Een harde schok schoot door mij heen toen ik op de top van de berg neer viel. Nog voor ik veilig had kunnen landen hadden ze mijn voeten en vleugels weer vast geklemd, en stortte ik de hemel uit.
Woedende en wantrouwende blikken brandde in mijn rug terwijl ze afdaalde. Ik hield van dat gevoel, want ik was niet uit op hun vertrouwen, ik was uit op hun ondergang. Ze leken zich nu pas te beseffen, dat wij geen vrienden waren, dat het partnerschap tussen ons altijd schijn was geweest, en de schijn had hen nu eindelijk bedrogen.
Een grote, duistere tempel schoot naar de hemel, groter en angstaanjagender dan ik, al zeg ik het zelf. Maar de soldaten stelde zich gewillig op naar binnen te trekken, voor het eerst zo gewillig hun eigen handen vuil te maken tijdens deze oorlog. Ik snoof tevreden. Ze waren bang voor mij geworden.
De bevelhebber commandeerde dat de helft van de mannen bij mij achter moest blijven. Ik moest zwaarder bewaakt worden, ze moesten een manier vinden om me weer onder controle te krijgen. Maar ik maakte me over hun bedwang geen zorgen meer. Ik was niet bang voor hen. Niet meer.
Even later keerde de soldaten terug naar buiten, met tevreden blikken op hun gezicht. Het zag er naar uit dat hun missie was geslaagd. Voldaan legde ze een oude dame die ze uit de tempel gehaald hadden voor zich neer, en ik vroeg me af waarom zoveel mensen hadden moeten sterven, om deze dame uit de tempel te bevrijden. Kon het zijn dat deze barbaarse missie toch ergens gegrond was op liefde? Zou dit Barteons moeder zijn? Ik had haar tenslotte nog nooit gezien.
Nog voor ik antwoorden kon vinden op mijn vragen, werden we opnieuw belaagd. Maar dit keer niet door woeste of angstige dorpelingen. Het was een klein monstertje, en het meisje dat was ontsnapt. Ik dacht dat ze geen schijn van kans maakte, ik dacht dat ze moeiteloos zouden sterven. Maar schijn bedriegt.
JE LEEST
De Kleine Draak
FantasyEen jonge draak herkent zich niet in wat zijn familie van hem verwacht, en besluit zich tegen hen te keren wanneer hij zij vijand in bescherming neemt. Maar het lot maakt het de draak niet makkelijk, op zoek naar wie hij is, en wie hij wil zijn. Ga...