Minggu lepas aku lalu dekat depan sekolah rendah aku, kebetulan pulak padang sekolah tu memang terletak bersebelahan dengan jalan utama dekat situ. Aku nampak ada beberapa biji khemah dah terpasang, terus aku teringat memori aku masa sekolah rendah dulu time aku ada join perkhemahan.
Dulu masa sekolah, rasanya setiap tahun akan ada perkhemahan unit beruniform. Aku dah lupa siapa yang akan join, tapi seingat aku macam kesemuanya budak darjah 6 je. Dan memori aku masa join perkhemahan dekat sekolah ni dulu tak akan aku lupa sampai bila-bila. Memori yang tak ada lah menakutkan sangat, tapi itu antara perkara misteri yang aku ingat sampai sekarang. Tak tahu lah kenapa.
Nak cerita dari awal tentang perkhemahan tu, mesti bosan. Jadi aku terus skip dekat part yang aku tak akan lupa tu.
Ok, perkhemahan yang aku join ni sama je macam perkhemahan biasa. Cuma tak berapa best sangat sebab buat dekat sekolah. Bukan sebab apa, sebab sekolah aku ni kecik je dan terletak bersebelahan dengan jalan raya besar. Feel hutan tu langsung tak ada. Kalau ada pun sebab semak dekat sebelah padang, itu pun tak ada lah seram sangat haha.
Tapi malam yang terakhir tu, macam biasalah akan ada persembahan khas dari pelajar. So semua orang kena terlibat dengan kumpulan masing-masing. Malam kebudayaan ni biasnya tak ada tema. Janji kau buat persembahan, dah kira ok lah. Cuma kalau kau nak menang tu, kena lah buat persembahan yang best-best sikit. Contohnya drama ke, khoir ke.
Aku lupa kumpulan aku buat apa masa tu, tapi memang malam tu meriah lah suasana dekat kawasan padang sekolah kitorang tu. Cikgu siap buat unggun api lagi, konon-konon macam penambah feel lah dia kata. Masa kumpulan pertama buat persembahan, semua orang nampak happy je. Cikgu and anak murid semua ketawa terbahak-bahak.
Bila masuk kumpulan kedua pulak, bertambah lagi meriah suasana malam tu. Kalau aku tak silap dorang buat boria kot. Ketawa, menari, memang semua orang terhibur lah malam tu. Tapi nak dijadikan cerita, ada pulak kumpulan yang buat drama ala-ala seram macam tu. Mulanya semua nampak ok je, tapi lama-lama suasana makin suram.
Budak kecik buat persembahan, tak ada lah seram mana pun sebenarnya. Tapi bila mana suasana mula berangin, malah langit jadi makin hitam, mula lah masing-masing rasa ketakutan. Cikgu-cikgu yang tadi nampak happy, dah mula risau. Iyelah, kalau ada apa-apa yang terjadi, ramai jugak student yang dorang nak kena handle. Cikgu pulak tak ada lah ramai, dalam 7 8 orang je.
"Paaapppppp!!"
Tengah semua fokus dekat lakonan budak-budak tu, tiba-tiba kedengaran kuat macam ada seketul batu jatuh atas bumbung bilik komputer yang terletak betul-betul dekat sebelah padang tu. Kitorang pulak yang tak jauh dari situ terus toleh ke sana. Kebetulan memang ada dua orang cikgu lelaki ni tengah dok berdiri dekat situ, tengah berbual. Masa kitorang toleh tu, kitorang nampak dia macam tengah libas-libas telinga dia sambil tengok atas.
Kitorang semua pelik lah kan. Tak lama lepas tu, dia terus datang dekat kitorang and suruh stop. Dia tak ada lah cakap benda yang menakutkan kitorang, dia just suruh kitorang masuk khemah masing-masing and tidur. Katanya dah lewat malam dan ada orang marah sebab bising.
Tak nak tanya lebih-lebih kitorang pun bersurai malam tu and masuk khemah untuk tidur. Masa aku otw nak ke khemah tu, aku terdengar lah cikgu tu cakap dengan cikgu-cikgu yang tengah menggerumun dia. Dia kata, masa dorang tengah buat persembahan tadi, dia nampak ada benda besar tengah berdiri dekat dalam semak tu marah-marah. Mungkin sebab dorang ni bising sangat and dah ganggu tempat dia. And dia kata bila masa dorang buat lakonan tu, benda tu lagi marah and baling batu ke arah dia. Batu tu lah yang terkena dekat telinga cikgu tu, sebab tu lah dia libas-libas telinga dia tadi. And cikgu tu kata batu tu macam meteor, berapi and bila terkena telinga dia, dia rasa macam melecur. Tapi bila dia cari, tak ada nampak pulak ada batu dekat situ. Fuhhhh.
Aku apa lagi, bila dengar je dia cakap macam tu aku terus terdiam and masuk khemah cepat-cepat. Dah lah semak tu tak jauh dari khemah aku, memang masak lah kalau benda tu tahu aku tahu dia ada dekat sana. Jadi meteor lah aku malam tu lol haha. Tapi Alhamdulillah, malam tu aku tidur dengan lenanya. Lena sampai tahap aku berdengkur kata kawan aku. Ok what aku berdengkur, dari aku mengilai nanti dia jugak yang takut kan haha.
So itu lah pengalaman pertama aku join perkhemahan dekat sekolah. Ada lagi cerita seram pasal perkhemahan sebenarnya, nanti lah aku cerita ea. Lagipun aku dah lupa dah cerita mana yang aku dah cerita, sebab banyak sangat aku cerita dekat sini kan hahaha.
Jadi korang ada pengalaman perkhemahan yang seram tak? Ce citer sikit.
YOU ARE READING
Jangan Baca Cerita Ini!
ParanormalTerima kasih semua yang dah sudi baca, undi dan komen :D Dari #1 sampai #44: Himpunan cerita pendek tentang pengalaman diri sendiri, pengalaman ahli keluarga dan jugak pengalaman-pengalaman yang diceritakan oleh kawan-kawan berkaitan dengan hantu, m...