?betul ke keputusan yang dibuat ni?Raihan ditakdirkan untuk nya?
~~~ √ ~~~
"ADIK cikgu Zhaf?", Puan Maizurah dan Qhalif menyoal serentak.Mereka terkejut bila diberitahu oleh Qasrina bahawa dia sudah dilamar dan orang itu ternyata bukan Rayyan.
Qasrina mengangguk tanpa segaris senyuman."Rina setuju?", soal Puan Maizurah.Wajah anak gadis nya di pandang dengan riak tidak percaya.
"Setuju",
Qhalif yang mendengar terlopong manakala Puan Maizurah sudah tersenyum."Elok lah.Ummi pun teringin juga nak berbesan dengan cik Faz",
"Kenapa Rina terima lamaran adik cikgu Zhaf?kenapa bukan cikgu Zhaf?", tiba-tiba Qhalif bersuara,membuatkan Qasrina dan Puan Maizurah memandang nya.
Gila ke apa along ni?Rayyan tu dah nak jadi suami orang.Takkan dia tiba-tiba nak suruh Rayyan melamar nya?
"Buat apa?dah adik dia yang melamar Rina.Nak tunggu dia?memang tak lah", Qasrina jawab selamba."Tapi..", belum sempat Qhalif berkata,Puan Maizurah menyampuk "Ish kamu ni,yang nak khawin tu Rina.Biar lah dia pilih yang mana dia suka.Dia lebih kenal Raihan dan Rayyan tu dari kamu",
Qhalif cuma mengeluh kecil.Dalam hati nya berbisik 'Qhalif lebih kenal Rayyan dari Qasrina,ummi'.
Qasrina cuma diam.Cincin yang tersarung pada jari manis nya dipandang.Betul ke apa dia buat ni?kenapa dia rasa sedih?alah..sedih tu sebab kau tak dapat khawin dengan Rayyan.
Tapi dia tidak sedar bahawa keputusan yang dibuat semalam adalah demi untuk kepentingan diri nya sendiri saje.Dan disebabkan keputusan ini jugalah..dia akan menangis dan meraung pada suatu hari nanti.Die juga tidak akan menyangka bahawa keputusan atas dasar pentingkan diri ini,dia terpaksa menelan duri yang dicipta dari kesalahan nya sendiri.Keputusan ini..bakal mengubah segala nya!
**bersambung di bab seterus nya**
YOU ARE READING
Love you,Mr Add Math!
RandomRayyan Zhafrin,seorang guru Add Math yang telah jatuh cinta pada pelajarnya.Sejak insiden yang membawa kepada pertemuan pertama,hatinya benar-benar merasakan gadis comel itu adalah jodohnya.Sejak dari itu,mereka berdua sering terjumpa.Berjiran pula...