/PROLOG/Tom pierwszy

9.8K 232 15
                                    

Thomas budzi się w ciemnej windzie. Niczego nie pamięta jakby ktoś wymazał mu wszystkie wspomnienia. Kiedy drzwi się otwierają, jego oczom ukazuje się grupa nastoletnich chłopców, która wita go w Strefie - otwartej przestrzeni otoczonej wielkim murem, która znajduje się w samum centrum wielkiego i przerażającego Labiryntu. Podobnie jak Thomas, żaden z mieszkańców Strefy nie wie, z jakiego powodu się tu znalazł i kto ich tu zesłał. Czują jednak, że ich obecność nie jest przypadkowa i każdego ranka próbują znaleźć odpowiedź, przemierzając korytarze otaczającego ich Labiryntu. A w nim, na każdym kroku czekają zagrożenia od strony tak zwanych Bóldożerców. Pół - zwierząt, pół - maszyn, które wychodzą wieczorem. Każdy, kto nie zdąży dotrzeć do Strefy przed zamknięciem bram zostaje skazany na okrutną śmierć. Głównym bohaterem powieści jest Thomas

Zaprzyjaźnia się z Chuckiem oraz Newtem i zyskuje też wroga Gally'ego, który cały czas mówi, że go zna, że już go widział. Thomas jest zły, ponieważ nie wie co on wygaduje. Gally został ukąszony przez Bóldożercę. Wywołuje to okropny ból, który jest nie do zniesienia. Ten proces nazywa się przemianą, ponieważ w tym czasie utracona pamięć Strefera częściowo wraca. Niestety, te wspomnienia nie są kolorowe z czego się później dowiadują.

W strefie, Thomas ma wiele do nauczenia się. Przetrwanie w niej wymaga kilku ostrych zasad płynących z konieczności. W każdym dniu Thomas będzie musiał trenować z innymi Opiekunami (Opiekunowie prowadzą różne podziały pracy i są najwyższymi członkami Strefy) Po mimo braku pamięci (i wbrew porad), Thomas czuje dziwną chęć zostania Zwiadowcą. Jeden chłopiec, który bada Labirynt widzi w nim dobrego kandydata. Połowa Rady jest innego zdania.

Następnego dnia po Thomasie, windą po raz pierwszy zostaje dostarczona dziewczyna. Przed zapadnięciem w śpiączke mówi że "Wszystko się zmieni". Istnieje również notka w ręku która obwieszcza "Ona jest Ostatnia".

Pewnego wieczoru Minho - Opiekun Zwiadowców i Alby - Lider Strefy nie wracają do Obozu przed zamknięciem Wrót. Gdy Wrota już się zamykają Thomas widzi, że za zakrętu idzie Minho z trudem niosąc Alby'ego na plecach. Został ukąszony przez Bóldożercę i jest ledwo przytomny. Thomas łamie najważniejszą zasadę Strefy i wbiega do Labiryntu w nadzi pomóc Minho i Albyemu. Jednak wszyscy trzej zostali uwięzieni z myślą o śmierci, ponieważ żaden Strefer nigdy nie przeżył nocą w Labiryncie.

Minho panikuje i ucieka, zostawiając Thomasa samego. Chłopak wiąże Alby'ego na ścianie za pomocą bluszczu, aby Bóldożercy go nie dopadli. Następnie ucieka ścigany przez jedego. Po pewnym czasie pojawia się Minho i oboje skłaniają Bóldożerców do skoku do Urwiska, tym samym udaje im się jako pierwszym w historii przeżyć noc w Labiryncie.

W grozie ich przetrwania, Rada Opiekunów zgadza się wybaczyć Thomasowi za wszystkie kłopoty i zerwnie najważniejszej umowy. Dostaje jednak lekką karę. Gally rozwścieczony wychodzi z posiedzenia grożąc Thomasowi że go zabije. Po dłuższej naradzie Thomas zostaje mianowanym Zwiadowcą, a Minho ma za zadanie go szkolić.

Minho uczy Thomasa, co Zwiadowcy mają do robienia w Labiryncie, w szczególności sporządzanie map. Mówi mu, że wszyscy Zwiadowcy są przydzieleni do jednej sekcji. Następnie studjują mapy i muszą coś wymyślić. Thomas odkrywa również, że może rozmawiać z dziewczyną telepatycznie, i dowiaduje się, że ma na imię Teresa. Ona budzi się pewnego dnia i mówi, że została wybrana na zakończenie.

Tego samego dnia niebo zaczyna się szarzyć a wrota nie zamykają się na noc, co zostawia Streferów na pastwę Bóldożerców. Gally odkrył że te stwory co noc będą zabijać tylko jedną osobę. Thomas, Teresa, Minho i Newt odkrywają że Labiryn to jeden wielkie kod.

Thomas z własnej woli zostaje ukąszony przez Bóldożercę i przechodzi przemianę, która ma na celu przywołać mu jego wspomnienia. Po dowiedzeniu się kilku ważnych rzeczy wie jak się wydostać z Labiryntu. Mówi Streferom że wyjście jest w Norze Bóldożerców nad urwiskiem gdzie zabił jednego z nich. Następnie większość z Streferów decyduje się aby pójść za Thomasem w stronę drogi ucieczki. Przy Urwisku walczą z Bóldożercami, przez co prawie połowa z nich umrze. Thomas, Teresa i Chuck dostają się do nory gdzie muszą wpisać kod. Po wpisaniu kodu poprawnie Bóldożercy (Tak nazwane w zwiastunie) zatrzymują się. Po krótkim czasie dołączają do nich 20 pozostałych Streferów którzy przeżyli. Wszyscy razem wychodzą z Labiryntu.

Ocaleli Streferzy znaleźli się komorze, w której spotkali Stwórców ludzi, którzy ich zesłali do Labiryntu. Po pewnym czasie do pomieszczenia wchodzi kobieta, która mówi że udało im się przejść pierwszą próbę: Labiryntu. Nagle pojawia się Gally i rzuca nożem w Thomasa. Chuck, aby ratować przyjaciela nurkuje przed nim i bierze cios na siebie. Thomas załamuje się i płacze, bo obiecał, że zabierze go do domu, do rodziny a potem rzuca się na Gally'ego. Grupa ludzi wpadła do pomieszczenia, zabiła Stwórców i powiedziała Streferom, aby biegli za nimi do rzeczywistego świata. Wszyscy biegli w stronę autobusu. Przed wejściem Thomasa zaatakowała jakaś kobieta mówiąc, że on ich wszystkich ocali. Thomas wsiada bezpiecznie po ataku do autobusu, a kierowca potrąca tą kobietę.

Jedna z ratowników wyjaśnia Thomasowi i reszcie Streferów dlaczego zostali wprowadzeni do Labiryntu. Mówi, że kiedy Słońce spaliło Ziemię, miliony miast stanęło w płomieniach i miliardy ludzi zmarło na miejscu. Potem przyszła choroba zwana Pożogą. Wyjaśnia, że ta choroba atakuje mózgi ludzi którzy przeżyli. Ci ludzie powoli zaczynają wariować a po dłuższym czasie umierają w bólach. Wszyscy Streferzy dowiadują się, że umieszczenie ich w Labiryncie to był tylko test zaplanowany przez DRESZCZ. Rejestrowano ich postępy i śledzono na każdym kroku. Wszystko w próbie znalezienia młodzieży zdolnej pokonać Pożogę.

Streferzy zostają umieszczeni w budynku z myślą, że są już bezpieczni. Kolejna książka zaczyna się od następnego dnia.

The Maze Runner: NewtOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz