#43: Tongkat Arwah Atok Aku (2)

5.4K 206 30
                                    

Assalamualaikum wbt

Ingat lagi tak kisah yang pernah aku ceritakan culu berkaitan dengan tongkat arwah Atok aku? Alaaa tongkat yang boleh berjalan tu. Haaaa ni aku nak ceritakan lagi satu kisah yang berkaitan dengan tongkat tu jugak. Kisah ni baru je aku dengar dari Mak Cik aku yang tinggal dekat Kota Tinggi, yang mana tongkat tu sekarang ada dengan dia.

Kisahnya bermula bila Mak Cik aku ni ditawarkan oleh seorang tuan tanah untuk tolong jagakan kebun dia yang terletak betul-betul dekat simpang masuk ke kampung dia tu. Dekat tanah tu dulu, tuan tanah ni ada bukak kedai runcit secara kecil-kecilan. Iyelah, kalau dah nak keluar ke pekan ambik masa nak dekat setengah jam, tak ke kau rasa berniaga tu sesuatu yang menuntungkan dekat kampung tu?

Tapi lepas tuan tanah tu dah uzur, anak-anak dia decide untuk bawak ayah dia tu tinggal dengan dorang. Dan tak nak tanah dia tu ditinggalkan sia-sia, tuan tanah tu pun offer lah Mak Cik aku ni untuk jagakan tanah tersebut. Kenapa dia percaya dekat Mak Cik aku? Sebab Mak Cik aku ni seorang yang jujur dan dia ni kalau kerja kalah orang lelaki. Dia boleh angkat sawit, boleh meracun, boleh tangkap ikan malah dia boleh buat kerja-kerja kontrak tau!

Disebabkan rasa percaya, tuan tanah tu pun offer dekat Mak Cik aku ni. Tapi bukan nak jual tau, dia just suruh jagakan tanah tu and Mak Cik aku ni boleh buat apa je dekat atas tanah tu. So Mak Cik aku decide untuk bukak balik kedai runcit tu and teruskan perniagaan tuan tanah yang lama ni.

Disebebkan dia dah mula letak barang-barang dekat dalam kedai tu, jadi Mak Cik aku ni decide untuk stay dekat kedai tu dengan suami dia. Iyelah, rumah dorang nak ke kedai tu dalam 1/2 jam. Kalau nak ditinggalkan macam tu je, alamatnya esok pagi datang kosong lah kedai tu dikerjakan mat gian. So bermula dari hari tu, dia and suami dia stay dekat kedai tu. Anak dia dengan cucu dia hanya akan datang ke kedai pada waktu pagi and balik dalam pukul 9 macam tu lah.

Ingatkan semuanya okay tapi sangkaan dorang meleset. Malam tu Mak Cik aku kata dia baru je pindah ke kedai tu dengan suami dia. Malam tu jugak lah masa dia tengah tidur, ada benda datang kacau. 

Usik kaki dia

Tarik selimut dia

Gigit jari-jari dia

Seminggu Mak Cik aku tu tak boleh tidur sebab kena kacau. Iyelah, siapa je yang boleh tidur kan kalau dah kena geletek kaki tu. Kalau aku pun terjaga and kena kacau macam tu, dah lama dah aku lari lintang pukang.

Selamatlah Mak Cik aku ni berani. Kalau korang nak tahu, dia punya berani tu sampai tahap kalau lalu dekat sebelah kubur dia akan stop sekejap and tengok kawasan kubur tu. Nanti aku cerita tentang kisah ni ye, panjang pulak nak explai. Apa-apa pun dia memang berani, tu je yang aku boleh cakap.

Disebabkan dah tak tahan kena kacau (dia bukan takut tau, dia cuma stress sebab kena kacau sampai dia tak boleh tidur), Mak Cik aku ni pun cari ikhtiar supaya benda yang kacau dia ni hilang or tak kacau dia lagi dah. Dia pun tak tahu sebenarnya benda apa yang kacau dia. Boleh jadi;

Saka tuan tanah ni

Boleh jadi jugak penjaga tanah yang dibela oleh tuan tanah ni

Atau mungkin hantu-hantu yang berkeliaran dekat hutan yang saje je nak kacau Mak Cik aku ni

Aku pun tak pasti.

Tapi yang pasti Mak Cik aku cakap, satu hari tu dia teringat akan tongkat arwah Atok aku ni. Jadi dia pun call lah semua adik beradik dia and ceritakan masalah dia. Akhirnya salah seorang abang dia yang pegang tongkat tu setuju nak serahkan tongkat tu pada Mak Cik aku ni pulak. Mak Cik aku ni pun datang rumah dia and amik tongkat tu.

Sejak tongkat tu ada dekat kedai tu, Alhamdulillah lah Mak Cik aku cakap dia dah tak kena kacau lagi. Aku pun tak sure lah tongkat tu berjalan malam ke tak tapi yang aku tahu benda-benda yang kacau Mak Cik aku tu dah tak ada. Lega lah jugak aku dengar.

Apa-apa pun kita sebagai hamba Allah ni kalau ada masalah, back to our basic. Mintak tolong dari Dia. Yup usaha tu kena ada tapi biarlah usaha benda-benda yang tak melanggar perintah Nya. Aku tak cakap lah cara Mak Cik aku ni salah, cuma aku risau kalau tongkat tu pun ada benda yang jaga. Dia jadi macam keluar mulut buaya, masuk mulut harimau.

Semoga kita semua dijauhkan dari tipu daya syaitan yang dilaknat dan jugak semoga malam ni tak ada 'benda' yang main dengan kaki kita, tak pun tak ada yang baring sebelah kita and ajak kita main pondok-pondok tengah-tengah malam buta. Aamiin :D

Jangan Baca Cerita Ini!Where stories live. Discover now