Merah

1K 42 1
                                    

Merah

Saya check in di sebuah hotel kecil beberapa kilometer dari pekan. Waktu sudah lewat. Saya letih. Saya berkata kepada pekerja hotel saya mahu sebuah bilik. Dia memberi nombor bilik dan kunci.

"Tetapi satu perkara lagi, ada satu bilik tanpa nombor dan sentiasa kunci. Jangan kamu mengintip di sana." pesan pekerja hotel itu

Saya mengambil kunci dan pergi ke bilik untuk tidur. Ketika di dalam bilik, saya terdengar bunyi air mengalir. Ia datang dari bilik di sebelah. Saya tidak dapat tidur lalu saya keluar. Bunyi itu datang dari bilik tanpa nombor.

Saya ketuk pintu tapi tiada jawapan. Saya mengintip melalui lubang kunci. Saya nampak ada seorang wanita tapi mukanya tidak kelihatan kerana dia membelakangi saya. Kulitnya sungguh putih. Tiba-tiba dia pusing ke arah saya. Saya alih pandangan saya dari lubang kunci itu.

Saya ketuk pintu balik. Namun pintu masih tak dibuka. Saya mengintip balik ke lubang kunci itu. Kali ni saya tak nampak apa-apa kecuali sesuatu benda yang merah. Saya rasa mungkin dia dah tutup lubang kunci itu. Dengan rasa bersalah saya beredar dan turun ke bawah.

Saya bertanya kepada pekerja hotel di bawah.

"Siapakah wanita di bilik tanpa nombor itu?"

Pekerja hotel melihat saya dan mula bercerita.

"Saya dah pesan jangan mengintip bilik itu."

"Mengapa?" kata saya.

"Dalam bilik itu tiada sesiapa yang duduk kerana pernah berlaku kes bunuh seorang wanita di situ.  Wanita itu dibunuh oleh suaminya."

"Jadi wanita yang saya nampak tadi tu ialah...."

" Ya yang awak nampak tadi mungkin roh wanita yang dibunuh itu. Kulitnya sungguh putih, kecuali matanya. Matanya sangat merah."

*
*
*

Vote ✔
Comment ✔
Thanks

Mickookie

Creppy Pasta✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang