#72: Lorong Emy

1.8K 144 106
                                    

Semalam aku dengan family aku ada lalu satu lorong ni. Lorong tu jarang aku lalu sebab ada banyak lagi lorong lain yang boleh aku lalu which is lebih selamat, terang dan jugak ramai orang lalu. Lorong yang ni bukan lah tak selamat or tak ada orang lalu, ada. Tapi bila dah malam, Atuk aku kata jarang orang lalu situ. 

Jadi malam semalam masa kitorang lalu situ, Atok aku pun cakap

"Ni lorong Emy kan?" Kata Atuk aku dengan nada biasa.

"Lorong Emy? Eh ni bukan lorong Hj. Ismail ke tok?" Tanya aku pelik.

"Memang lah ni lorong Hj. Ismail, tapi kan Emy pernah cerita dulu. Tak tahu ke?" Kata Atok aku lagi.

"Cerita? Cerita apa?" Tanya aku nak tahu.

"Owwhhhh cerita masa dia balik futsal ke tok?" Tiba-tiba Adik perempuan aku menyampuk.

"Ha'ah" Jawab Atok aku sepatah.

"Cerita apa? Kenapa kita tak tahu. Cakaplah tok." Kata aku cuba nak tahu jugak cerita tu.

"Dekat sini tak boleh lah cerita, nanti sampai rumah Atok cerita." Balas Atok aku.

Aku apa lagi, terus tekan minyak sebab tak tahan dah nak tahu cerita tu. Sampai je rumah, Atok aku pun mula lah bercerita.

Atok aku kata, tak lama dulu ada sorang sepupu aku ni nama dia Emy pernah lalu dekat situ. Kebetulan dia main futsal dekat area kampung belakang, jadi sebelum balik tu dia singgah lah rumah Atok aku kejap. Padahal kan banyak lagi jalan yang dia boleh lalu tau, entah kenapa dia nak jugak lalu situ. Mungkin sebab dia berani kot, sebab tu lah dia saje lalu situ. (Puihhhh nak tunjuk hero lah tu haha)

Nak dijadikan cerita, masa dia lalu tu dah agak lewat jugak lah. Main futsal kalau tak balik pukul 1 atau 2 pagi memang tak sah lah kan. Jadi dia kata masa dia lalu tu memang suasana dah sunyi. Rumah-rumah dekat sekitar situ pun dah gelap dah. Jalan jangan cakap lah, memang tak ada lampu langsung. Memang gelap gelita.

Masa sepupu aku lalu lorong tu, kebetulan dia nampak dari cermin sisi dia ada motor dekat belakang. Sepupu aku ni pulak jenis yang bawak kenderaan perlahan, walaupun dekat lorong gelap sekalipun dia masih boleh maintain slow lagi bawak motor masa tu.

Tak lama lepas tu, motor yang dekat belakang dia tu pun makin dekat. Bila motor tu pintas dia je, dengan mata kepala dia sendiri dia nampak ada Cik Ponti tengah duduk menghadap ke arah belakang atas motor tu. Pak Cik yang bawak motor tu rileks je, mungkin sebab dia tak perasan kot. Tapi sepupu aku ni memang nampak dengan jelas, dia siap tenung lagi Cik Ponti aka PONTIANAK tu.

Dia kata, PONTIANAK tu tengah bertenggek dekat motor Pak Cik tu, tapi dia menghadap belakang. Maksudnya menghadap sepupu aku tu lah. Tapi memang sepupu aku ni jenis berani, jadi dia buat dek je. Dia terus bawak motor dia tu macam biasa and singgah rumah Atok aku kejap. Even masa dia cerita benda ni pun, dia cool je. Macam bukan dia yang nampak. 

Fuhhhh kalau aku lah, dah lama aku terbabas masuk longkang. Giler kau, nampak Cik Ponti tersengih tengok kau malam-malam, mana tak terbabas. Hahahaha. Sejak hari ni, aku berjanji dekat diri aku sendiri yang aku tak akan lalu dekat lorong tu lagi. Titik. Kbye hahaha.

.

.

.

.

Nota Kaki:

Tapi kan kadang-kadang kalau lalu lorong gelap and tahu ada Cik Ponti ke En Cong ke ok jugak kan? Sebab apa? Sebab at least kita tahu lah yang kita tak lalu tempat tu sendirian. Ada "benda" yang teman hahahahahaha. Macam korang lah, kan ada benda yang teman dalam bilik tu kan? Korang je mungkin tak perasan hahahahahahaha 

Jangan Baca Cerita Ini!Where stories live. Discover now