*18

531 11 0
                                    

POV LANA

Ik ren naar het meisje toe en duw haar opzij. We belanden allebei in de berm en als ik naar het meisje kijk zie ik dat ze een paar schaafwonden op haar ellebogen en armen heeft en ze heeft best veel blauwe plekken op haar benen. "Dankje! Je wil niet weten hoe dankbaar ik je nu ben! Ik had gewoon moeten uitkijken." zegt ze. "Trouwens ik ben Daisy." "Graag gedaan, ik ben Lana." zeg ik. "Kan je staan?" vraag ik aan haar. Ze probeert op te staan maar valt meteen weer in elkaar. "Nee." zegt ze droog. "Hmm ik breng je wel thuis." zeg ik en ik til haar op in bride style. "Wijs jij de weg?" "Oke je moet hier rechts af." Ik loop naar rechts en dan zegt Daisy dat ik links moet. "Ik woon hier best dicht bij je hoeft alleen hier nog maar links." zegt ze na een kleine 5 minuutjes lopen. "Ho! Hier is het!" roept ze. Ik stop en bel aan. Louis doet open. "Louis? Woon jij hier?" vraag ik. "Ja maar wat is er met Daisy." zegt Louis. "Ik wou over steken maar er kwam een auto aan crossen die ik niet had gezien en toen duwde Lana mij aan de kant en we belandde samen in de berm. Er is niks erg een paar schaafwondjes en ik kan niet meer staan omdat het te veel pijn doet." zegt ze in een adem. "NIKS ERGS! JE KAN NIET STAAN!" gilt Louis. "Sorry maar ik moet weer gaan, doei!" zeg ik ertussen. Ik loop weg en dan bedenk ik dat ik over 1 en een half uur moet paarrijden. Ik ren snel naar huis en ga gelijk onder de douche staan. Na het douche doe ik mijn badjas aan en ga naar benende om wat te eten. Als ik heb gegeten doe ik mijn witte rijbroek aan en een witte bloes. ik pak ook mijn rij jasje. "LIV KOMEN!" gil ik. Liv kom aan rennen en weet meteen wat ze moet doen. "Pak jij even je borstel?" vraagt ze. Snel ren ik naar de badkamer en vind mijn borstel in het bad. Geen idee hoe hij daar ik gekomen maar het zal wel. Liv heeft al zo'n donut gepakt om er mee een knot te maken in mijn haren. "Blijf eens stil zitten!" zegt ze voor de zoveelste keer als ik te veel beweeg. "Zo ik ben klaar." zegt ze na een dikke 10 minuten. Liv doet altijd mijn haar omdat ik dat niet kan van wegen mijn angst voor die stomme spiegels.

FLASHBACK

Ik kijk in de spiegel. Ik zie er beroerd uit: blauw oog, gespleten lip, een bloedneus, een wond net boven mijn oor en nog verschillende blauwe plekken op mijn lichaam. Ik snap niet waarom ze mij moesten pakken. Ik was in de speeltuin en toen opeens waren er een paar grote jongens die mij in elkaar sloegen. Een hield mij vast en de andere twee sloegen me overal waar ze me konden raken. Ik kon vluchten omdat er een meisje kwam die de jonges weghaalde. Ze vroeg op het ging en bracht me naar huis. Nu sta ik dus voor mijn spiegel naar mijn mishandelde lichaam te kijken. Ik ging op mijn bed liggen en viel in slaap. De volgende ochtend toen ik wakker werd keek ik even in de spiegel kijken aangezien heel mijn kussen onder bloed lag, maar de spiegel in mijn kamer was een beetje vies dus liep ik naar de badkamer. Toen ik bij de spiegel in de badkamer was zag ik opeen de deur open gaan en 2 van de jongens van gisteren kwamen binnen. Ik schrok me kapot en draaide me snel om. Daar stonden ze. Met een groot mes in hun handen. Geschrokken liep ik achteruit. Hun kwamen naar me toe en klemde me vast tegen de douche wand Ze sneden in mijn armen en in mijn wang. "Slaap lekker!" zei een van de jongens. Ik begreep niet wat ze bedoelde maar al snel kwam ik er achter. Ze trapte op mijn knieën zodat ik zou vallen. Ik viel en ze trapte tegen mijn slaap aan. Ik voelde mijn ogen weg draaien en alles werd zwart.

EINDE FLASHBACK

Ik had een hele tijd in het ziekenhuis gelegen en het enige dan ik nog weet is dat er de hele tijd een jongetje bij mij was. Dit gebeurde toen ik 5 was. Sindsdien ben ik doods bang voor spiegels. Ik heb nu een litteken op mijn wang, boven mijn oor en een paar die je bijna niet ziet op mijn arm. Dat litteken op mijn wang is helemaal weg gevaagd en het gaat waarschijnlijk ook gebeuren op mijn armen maar bij mijn oor blijft voor altijd zitten. "Stop met nadenken over je angst Lana. Je gaat dadelijk rijden en winnen." spreek ik mezelf toe in mijn hoofd. Snel doe ik mijn laarzen aan en Liv gaat alvast naar de auto.

*OP DE MANEGE AAN GEKOMEN*

Ik meld me zodat ze weten dat ik er ben. Ik rij op manege de Stap. Liv en ik lopen naar de stallen en ik pak het zadel en hoofdstel. Ik rij op Lady: Een bruine Arabier. Ik poets Lady tot ze helemaal glanst, ik maak een hengstenvlecht in haar manen en ik vlecht zijn staart in. Als ze opgezadeld is neem ik haar mee naar buiten om los te stappen. "Lana, zou jij na je wedstrijd even willen helpen Dark Light in de wei zetten?" vraagt Maya die ik ken van de manege. "Ja natuurlijk." Dark Light is soms nogal agressief alleen bij mij is hij rustig. "LANA JANS, WILT U NAAR DE BAK KOMEN? IK HERHAAL LANA JANS!" hoor ik opeens een zware stem zeggen. Ik loop met Lady naar de ring en begin met de proef.

*NA DE PROEF*

"En de eerste prijs is voor.

.

.

.

.

Lana Jans op Lady." zegt de eigenaar van de Manege. "Gefeliciteerd Lana." zegt ze als ik de beker kom ophalen. "AAAH JE HEBT GEWONNEN!" gilt Liv als we uit de kantine zijn. Snel duw ik mijn hand voor haar mond aangezien er paarden kunnen schrikken. "Shht we zijn op een manege weet je nog?" zeg ik tegen haar. Ik zie Maya staan bij Dark Light, snel loop ik er naar toe als Dark op de staldeur trapt. "Ssht rustig maar, ik ben bij je." zeg ik zacht maar toch duidelijk hoorbaar. Dark snuift een keer maar gaat toch maar rustig aan het hooi knabbel wat in een net in zijn stal hangt. "Hoe doe je dat toch?" vraagt Maya ongeloofwaardig. "Mmm, Ik voel gewoon dat er iets is gebeurd in haar verleden. Want ze is er nog niet zo heel lang maar ze was al de hele tijd een beetje agressief." zeg ik zacht anders schrikt Dark weer. Rustig maak ik de staldeur open en pak het halster van hem. "Heey jongen, hoe gaat het?" praat ik tegen hem. "We gaan je even in de wei zetten, dan kan je even lekker rond rennen en gras eten." Nog steeds pratend doe ik het halster om en Maya doet de deur helemaal open. Ik loop rustig met Dark Light naar buiten. In de gang valt me oppeens iets op. "Maya? ik zet hem even vast want ik zie iets wat niet hoort." zeg ik ongerust. "Oke, maar wat is er dan?" is het antwoord dat ik krijg. Ik maak Dark vast aan een haak aan de muur. "Zie je die littekens daar op zijn rug en tussen zijn benen?" vraag ik. Ze knikt ongelovig. "Nu snap ik het: Ze is mishandeld door haar vorige eigenaar en is nu bang dat wij dat ook gaan doen." zegt ze als ze even heeft na gedacht. "Maar hoe kan jij dan wel bij haar in de buurt komen?" Ik haal mijn schouders op en maak Dark light weer los. We lopen naar de wei maar moeten dan wel een weg over steken die bijna nooit wordt bereden. Opeens hinnikt Dark Light hard en springt voor me. Ik schrik en er komt een auto tegen Dark's achterbenen aan en vollop tegen mij aan. En dan is het zwart...

It's All Over Now.Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu