#44: Kisah Mak Cik Aku yang Sangat Berani

5.4K 212 40
                                    

Assalamualaikum semua :D

Dalam #43 aku ada cerita tentang kisah Mak Cik dengan tongkat arwah Atok aku kan? Dan aku ada janji aku nak cerita lebih lanjut tentang keberanian dia. So untuk pengetahuan korang, Mak Cik aku ni anak angkat arwah Atok aku. Tapi disebabkan dia membesar dari kecik dengan family Atok aku, jadi dia sangat lah rapat dengan adik -beradik Ayah aku yang lain.

Tapi tak semua orang hidup senang kan. Mak Cik aku ni agak struggle lah untuk membesarkan anak-anak dia sejak dorang kecik lagi. Menumpang dekat rumah Abang dia, pindah dari satu rumah ke rumah yang lain, jadi macam-macam kesusahan yang dia dah hadapi.

Bercakap tentang Mak Cik aku ni, dia nama je perempuan. Tapi kalau buat kerja kalah orang lelaki wei. Bila mana dia dah tak tahan duduk menumpang dekat rumah Pak Cik aku sebab asyik kena sindir je, jadi dia and suami dia nekad keluar dari rumah tu and cari rumah yang lain. Alhamdulillah, rezeki berpihak dekat dia bila mana dia berjaya menyewa dekat salah satu estet dekat Kota Tinggi, Johor.

Dari situ dia kerja kerasa, buat segala kerja demi nak besarkan anak-anak dia. Korang bayangkan, dia boleh menoreh getah, menyawit buah sawit, angkat buah sawit tu naik atas lori, bawah bajak and paling aku salute dia boleh ikut orang buat rumah. Sampailah satu ketika tu, dia kumpul duit and dia beli tanah sendiri dekat area kota tinggi tu jugak.

Tanah yang dia beli tu bukan dekat tepi jalan tau. Dari jalan besar Kota Tinggi tu, nak masuk ada lah dalam 15 hingga 20 minit. Itu baru sampai dekat bahagian depan kampung. And dari depan tu, nak masuk ke rumah Mak Cik aku pulak, adalah dalam 15 minit lagi. Kampung tu tak ada lah besar mana pun, jadi penduduk dia tak ramai. Kebetulan tanah yang Mak Cik aku beli ni betul-betul dekat dalam ladang kelapa sawit yang nun jauh ke dalam sana. Jiran yang paling dekat adalah dalam 15 minit dari rumah dia. Itu yang paling dekat lah.

So macam yang aku cakap sebelum ni, Mak Cik aku kan ada bukak kedai runcit dekan simpang utama kampung tu kan. Jadi dari rumah dia nak ke kedai tu memang lah jauh. Sebelum ni, dia biasanya tinggal dekat kedai tu dengan arwah suami dia. Tapi beberapa bulan lepas, suami dia meninggal sebab lemas, jadi sekarang ni dia tinggal dekat kedai tu seseorang.

Bayangkan lah ea, Mak Cik aku ni punya berani dia boleh bawak moto sesorang dari rumah dia ke kedai malam-malam buta. Nak ke kedai tu dari rumah dia, kau kena lalu kawasan ladang kelapa sawit dalam 15 minit then bila sampai dekat jalan bertar kau akan jumpa pulak dengan kawasan perkuburan. Dari situ haaa barulah nak sampai ke kedai tu dah dekat.

Tapi Mak Cik aku ni dia lain sikit perangai dia. Setiap kali dia lalu dekat kawasan perkuburan tu, dia akan berhenti and akan tenung kawasan tu sekejap. Sebab selain arwah Suami dia, anak dia pun ada yang meninggal beberapa tahun yang lalu. Jadi dia akan berhenti and akan sedekahkan al-Fatihah sambil berbual-bual kejap.

Macam mana aku tahu? Sebab boleh dikatakan kitorang satu family selalu jugak lah ke rumah dia kalau cuti sekolah. Jadi setiap kali ada sesiapa yang naik moto dengan dia nak ke kedai malam-malam, memang conform lah dia akan berhenti kejap sambil cerita dekat kau pasal arwah Suami and Anak dia tu. Sedih tu memang sedih, sebab aku kenal dengan kedua-dua arwah tu, tapi kalau dah kau ada dekat kawasan perkuburan dalam keadaan gelap gelita, kau tak rasa seram ke? Huhu

Tapi tu lah, Mak Cik aku punya prinsip kalau benda tu tak kacau dia, buat apa kita nak kacau dia balik kan. Sebab tu dia berani. Lagipun dia kata jangan ikutkan perasan sangat. Tapi pada aku kadang-kadang bukan ikutkan perasaan, tapi kalau dah meremang bulu roma ni nak buat -macam mana kan. Dia boleh lah, hati kering. Itu kalau suruh gali kubur tengah-tengah malam pun berani hahaha

Korang tu pun tak payah bajet berani lah! Kita sama je, penakut hahaha. Tapi orang kata orang penakut ni hantu suka? Korang rasa? Hahaha

Jangan Baca Cerita Ini!Where stories live. Discover now