BAB 11

9.1K 318 0
                                    

 
"TU tercegat ape pulak nya?", tegur Puan Maizurah yang baru sahaja keluar dari dapur bersama sepinggan roti bakar.

Qasrina tersengih.Langkah diatur perlahan menuju ke ruang tamu.Die hairan sekarang ini,ape gurunya buat di sini?

"Ummi,ape cikgu Zhaf buat dekat sini?", Qasrina berbisik pada ibunya.Kebiasaan nya,pagi-pagi begini Qhalif adalah orang pertama yang menyapa pandangannya.Namun disebabkan abang nya itu terpaksa menghadapi final exam di universiti,die harus tinggal bersama dengan rakan nya yang lain di apartment sewa.

"Rina tanye ummi kenapa cikgu Zhaf ni datang sini?kamu tanya lah sendiri.Ummi dah lambat sangat-sangat ni.Ummi kena pergi butik dulu.Nanti bila nak keluar jangan lupa lock pintu.Ummi pergi dulu,Assalamualaikum",

"Waalaikumssalam", serentak Rayyan dan Qasrina menjawab salam.

Selepas kereta yang dipandu Puan Maizurah meninggalkan kawasan rumah,Qasrina memandang Rayyan dengann pandangan tajam sambil berpeluk tubuh.

"Cikgu Zhaf buat ape kat sini?",

"Saya buat ape?nak hantar kamu pergi sekolah lah", Rayyan membalas selamba.Secawan air kopi dihirup perlahan.Panas.

"Hantar saya?buat ape?tak payah susah-susah lah,cikgu.Selama ni boleh je saya pergi sendiri", Qasrina masih tidak dapat meneka ape yang sudah terjadi.

Rayyan menggeleng bersama keluhan kecil keluar dari mulutnya."Betul ni awak tak saya hantar?sure?", die menyoal sekali lagi.Mana lah tahu kalau kali ni ade chance!

"I really really sure.Cikgu,saya nak kunci pintu ni", Qasrina sudah berdiri di hadapan muka pintu utama.

"Okay..berhemah sungguhlah awak menghalau saya", gumam Rayyan.Kunci kereta di atas meja dicapai sebelum melangkah pada Qasrina.

"My last questions,pasti tak nak saya hantar?", Rayyan memandang Qasrina yang sedang menyarung kasut nya.

Qasrina memandang sekilas pada Rayyan.Kemudian die menutup daun pintu.Soalan Rayyan dibiarkan sahaja.

Menyedari soalan nya tidak dijawab.Rayyan melepaskan keluhan kecil.'Aku tanya tapi die buat don't know je.Nasib baik lah muka tu cute.Kalau tidak,aku suruh die ketuk ketampi nanti'.

Rayyan berdeham.

Qasrina yang baru sahaja selesai mengunci grill terus menoleh."Ye cikgu?kenapa?sakit tekak?nak Strepsils?", soalan yang kurang bijak ditanya.Tapi lebih kepada memerli je.

"Hmm..takde ape lah.Awak kan tak sudi nak naik kereta dengan saya", Rayyan memuncung.Jari jemari nya dimain.Comel lah jugak gayanya.Qasrina yang memandang pun sudah cair.

"Ish,cikgu ni.Buat ape saya nak naik kereta dengan cikgu?motor saya kan..", Qasrina terhenti.Ade sesuatu yang pelik di sini.Matanya meliar mencari kelibat motor merah kesayangannya.Tetapi tiada.

'Mana eh motor aku?semalam aku pergi sekolah naik motor then aku letak kat garaj.Balik pulak aku..'.Qasrina menepuk dahinya.Kuat lah jugak bunyinya.Kelepek!

Rayyan yang menjadi pemerhati dari tadi jadi hairan.'Aneh juga student aku seorang ni'.

'Aduh,macam mana aku boleh lupa yang semalam aku tumpang cikgu Zhaf?'.Sekali lagi dahinya ditepuk.Bunyi tetap sama.Kelepek!

"Err..Rina,kenapa ditepuk dahi tu?kesian 'die'.Dahi awak tu tak bersalah.Tengok tu..kan dah merah dahi nya", telunjuk Rayyan menunjuk pada dahi Qasrina.Memang nampak merah memandangkan dahi nya putih.

Qasrina tersengih.Nak buat iklan ubat gigi Darlie kejap."Err..cikgu,motor saya ade kat sekolah.Saya lupa",

"Awak memang.Bila saya cakap awak ni short memory,awak marah saya.Tapi memang betul pun",

"Hm,okay lah.Saya nak pergi dulu.Awak tak nak naik dengan saya kan?takpelah.Nanti awak tahan lah mana-mana teksi yang lalu.Tu pun kalau ade lah.Jam tangan saya sekarangn ni dah pukul 7:05 pagi.Saya nak ingatkan,loceng sekolah bunyi pukul 7:20.So..jangan lambat,okay?saya pergi dulu", Rayyan terus melangkah ke arah keretanya.

