#20: Deria ke-6 (Bahagian 1)

6.7K 409 113
                                    

Rasanya tak perlu kot untuk aku terangkan apa itu deria ke-6 pada korang semua sebab mesti dah berlambak dah kan cerita-cerita yang korang baca atau korang dengar dengan telinga korang sendiri tentang pengalaman deria ke-6 ni.

Tapi aku sebenarnya tertanya-tanya jugak lah, deria ke-6 ini akan membolehkan seseorang itu untuk melihat apa sebenarnya? Sebab banyak sangat kisah deria ke-6 yang aku dengar.

Ada yang boleh nampak jin. Ada yang boleh nampak hantu. Ada yang hanya boleh nampak kelibat dan tak kurang jugak ada yang hanya boleh rasa dan tahu kehadiran 'sahabat' kita dari alam ghaib ni.

Dan aku pernah terbaca dekat satu artikel online ni, tentang "10 Cara Untuk Membuka Hijab @ Deria ke-6". Jadi sejujurnya aku tertarik lah, cuma aku tak berani nak buat sebab pertama aku risau amalan yang dikongsikan tu syirik, dan kedua aku risau kalau sekali dah terbukak, siapa nak tolong tutupkan. Haaaa.

Jadi senang cerita, aku ni memang tak ada kebolehan untuk melihat alam ghaib dan aku bersyukur tentang perkara tu. Cuma kisah pertama yang aku nak kongsi dengan korang ni ialah kisah Adik lelaki aku sendiri yang boleh dikatakan hijab dia ni agak terbukak lah.

Mula-mula kitorang satu keluarga tak perasan tentang deria ke-6 Adik aku ni. Tapi lepas dia asyik mengadu dekat Mak aku tentang ada lembaga hitam yang selalu kacau dia, Mak aku mula syak ada sesuatu pada Adik aku ni.

Memang Adik aku kata dia tak nampak depan-depan, cuma kalau dia duduk diam dan dia cuba jeling guna anak mata dia, mesti dia akan nampak ada lembaga hitam dekat sekitar tu sedang perhatikan dia. Tapi bila setiap kali dia toleh, lembaga hitam tu akan hilang.

Kejadian pertama yang buat aku yakin Adik aku ni ada deria ke-6 ialah sewaktu kitorang pergi berkelah dekat pantai Port Dikson. Masa tu kami kecik lagi, kalau aku tak silap masa tu aku darjah 6 dan Adik aku darjah 4.

Kebetulan hotel penuh, jadi kitorang terpaksa pusing satu kawasan tu untuk cari hotel yang kosong. Masa kitorang tiba dekat satu hotel ni, kebetulan dekat sebelah kawasan hotel tu ada tapak pembangunan yang terbengkalai. Kawasan dia besar tapi semua gelap. Dari jauh kau cuma nampak satu bangunan besar yang gelap gelita dan penuh pokok disekeliling tu.

Ayah aku parkir kebetulan membelakangkan bangunan yang terbengkalai tu. Jadi aku ni boleh lah nampak secara direct bangunan gelap tu dari cermin sisi kereta Ayah aku ni. Adik aku dekat sebelah duduk diam je, aku assume dia penat lah kot.

Disebabkan bosan menunggu Ayah aku yang keluar mencari hotel dekat kawasan sekitar tu, aku pun jengah lah ke kiri, ke kanan, ke depan dan serata kawasan tu. Ialah, masa tu mana ada telefon bimbit lagi, yang ada pun Psp yang aku tak mampu nak beli.

Masa aku tengah toleh ke belakang tu, mata aku ni secara tak sengaja terpandang dekat satu kelibat warna hitam yang ada dekat kawasan bangunan terbengkalai tu. Mula-mula aku ingat aku tersalah pandang, jadi aku buat tak tahu je lah. Lepas tu Adik aku terus cuit tangan aku perlahan.

"Along, baik duduk diam-diam. Angah nampak ada lembaga tengah tengok dekat Along tu." Kata Adik aku tiba-tiba.

Aku terdiam kejap. Lepas tu baru aku teringat yang Mak aku pernah cakap yang Adik aku ni boleh nampak lah kelibat lembaga sikit-sikit. Terus rasa seram sejuk masa tu. Ialah, kalau betul lah apa yang Adik aku cakap tu, masak lah aku malam ni. Jangan lembaga tu datang dan kacau aku sudah.

Tak lama lepas tu, tiba-tiba Adik aku ni datang duduk dekat dengan sebelah aku. Betul-betul rapat sampai aku jadi tak selesa. Dan punyalah bijak aku masa tu, aku boleh tanya dekat dia,

"Kau dah kenapa Ngah datang menghimpit ni. Takut macam nampak hantu je."

Lepas aku cakap benda tu, baru aku sedar yang mulut aku ni agak celupar lah masa tu. Aku terus diam dan aku biarkan je Adik aku tu duduk dekat dengan aku, bukan sebab aku dah tak marah tapi sebab aku pun sebenarnya dah mula meremang dah.

Adik aku cakap, dia nampak lembaga tu dekat belakang kereta kitorang. Dia berdiri tegak je, sambil tengok ke arah kami berdua. Aku bila dengar macam tu lagilah takut. Aku terus baca surah yang aku hafal, lepas tu duduk diam je pejamkan mata. Adik aku kata lama jugak lah lembaga tu perhatikan kitorang, sampailah Ayah aku sampai barulah lembaga tu hilang.

Patutlah masa tu bulu roma aku meremang je, rupanya memang ada lembaga dekat kawasan tu. Aku memang lah cuma dapat rasa je, tapi Adik aku ni yang ada kelebihan boleh lah nampak kehadiran lembaga tu.

Jadi kalau korang sekarang ni rasa agak meremang, faham-faham lah ye. Mungkin korang tak boleh nampak 'dia', tapi sudah pasti 'dia' tu boleh nampak korang. Hahahaha.

Mimpi indah wahai manusia. Selamat malam 😘

Jangan Baca Cerita Ini!Where stories live. Discover now