#26: Penakut

5.4K 336 89
                                    

Kalau dah namanya penakut, pergi mana pun kau akan jadi penakut. Kalau pergi tandas, meliar je mata tu atas bawah. Takut-takut kalau ada yang teman kan korang sekali. Kalau pergi dapur pun sama, siap pandang atas bawah kiri kanan, kononnya nak pastikan tak ada benda yang tengah lepak dekat dapur rumah korang tu. Itulah lumrah orang penakut ni kan, susah.

Ada orang cakap, takut ni cuma perasaan je. Tapi nak buat macam mana kan, kadang-kadang dah cuba dah nak jadi berani, tapi gagal.

Lagi satu masalah orang penakut ni, imaginasi dia tinggi sampai ke langit sana tu haa. Kau tak akan jadi penakut kalau kau tak membayangkan apa-apa. Tapi once kau jadi 'kreatif' dengan imaginasi kau tu, haaaa siaplah memang jadi penakut lah kau jawabnya.

Sebab tu lah kalau orang penakut ni dia suka tengok ke kiri dan ke kanan. Malah siap tengok atas bawah lagi. Mana tak nya, kau tengok almari kau terbayangkan macam-macam. Bayangkan ada hantu lah dalam almari tu, bayangkan ada jin lah tengah bertenggek atas almari tu, malah semua benda kau nak bayangkan. Mana tak takut.

Tapi aku pernah lah mengalami satu situasi yang menakutkan bila aku cuba nak jadi berani. Ialah, bila orang sekeliling kau mula bercakap-cakap tentang sifat penakut kau tu, maka berlobar-kobarlah perasaan kau nak tunjukkan yang kau ni bukan nya penakut sangat kan.

Jadi kisah dia macam ni. Malam tu aku nak pergi ke kedai, nak beli barang untuk ke sekolah esok. Masa tu tak ada lah lewat sangat, dalam 9 lebih je. Dekat kawasan rumah aku tu, ada dua kedai sebenarnya tapi yang bukak pada waktu malam ni hanyalah satu kedai dekat depan lorong sana tu haaa.

Itu tak jadi masalah lah, sebab masalah utamanya ialah untuk ke kedai tu aku kena lalu jalan yang gelap. Memang gelap sebab tak ada lampu jalan langsung dekat jalan tu. Dan apa yang lagi menakutkan ialah dekat lorong gelap tu, akan ada 2 buat rumah kosong yang kena aku lintas. Kalau orang yang berani, dia okay je. Tapi disebabkan aku ni hurmmm penakut kan, maka itu merupakan satu masalah pada aku.

Tapi entah kenapa malam tu aku macam ada perasaan berani sikit lah. Aku cakap dalam hati, 'sampai bila nak jadi penakut kan?' Maka aku pun memberanikan diri dan lalu lah dekat jalan yang cukup gelap tu. 

Sebelum masuk selekoh ke lorong tu, macam-macam jugak lah yang aku baca. Hahaha. Kononnya berani tapi dalam hati Allah je lah yang tahu. Walaupun takut, tapi aku tak bawak laju. Risau kalau bawak laju, lagi senang untuk aku terjatuh or terbabas. Bajet berani lah ni kononnya.

Rumah kosong pertama, lepas. Tapi aku masih diam. Mulut tak bergerak tapi hati ni berkumat-kamit baca surah lazim, hahaha. Nak melepasi rumah ke dua tu, aku dah mula rasa lain macam. Tapi aku buat tak tahu je. Depan rumah ke dua tu ada selekoh, jadi aku beloklah perlahan-lahan. Tiba-tiba

PAAAAAP

Motor aku tak bergerak wei. Aku cuak lah, aku pulas habis motor aku tu. Tapi masih lagi tak bergerak laju macam biasa. Rasa berat gila. Habis lah aku cakap, ni mesti pontianak ada bertenggek dekat belakang aku or ada jin tengah tarik motor aku tu kuat. Memang seram wei. Seram tahap aku hampir-hampir nak lompat dari motor tu dan lari laju-laju pergi rumah yang ada dekat depan tu.

Dalam keadaan cemas tu, aku tak berani langsung nak toleh ke belakang. Ialah, mana tahu kalau aku toleh, aku boleh nampak hantu tu tengah tersengih tengok aku kan. Jadi aku pulas je sambil baca ayat kursi kuat-kuat. Fuhhh berpeluh beb.

Tak lama lepas tu, tiba-tiba aku terdengar bunyi kuat dari break motor aku. Cisss rupanya kalau break moto aku yang rosak. Break melekat dekat tayar. Hampeh betul. Mati-mati aku ingat ada jin tengah tarik motor aku tu. Buat malu betul, selamat tak ada orang nampak. Hahaha.

Maka dengan malunya aku pun pergi lah ke kedai. Kesian jin dengan pontianak kena fitnah dengan aku, sorry jin. Hahaha. 

Tapi pengalaman ni betul-betul buat aku belajar supaya tak jadi penakut sangat. Ialah, kita ni penakut sebab imaginasi kita, bukan sebab apa. Dan orang tua selalu pesan, lagi kita ni penakut, lagi lah hantu tu suka. Huhuhu. Ingat tu ye.

Tapi dalam masa yang sama kena ingat jugak lah, berani sangat pun bahaya jugak. Yakin punya yakin, rupanya memang ada pontianak tengah perhatikan kau baca cerita ni. Tersengoh dia atas almari tu. Siapa tahu kan? Hahaha adios~


Jangan Baca Cerita Ini!Where stories live. Discover now