'Alamak!macam mana ni?takkan lah aku kena..argh!terpaksa!padan muka,kau!action sangat tadi'.

"Cikgu Zhaf..",

Rayyan yang baru sahaja membuka pintu kereta,menoleh.Selamba badak air je mukanya."Ye?",

"Err..boleh tak..kalau..",

"Boleh.Cepatlah,lambat dah ni",

Qasrina mengangkat wajahnya dari menunduk.'Tahu-tahu je cikgu ni'.

~~~ √ ~~~

"YA Allah,yang korang pandang aku macam nak telan aku hidup-hidup ni dah kenapa?", geram Qasrina.Sudah 10 minit Lyn dan Lia memandangnya semacam aje.

"Rina,kite dah berkawan hampir lima tahun.Dan tiada rahsia diantara kite.Aku nak kau terus terang sekarang jugak dengan kitorang", tegas Lyn pada Qasrina.Lia disebelahnya mengangguk.Mengiakan kata-kata Lyn.

"Ape benda?aku kena terus terang jadah ape?", Qasrina hairan.Setahunya,tiada rahsia besar pun yang dia sembunyikan dari sahabatnya.

"Tak yah tipu,Rina.Ni kitorang nak tanya,kau pergi sekolah tadi dengan siapa?", Lia pula menyampuk.

"Lah..dengan siapa ape?dengan...", Qasrina menggantungkan ayatnya.Baru die sedar ape yang membuatkan Lyn dan Lia menjadi geram pada nya.

"Kenapa diam?kau pergi dengan cikgu Zhaf kan?kitorang nampak lah", Lyn dan Lia sudah memeluk tubuh.Merajuk lah kononnya.

"Err..aku boleh explain", Qasrina cuba untuk memujuk.Die mendekatkan dirinya pada Lyn dan Lia.

"Kau nak explain ape?entah-entah kau dengan cikgu Zhaf tu..suami isteri kan?!",tebak Lia.Perkataan 'suami isteri' ditekankan.Mujur mereka bertiga sahaja yang berada di situ.

"Hoi!agak-agak lah kalau nak tuduh sekali pun.Takkan lah aku dengan cikgu Zhaf tu dah khawin", Qasrina menafikan tuduhan yang tidak berhemah oleh Lia.

"Ohh..tak eh?ye lah,mana lah aku tahu.Siapa suruh kau pergi sekolah dengan cikgu Zhaf?kan dah kena tuduh dengan aku", Lia masih mencuba untuk mempertahankan dirinya.Lyn hanya diam saje.

"Okay okay..fine.Aku bagitahu.Sebenarnya aku dengan cikgu Zhaf tu...berjiran",

"Jiran?!jiran sebelah rumah kau ke?", Lynn yang sekian lama mendiamkan diri akhirnya bersuara.

"Erm..nak kate sebelah tu..tak jugak lah.Alah,sebelah rumah Encik Azroy", sambil bercakap,Qasrina membetulkan tudungnya.Macam senget pulak tudung nya.

"Ohh,berjiran.Lain kali bagitahu awal-awal", Lia mengangguk diikuti dengan Lyn.

"ERR..korang,sorry kalau saya menganggu", satu suara menyapa telinga mereka bertiga.Serentak mereka berpaling.

"Ohh,Khai.Takdelah.Tak ganggu pun.Kitorang tengah bergossip je tadi.Ade ape?", ramah pula Lia menegur Khairin yang hanya berdiri di hadapan pondok kayu.Qasrina dan Lyn hanya tersenyum padanya.

"Saya..nak jumpa Rina sekejap.Tak lama pun.Kat depan ni je", Khairin menunjuk tempat die sedang berdiri.

"Ohh,amik je lah si Rina ni.Kitorang nak masuk kelas dulu.Jom,Lyn", Lia menyenggol siku Lyn.Dengan hati yang terluka,Lyn bangun dan melangkah pergi meninggalkan Qasrina bersama dengan lelaki yang dicintai dalam diam diam.

"Kenapa nak jumpa saya?", Qasrina berdiri menghadap Khairin.Tetapi seperti biasa,wajahnya ditunduk kan.

"Mm..awak pandai subjek English kan?",

"Tak lah pandai sangat.Saya suke subjek tu.Kenapa?", Qasrina memandang Khairin sekejap.

"Boleh tak kalau saya nak mintak tolong awak ajarkan saya?sikit je.Tak banyak pun.Saya tak faham ape yang teacher Mei Ying terangkan", Khairin berkata perlahan.

Qasrina diam.Die berfikir seketika."Boleh,tapi time rehat nanti,okay?", die senyum.

Khairin tersenyum lebar."Boleh boleh.Thanks", senyuman nya semakin lebar.

**bersambung di bab seterusnya**

Love you,Mr Add Math!Where stories live. Discover now