Kisah ini diceritakan sendiri oleh arwah pak cik aku. Aku panggil dia ayah Ajib. Dia dulu seorang pemandu lori. Bukan lori yang kecik-kecik, tapi lori yang jenis 10 tayar dan lebih.
Dia cakap kalau jadi pemandu lori, kena berani. Tak boleh penakut. Sebab lori biasanya akan gerak waktu malam. Jarang orang yang bawak lori ni akan gerak pada waktu siang.
Jalan yang dorang biasa lalu pulak, bukan jalan highway memanjang. Kadang-kadang tu kena jugak lalu jalan lama sebab nak jimat. Dan kau sendiri faham lah kan, waktu malam, lalu jalan lama pulak tu, dia punya seram boleh sendiri bayangkan lah kot.
Tapi selamat pak cik aku ni jenis yang berani. Bukan berani biasa-biasa, tapi berani dia lain macam sikit. Sebab apa? Sebab pak cik aku cerita, pernah suatu hari tu dia tengah drive sesorang. Masa tu dia tak ada orang yang teman sebab pembantu dia tu sakit. Nak tak nak, kenalah dia hantar barang-barang tu seorang diri.
Malam tu dia lalu jalan yang biasa dia lalu. Aku lupa jalan mana tapi jalan lama lah. Dia ada kata yang jalan lama ni malam-malam memang sunyi sikit. Kereta sikit je yang ada, lori pulak boleh tahan lah. Tapi still tak sebanyak kenderaan yang dekat highway lah.
Malam tu pulak suasana sunyi lain macam. Ada lah jugak dua tiga biji kereta yang melintasi lori dia, tapi tak sebanyak macam biasa. Tapi dia buat tak tahu je lah sebab lagi sikit kereta lagi bagus. Tak ada lah jalan sesak sangat nanti.
Jam masa tu tepat pukul 2 pagi. Suasana sunyi menyelubungi kawasan itu. Kegelapan malam turut menyukarkan lagi pandangan, malah ketiadaan lampu jalan memburukkan lagi keadaan. Dekat kiri dan kanan jalan pulak, hanya hutan gelap je yang ada.
Pak cik aku kata dia dah biasa dah dengan suasana sunyi macam tu. Jadi dia tak adalah rasa apa-apa pun masa tu. Dan nak dijadikan cerita, tiba-tiba dia kata dia nampak ada satu cahaya dari arah belakang cuba nak memotong lori dia.
Sekejap cahaya tu ke tangah jalan, sekejap lagi hilang. Lepas tu muncul lagi, kemudian hilanh lagi. Pak cik aku yang mula rasa tak selesa pun memperlahankan kelajuan dia, dengan harapan kereta tu dapat potong lori dia.
Lama jugak lah pak cik aku cakap nak tunggu kereta tu potong dia. Itu pun lepas pak cik aku cakap dia dah bawak cukup perlahan dah. Dan pak cik aku perasan, masa kereta tu nak potong lori dia, dia bam lampu 3 4 kali. Dalam hati pak cik aku, mungkin dia nak bagi sign yang dia nak potong kot.
Dari kereta tu dekat belakang, sampailah kereta tu dekat sebelah dia dan kemudian potong dia, pak cik aku perhatikan je kereta tu. Lepas kereta tu akhirnya berjaya potong dia, pak cik aku pun toleh lah ke depan macam biasa.
Tapi kali ni pak cik aku rasa lain. Dia dapat rasakan sesuatu ada dekat sebelah dia. Pak cik aku tak terus jeling, dia cuma larikkan sikit mata dia untuk tengok 'benda' apa yang duduk dekat sebelah dia tu.
Dari sisi mata pak cik aku tu, dia nampak susuk tubuh seorang wanita dekat sebelah dia. Pakaiannya serba putih. Rambutnya pulak panjang hingga menutupi mukanya. Baunya wangi, macam bau bunga yang selalu ada dekat kawasan perkuburan tu.
Pak cik aku tenang, dia buat tak tahu je. Dia siap kata dekat aku lagi, yang dia ada pesan dekat 'benda' tu. Dia kata:
"Aku nak cari rezeki. Aku tak kacau kau, jadi kau jangan kacau aku. Kalau kau nak tumpang, tumpanhlah. Aku izinkan. Nanti dah sampai ke tempat yang kau nak pergi, kau pergi lah. Jangan kacau aku lagi."
Fuhhhhh. Pak cik aku punya berani tu sampai tahap boleh bercakap lagi. Kalau aku lah dekat tempat dia, conform pengsan dah. Huhuhu.
Lepas tu pak cik aku cakap, 'benda' tu hilang lepas dalam setengah jam dia tumpang dalam lori pak cik aku. Dia tiba-tiba hilang macam tu je.
Baru pak cik aku ingat, mungkin kereta yang main lampu dengan dia tadi tu nak bagitau sesuatu kot. Sebab tu lama nak potong dan main lampu sepanjang dia memotong tu. Tapi pak cik aku kata, dia ok je. Lagipun benda tu tak kacau dia pun.
Last sekali pak cik aku remind, kalau tengah drive malam-malam, lepas tu ada kereta main lampu, hati-hati lah. Mungkin dorang ada nampak sesuatu yang kita tak nampak. Hahaha. Dia ketawa, aku terus terdiam.
YOU ARE READING
Jangan Baca Cerita Ini!
ParanormalTerima kasih semua yang dah sudi baca, undi dan komen :D Dari #1 sampai #44: Himpunan cerita pendek tentang pengalaman diri sendiri, pengalaman ahli keluarga dan jugak pengalaman-pengalaman yang diceritakan oleh kawan-kawan berkaitan dengan hantu, m...